חג חנוכה: רעיונות לפעילות משפחתית מעשירה ומהנה

"צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו". (הרב קוק)

"בראשית דולק אור אחד, עוד אחד ועוד אחד, ועוד אחרים. החושך יחלוף כליל. מתוך הצעירים ייבקע האור בראשונה, ואחר יילוו אליהם האחרים, אוהבי הצדק והאמת, החופש והקִּדְמָה האנושית, היופי. וּבִהְיות הנרות כולם דולקים, ישתאו וישמחו על העבודה שנעשתה. אין לך תפקיד חשוב ומביא אושר יותר מתפקיד הַשַׁמָש מְשָׁרֵת האור".  (בנימין זאב הרצל)   

בשבתנו כאן, מחוץ לישראל, כל חג הוא הזדמנות; חשוב לנו שהילדים שלנו יכירו את התרבות שלהם-שלנו, חשוב לנו גם, לא פחות, להנחיל להם ערכים הומניים ואוניברסליים בשפה יהודית. לעיתים אנו חשים יראת כבוד, או אולי חוסר ביטחון מול תכנים יהודיים; לעיתים, מרוב שאנחנו חוששים להטעות או לומר דבר לא נכון או מדויק- אנחנו נמנעים ומפספסים. התרבות היהודית היא שלנו- שלנו ללמוד, להכיר, וגם שלנו לעצב ולהתאים למידותינו. היותנו רחוקים ממעגל השנה האוטומטי הישראלי עשוי להיות חיסרון, אך בואו נראה בו גם יתרון- יש לנו את המרחב, החופש וההזדמנות להיות יצירתיים, ועוד יותר- ריבוניים על התרבות שלנו. יש לנו כאן, ב"גלות", את החירות והאחריות לייצר ולעצב אורח חיים יהודי-תרבותי שמכיל בתוכו את הערכים שלנו ולא מתפשר על הקיים (כי פשוט לא קיים).

לכן, אנו שמחות להציע לכם רעיונות, הצעות ונקודות למחשבה לגבי המרכיבים התרבותיים של החג, רעיונות לפעילות חנוכה בבתי הספר, פעילויות משפחתיות וטיפים פרקטיים וחינוכיים, שעשויים להיות שימושיים בבית, בכיתה וגם סביב שולחן המבוגרים. כל זאת, ברוח יהדות כתרבות ויהדות ליברלית ורלוונטית עבורנו, כקהילה ישראלית בעמק הסיליקון.

מאחלות חג שמח, מלא אור ושמנוני!

טובה בירנבאום, שולי זילברפרב סלע, שלומית סאם-אקרמן וכל צוות ה-ICC

טקס הדלקת הנרות

בכל אחד מערבי החג מדליקים את החנוכייה: בערב הראשן נר אחד, בשני שניים וכו'. את הנרות יש להניח בצד ימין של החנוכייה, אך סדר ההדלקה הוא משמאל לימין (מתחילים תמיד בנר החדש). את הנרות נהוג להדליק בעזרת נר נוסף שנקרא השמש. לאחר ההדלקה מקובל להניח אותו ליד הנרות האחרים, על מנת שישמש באורו במקום הנרות האחרים, שע"פ ההלכה אסור השימוש באורם.

לפני שמדליקים את הנרות מברכים שתי ברכות:

  1. "בָּרוּך אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל חֲנוּכָּה."
  2. "בָּרוּך אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁעָשָׂה נִסִּים לַאֲבוֹתֵינוּ, בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה ."

בערב הראשון מברכים גם את ברכת שהחיינו:

"בָּרוּך אַתָּה ה' אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְמָנוּ וְהִגִּעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה."

ומה באשר למנגינה?

הנה האמריקאית

והנה הישראלית

אחרי ההדלקה נהוג לשיר את הפיוט "מעוז צור", פיוט מימי הביניים, שמחברו אינו ידוע, שמונה את האופן בו הציל אלוהים את היהודים מאויביהם בדורות השונים:

מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי

לְךָ נָאֶה לְשַׁבֵּחַ

תִּכּוֹן בֵּית תְּפִלָּתִי

וְשָׁם תּוֹדָה נְזַבֵּחַ

לְעֵת תָּכִין מַטְבֵּחַ

מִצָּר הַמְנַבֵּחַ

אָז אֶגְמֹר בְּשִׁיר מִזְמוֹר

חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ

רָעוֹת שָׂבְעָה נַפְשִׁי

בְּיָגוֹן כֹּחִי כָּלָה

חַיַּי מֵרְרוּ בְקֹשִׁי

בְּשִׁעְבּוּד מַלְכוּת עֶגְלָה

וּבְיָדוֹ הַגְּדוֹלָה

הוֹצִיא אֶת הַסְּגֻלָּה

חֵיל פַּרְעֹה וְכָל זַרְעוֹ

יָרְדוּ כְּאֶבֶן בִּמְצוּלָה

דְּבִיר קָדְשׁוֹ הֱבִיאַנִי

וְגַם שָׁם לֹא שָׁקַטְתִּי

וּבָא נוֹגֵשׂ וְהִגְלַנִי

כִּי זָרִים עָבַדְתִּי

וְיֵין רַעַל מָסַכְתִּי

כִּמְעַט שֶׁעָבַרְתִּי

קֵץ בָּבֶל זְרֻבָּבֶל

לְקֵץ שִׁבְעִים נוֹשַׁעְתִּי

כְּרוֹת קוֹמַת בְּרוֹשׁ בִּקֵּשׁ

אֲגָגִי בֶּן הַמְּדָתָא

וְנִהְיָתָה לוֹ לְפַח וּלְמוֹקֵשׁ

וְגַאֲוָתוֹ נִשְׁבָּתָה

רֹאשׁ יְמִינִי נִשֵּׂאתָ

וְאוֹיֵב שְׁמוֹ מָחִיתָ

רֹב בָּנָיו וְקִנְיָנָיו

עַל הָעֵץ תָּלִיתָ

יְוָנִים נִקְבְּצוּ עָלַי

אֲזַי בִּימֵי חַשְׁמַנִּים

וּפָרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלַי

וְטִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים

וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים

נַעֲשָׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים

בְּנֵי בִינָה יְמֵי שְׁמוֹנָה

קָבְעוּ שִׁיר וּרְנָנִים

חֲשׂוֹף זְרוֹעַ קָדְשֶׁךָ

וְקָרֵב קֵץ הַיְשׁוּעָה

נְקֹם נִקְמַת עֲבָדֶיךָ

מֵאֻמָּה הָרְשָׁעָה

כִּי אָרְכָה הַשָּׁעָה

וְאֵין קֵץ לִימֵי הָרָעָה

דְּחֵה אַדְמוֹן בְּצֵל צַלְמוֹן

הָקֵם לָנוּ רוֹעִים שִׁבְעָה

הרשו לעצמכם להתגמש ולהתאים פעם אחת את זמן ההדלקה שלכם לזמן ההדלקה בארץ; נכון זה יוצא בבוקר. אז מה? הדליקו נרות חנוכה בסקייפ יחד עם המשפחה בארץ, שירו שירים יחד וברכו זה את זה. את הסופגניות תאלצו לאכול בנפרד…

 

פעילות משפחתית לאחר ההדלקה

אחרי ההדלקה אפשר להמר איזה נר ייכבה ראשון ואיזה נר ייכבה אחרון. פרסים? דמי חנוכה!

אושפיזין של חנוכה: נכון, האושפיזין (אורחים בארמית) שייכים לסוכות, אבל למה לא לארח אדם בכל יום מימי החנוכה? אפשר לבחור מראש את רשימת הדמויות: דמויות מתוך ההיסטוריה היהודית והישראלית, דמויות מההיסטוריה המשפחתית, דמויות של גיבורים מסיפורי ילדים.

נושא/ שאלה לשיחה לכל ערב: אפשר להכין מראש רשימה של שמונה שאלות או שמונה נושאים אודותם רוצים לערוך שיחה משפחתית קצרה. אתם יודעים מהן הסוגיות הערכיות שתמיד חיפשתם הזדמנות לשוחח עליהן בנחת ובאווירה משפחתית רגועה ונעימה.

כאן תוכלו למצוא אסופה מקסימה של טקסטים קצרים עם נושא לכל ערב.

השמש: מי במשפחה נושא לרוב את תפקיד השמש, איך הוא מאיר בני משפחה אחרים?

באילו מצבים משמש כל בן משפחה כשמש של המשפחה אפשר להדליק כמה חנוכיות ולייצר אור גדול.

הצגה: אם אתם מדליקים נרות בפורום של כמה משפחות ואתם קבוצה מגובשת של הורים, אפשר להמחיז את השיר "חנה זלדה" מבעוד מועד ולהציג אותו בדרמטיות ועם תלבושות בערב החג. תפקידים: חנה זלדה, רבי קלמן, סוס, אנשי השוק.

שיריםהיכנסו ללינק הזה בו ריכזו עבורנו צוות מכון שיטים (המעולה) את כל שירי חנוכה הקלאסיים ועוד.

שיר חנוכה אהוב נוסף הוא I have a little dreidle. ילדים בכל הגילאים אוהבים את השיר כי הם ממציאים בעצמם גרסאות מתוחכמות לחרוזים בסוף שני המשפטים הראשונים. הכירו וזמזמו את השיר בלינק הזה והנה כמה דוגמאות לחרוזים שילדים ממציאים, השמיים הם הגבול והתחכום עולה עם הגיל…

הכירו את להקת ה- Maccabeats המפורסמת והאהובה בארה"ב עם קליפים מדליקים לחנוכה (מתאים ומומלץ מאוד לכיתות גבוהות יותר):

The Maccabeats – Candlelight – Hanukkah

The Maccabeats – Latke Recipe – Hanukkah

The Maccabeats – All About That Neis – Hanukkah

לינקים מומלצים:

סרטון Brainpop בעברית (סרטון חינמי) על חנוכה כחג האור

מערכון של "היהודים באים" על סיפור חנוכה

רחוב סומסום לחנוכה

סיפור החג ההיסטורי למבוגרים (זהירות! שבירת מיתוסים לפניך) והצעות לגבי תיווכו לילדים.

פעילויות סביב מסורות החג

ניתן לבחור להתמקד באחד מהמסרים המרכזיים שהחג מלמד אותנו בעלי צביון בינלאומי (וחילוני) ולבחור להעביר פעילות בבית סביב אותו המסר.

כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן – שיתוף פעולה למען מטרה משותפת, עוצמה שמקורה באיחוד כוחות. ניתן לעודד שיחה ולתת דוגמאות לשיתוף פעולה בין חברים, בין בני משפחה, בין חברי קהילה וכו'. 

חנוכה כחג האורות – גירוש החושך. נחישות ואומץ יכולים לסייע להתמודד עם כל קושי (חושך), כמודגם בסיפור המכבים (המעטים) מול צבא חזק (היוונים). ניתן לערוך שיחה בקרב הילדים לגבי קושי מסוים שהם חוו או חווים וכיצד ניתן להתמודד אתו. כמו כן, מהו האור שקיים בי שעושה אותי למיוחד? ניתן להציע לכל ילד להצביע על האור שקיים אצל אחד מחבריו לכיתה, אצל אחד מבני המשפחה וכו'.

גבורה כערך מרכזי נוסף בחג– מבקשים מהילדים לספר על מעשה גבורה שהם עשו או שההורים שלהם עשו ואז ממשיכים לנהל שיחה סביב נושא הגבורה, מספרים על המכבים הגיבורים. הילדים עשויים לאהוב את העובדה שאחד ממועדוני הספורט המצליחים בישראל נקרא "מכבי". אפשר להראות תמונה של קבוצת "מכבי" בכדורגל או בכדורסל ולהקביל לקבוצת ה- Wariors שהם לבטח מכירים.

שאלות לשיחה: האם המכבים היו גיבורים? מתי אתם מרגישים גיבורים? אפשר לדבר על דמויות של גיבורי על החביבות על הילדים ולבדוק האם כוח פיזי הוא בהכרח ההגדרה של גבורה. האם יש רגעים בהם אנו לא מפעילים כח כלל, אך בהחלט ניתן לומר שאנחנו גיבורים?

פלורליזם, סובלנות והזכות להגדרה עצמית – זהו נושא לילדים בוגרים יותר וכמובן למבוגרים. אחד המרכיבים של סיפור חנוכה הוא הזכות לכל קבוצה לשמר את התרבות והמנהגים שלה והחובה לכבד את המסורות של הקבוצות האחרות. בסיליקון ואלי הנושא של רב תרבותיות ומסורות משפחתיות רלוונטי מאוד וניתן לעודד שיחה על זיכרונות מארץ המוצא או מסבא וסבתא, שפות שהם מכירים או נחשפים אליהן וכו'.

על הסיפור האמיתי של חנוכה ואיך מספרים אותו לילדים?

"ויהי כאשר באו פקידי המלך עיר מודעית להעביר את העם מתורת ה' לעבודת האלילים ולזבוח להם… ויגש איש מבני ישראל לעיני כל הניצבים אל הבמה אשר במודעית לזבוח זבח כאשר ציוה המלך. וירא מתתיהו, ויחם לבבו ותבער קנאתו על תורת אלוהיו. וירוץ בחמתו אל האיש, וימיתהו אצל הבמה, וגם את הפקיד המית, ויתוץ את הבמה. ויקנא לתורת אלוהיו כאשר עשה פנחס לזמרי בן סלוא" (מכבים א, ב).

הסצנה הדרמטית הזו מספר מכבים (שלא נכלל בתנ"ך), בה מתיתהו החשמונאי משסף את גרונו של מתייוון יהודי אשר מבצע פרקטיקה דתית שאינה לרוחו, היוותה את יריית הפתיחה למרד של חלק מן היהודים בשלטון הסלאוקי ההלניסטי במאה השניה לפני הספירה, אבל גם את תחילתה של מלחמת אחים עצובה וטרגית.

החל משיבת ציון ובניין בית המקדש השני במאה השישית לפני הספירה, ועד לתקופה המדוברת כאן, אמנם לא הייתה ליהודים מדינה עצמאית בארץ ישראל, אך הם נהנו מאוטונומיה תרבותית ודתית, והשלטונות שהתחלפו מספר פעמים- הפרסים, ממלכת מוקדון, בית תלמי, ועד לימי אנטיוכוס השלישי של הממלכה הסלאוקית ההלניסטית- העניקו להם חופש ולא התערבו בענייניה הפנימיים של הקהילה. המצב השתנה בימי אנטיוכוס הרביעי, אשר ניסה להתמודד עם היחלשות הממלכה בעזרת עיקול והחרמת אוצרות המקדשים של העמים עליהם שלט ובתוכם המקדש בירושלים, ואף שאף לחזק את ממלכתו בעזרת איחודה הדתי וסגידה קולקטיבית לאל זאוס. בשלב מאוחר יותר נכנסו אף גזירות שאסרו על היהודית לקיים את הפולחן בבית המקדש, אסרו קיום ברית מילה, שמירת כשרות ועוד.

מה שחשוב לזכור הוא, שכאמור, מעבר למרד באנטיוכוס ובממלכה הסלאוקית, מדובר כאן במלחמת אחים בין קבוצות גרילה מחתרתיות בראשותם של מתיתהו החשמונאי ובניו, אל מול השכבה היהודית, חלקה אריסטוקרטית ועשירה, אשר אימצה חלק מאורחות החיים היווניים ועסקה בפילוסופיה יוונית, פיתוח החוש האסתטי ופיתוח תרבות הגוף והספורט. בניגוד אולי לאופן בו לעיתים מצטיירים המתיוונים, כמי שהשליכו אחרי גבם את התרבות היהודית והפכו להלניסטים עובדי אלילים, אנו יודעים כי נעשה שילוב של אורחות החיים ההלניסטיים בתוך אלה היהודיים. בתקופה זו, למשל, תורגמה ליוונית חלק מן הספרות היהודית הקנונית, האסטתיקה ההלניסטית נכנסה לבתי הכנסת בדמות פסלים יווניים שהוצבו בהם, והשמות ההלניסטים היו מקובלים בקרב הקהילה היהודית המבוססת. אבל הסממנים ההלניסטים היו חיצוניים ולא השפיעו על האמונה הדתית הפנימית, וגם לכשהגיעו גזירות השמד, יש בסיס להאמין כי הנטייה הייתה לקבל אותן מתוך ההנחה שיכולת אכיפתן עי השלטונות הייתה קלושה.

לכן, יש מי שרואה במתיתיהו, יהודה ואנשיהם קנאים דתיים אשר דחו הצעות שלום הלניסטיות והעדיפו לצאת לקרב עקוב מדם כנגד ההלניסטים והמתיוונים על מנת לתפוס את השלטון. לא לחינם כנראה, סרבו חותמי התנ"ך לשלב את ספר מכבים המלחמתי בתוך ספר הספרים, וחז"ל מקדישים אך מילים ספורות לחג במשנה ובתלמוד, כשהם מצניעים ככל האפשר את סיפור המרד ובמקומו מופיע סיפור על נס שכולו אלוהי. חכמי התלמוד, שראו את תוצאות המרד הגדול שהוביל לחורבן הבית השני, ומרד בר כוכבא הרצחני שלאחריו, נמנעו מלזרוע תכנים מתסיסים בסיפור החג כיון שלא רצו להזין את יצר הקנאות שקיים בעם שלנו עוד מימיהם של פנחס ואליהו.

לא צריך להתאמץ כדי למצוא את תופעות הקנאות בימינו במדינת ישראל, וצריך להיות עיוורים או חרשים כדי לא לשמוע ולראות את המשיחיות הגואה בשיח היהודי הישראלי ואין הכוונה רק בקרב נערי גבעות או עשבים שוטים למיניהם, אלא בשיח מרכזי בבית המחוקקים שלנו. מי שחי בתפוצות ופוגש יום יום ביהדות "המתייוונת" דוגמת הזרמים הליברליים, ששילבו בתוכם ערכים הומניסטיים מודרניים של דמוקרטיה, שוויון, פמיניזם ועוד, יכול אולי, כישראלי שחונך היטב על ברכי האורתודוכסיה, לחוש רגש "חשמונאי" שכזה ולשאול: 'היהדות האמיתית מה יהא עליה'? אבל יכול גם להתפעל מן האומץ והיצירתיות שבמידה רבה אפשרו לתרבות היהודית לשרוד את אתגרי הדור- כל דור ואתגריו הוא.

אז איך מדברים חנוכה פלורליסטי עם ילדים צעירים? הרי הסיפור המורכב אותו סיפרנו כעת, לא רק שאינו מתאים לילדים, אלא שגם אין לו סיכוי להתחרות בסיפור "הטובים נגד הרעים" שאימץ הנרטיב הציוני, שהאדיר דמויות הרואיות כמו מתיתהו, בר כוכבא ושמשון הגיבור.

לילדים גדולים יותר אפשר לנסות לספר סיפור על שתי קבוצות בעם היהודי שחלקו זו על זו לגבי מהו אורח החיים הנכון והמתאים להם, ובמקום לנסות לפתור את המחלוקות בדיאלוג- בחרו בכח הזרוע; אפשר לשוחח על כך שבמלחמה אין באמת מנצחים ולשאול מהן האלטרנטיבות. ניתן להדהד לסיטואציות שונות בחיי היום יום של הילדים, או, אם הם גדולים יותר, להתייחס לדוגמאות היסטוריות או פוליטיות.

ואפשר לעשות כמעשה חז"ל ולספר את סיפור כד השמן-  לא חייבים בהכרח לדבר במונחים של נס אלוהי, אך ניתן לדבר על משמעות האור, וכיצד נוכל למצוא את האור בתוכנו (בלי ציניות בבקשה) ולהגביר אותו בסביבתנו ובעולם כולו.

עוד משחקים כיפיים:

  • הילדים משחקים בסביבונים: איזה סביבון מסתובב יותר זמן, מי מצליח לסובב הפוך את הסביבון ועוד כיד הדמיון (יש כמובן את המשחק הקלאסי). מנסים לנחש מראש על איזו אות ייפול הסביבון בסוף הסיבוב..
  • הכנת סביבונים: מכינים דסקיות קרטון עגולות או מרובעות, ומציירים עליהן דוגמאות שונות. במרכז הדסקית נועצים גפרור או קיסם. מסובבים את הסביבונים, ורואים מה קורה לצבעים.
  • טפטופי נרות (מרגיע ויצירתי)

אירועי חנוכה 2016

אירועי חנוכה 2016

12.8

נס לא קרה לנו?! אז מהו הסיפור האמיתי של חנוכה? מפגש לימוד בעברית

האם חנוכה הוא סיפור על פלורליזם, סובלנות וזכות להגדרה עצמית או על קבוצת קנאים אלימה שהתנגדה לפתיחות תרבותית? מפגש מרתק עם הרב ארי קרטון שיבחן את הנרטיבים השונים של חג הנרות והשמן ואולי אף יגרום לנו להתבונן בו מחדש. לפרטים

12.10

JCC SF: Hanukkah Party & Hula Dancing Lessons 

פעילויות יצירה, יוגה לכל המשפחה, הופעת מוזיקה, שעת סיפור, סופגניות ועוד באירוע לכל המשפחה ב-JCC שבסן פרנסיסקו. לפרטים

Vodka & Latke 5.0

מסיבת ריקודים המאורגנת על ידי Hebrew Free Loan בה תהנו ממוסיקה טובה של די ג'יי מקומי, וודקה, קוקטיילים ובר לטקס…לפרטים

12.11

Hanukkah Concert:Y-Studs A Cappella Group

להקת הא-קפלה היהודית, Y-Studs, מגיעה הישר מאוניברסיטת "ישיבה" בניו יורק אל ה-OFJCC בפאלו אלטו בו תשיר את מיטב שירי חנוכה בסגנון המיוחד והאנרגטי שלה. לפרטים

Congregation Beth Jacob: Chanukah Festival

קהילת בית יעקב מזמינה אתכם לאירוע חנוכה ברדווד סיטי בו יופיע כוכב הילדים המקומי Andy Z, תתקיים פעילות של הכנת סביבונים, ציורי פנים, מתנפחים, קונצרט של ילדי קהילת בית עם ועוד. לפרטים

Foster City: Latkepalooza

Peninsula JCC בפוסטר סיטי מזמין אתכם ל-Latkepalooza!, אירוע לכל המשפחה עם הופעה חיה, פעילויות ילדים ולטקס כמובן. לפרטים

Berkeley: Hanukkah Art and Service Fair

ה-Jcc East Bay מזמין אתכם לפעילות חנוכה הכוללת שירה בציבור עם Isaac Zones, שעת סיפור, פעילות יצירה, גאגא, הדלקת נרות, לטקס וסופגניות. לפרטים

Berkeley: Hanukkah Party

הבית ישראלי בשיתוף WZO מזמין אתכם למסיבת חנוכה בברקלי עם סיפורים ויצירה ברוח החג. לפרטים

Petaluma: Menorah Building Workshop

בית חב"ד בפטלומה מזמין אתכם לפעילויות שונות לחנוכה וביום ראשון תוכלו לבנות חנוכיה מעץ ולקשט אותה בסניף Orchard המקומי. יש להרשם מראש. לפרטים

JCC Marin: Festival of Lights

הכנת סביבונים מלגו, קישוט עוגיות, ציורי פנים, מתנפחים, מוזיקה חיה והרבה סופגניות במסיבת חנוכה ב-JCC של מרין. לפרטים

12.14

Hanukkah Maccabee celebration

בואו לגלות איך זה מרגיש להיות גיבור מכבי בפעילות המאורגנת על ידי ה-JCC בלוס גאטוס בשיתוף עם Mimshak. בפעילות, יתקיים גם מצא את המטמון, יצירה, מוסיקה ועוד. לפרטים

12.18

Palo Alto: Chanukah On Ice

חב"ד ישראלי מזמין אתכם לאירוע חנוכה לכל המשפחה הכולל החלקה על הקרח, דוכני יצירה ברוח החג, עמדת סחיטת זיתים לשמן זית, דוכני אוכל ועוד. לפרטים

Los Gatos: Magical and Full of Lights Hanukkah Party

מסיבת חנוכה ב-JCC בלוס גאטוס לקהילה דוברת רוסית בה יתקיים מופע אורות, פעילויות יצירה, שירים, ריקודים, לטקס וסופגניות. לפרטים

Palo Alto Menorah Workshop

חב"ד פאלו אלטו מזמין אתכם לפעילות חנוכה בסניף הום דיפו המקומי במהלכו תבנו חנוכיה מעץ ותהנו ממוסיקה, עילויות יצירה, סופגניות ומטבעות שוקולד. יש להרשם מראש. לפרטים

12.25

Los Altos Chabad: Menorah Lighting

אוכל סיני לצד סופגניות לטקס יוגש באירוע הדלקת החנוכיה המארגן חב"ד לוס אלטוס בו גם תהנו גם מהופעה חיה של נגן כלייזמר ופעילויות לילדים. לפרטים

Community Mega Menorah Lighting

הדלקת נרות חגיגית המאורגנת על ידי חב"ד פאלו אלטו עם מוזיקה חיה, בופה חלבי, סופגניות, יצירה ואווירה טובה. לפרטים

12.29

OFJCC Hanukkah Celebration at Stanford Shopping Center

ה-OFJCC בפאלו אלטו מזמין אתכם לאירוע חנוכה במרכז הקניות של סטנפורד בו תהנו מתיאטרון בובות מיוחד לחנוכה, משחקי סביבונים, הדלקת חנוכיה, הופעות מוזיקה, פעילויות יצירה לילדים ועוד. לפרטים

1.1

Palo Alto: Naama and the Hanukkah Miracle

מופע מוסיקלי המלווה בארבע בובות ענק ובשילוב רקדניות, תפאורה ותלבושות מרהיבות העוסק בחנוכה. במופע מככבת נעמה אתל, זמרת ואמנית ילדים, ולאחריו יודלק נר שמיני של חנוכה ויוגשו סופגניות. לפרטים

רעיונות לפעילות חנוכה מוצלחת בגנים ובבתי הספר

"צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו". (הרב קוק)

"בראשית דולק אור אחד, עוד אחד ועוד אחד, ועוד אחרים. החושך יחלוף כליל. מתוך הצעירים ייבקע האור בראשונה, ואחר יילוו אליהם האחרים, אוהבי הצדק והאמת, החופש והקִּדְמָה האנושית, היופי. וּבִהְיות הנרות כולם דולקים, ישתאו וישמחו על העבודה שנעשתה. אין לך תפקיד חשוב ומביא אושר יותר מתפקיד הַשַׁמָש מְשָׁרֵת האור". (בנימין זאב הרצל)

רבים מאיתנו מתחבטים בשאלה כיצד "לספר את חנוכה" בבתי הספר הציבוריים של ילדינו. למטרה זו, וכדי לסייע, אנו שמחות להציג בפניכם השבוע טעימה מערכת חנוכה שנפיץ לקהילה בשבוע הבא. הערכה תכלול רעיונות, הצעות ונקודות למחשבה לגבי המרכיבים התרבותיים של החג, פעילויות משפחתיות וכיתתיות סביבו וטיפים פרקטיים וחינוכיים, שעשויים להיות שימושיים בבית, בכיתה וגם סביב שולחן המבוגרים. כל זאת, ברוח יהדות כתרבות ויהדות ליברלית ורלוונטית עבורנו, כקהילה ישראלית בעמק הסיליקון. השבוע, התמקדנו עבורכם ברעיונות יצירתיים "לספר את חנוכה" בכיתה בהצלחה.

מאחלות חג שמח, מלא אור ושמנוני!

טובה בירנבאום, שולי זילברפרב סלע, שלומית סאם-אקרמן וכל צוות ה-ICC

 

כיצד לספר את סיפור החג בבית הספר הציבורי ואילו פעילויות בעקבותיו ניתן לשלב בכיתה?

Hook

hanukkah-adventכל מצגת טובה מתחילה ב-Hook קצר ויצירתי שמטרתו לקבל את תשומת ליבם של התלמידים וליצור עניין. ניתן להתחיל את הפגישה בכיתה בהצגת מנהג אמריקאי-יהודי של חנוכה שקשור למנהג מקומי אחר שתלמידי הכיתה עשויים להכיר, ה- Chrismass Advent. הביאו לכיתה את ה-Hanukkah Advent והציגו אותו כגרסה היהודית של המסורת. בקשו מהתלמידים להגיד מה שונה ב- Hanukkah Advent מזה שהם מכירים? התשובה שאליה נרצה להוביל היא שבזה של חנוכה יש רק שמונה ימים.

סיפור החג

תמצית סיפור החג לילדים בגרסה העברית. בסוגריים מופיעות שאלות ביניים שניתן לשאול את הילדים תוך כדי, על מנת ליצור דיאלוג אקטיבי ולוודא הבנה עמוקה יותר של הסיפור.

חנוכה הוא חג בן שמונה ימים שמוכר כאן גם כחג האורות. הסיפור של החג התרחש לפני כ-2,400 שנה. באותה תקופה יהודה (אזור בארץ ישראל שבו נמצאת ירושלים [היית פעם בירושלים? ראית תמונות של ירושלים?]) נשלטה ע"י מלך יווני בשם אנטיוכוס. הוא רצה לגרום ליהודים להיות חלק מהתרבות היוונית ולשכוח את התרבות שלהם, התרבות היהודית [למה, לדעתך, הוא רצה בזה?]. לשם כך, הוא הכריח את היהודים להשתחוות לאלילים היוניים ואסר עליהם לקיים את המצוות של היהדות [אילו מצוות יהודיות את/ה מכיר/ה? למה, לדעתך, אנטיוכוס אסר על שמירת שבת, ברית מילה ולימוד תורה?]. הוא העמיד פסל בבית המקדש [מה זה בית המקדש? היכן הוא היה? מה נהגו לעשות שם?] וציווה על היהודים להשתחוות לו. היהודים לא רצו דת ומנהגים שאינם שלהם וסרבו להשתחוות לפסל.

קבוצה קטנה של יהודים שנקראו המכבים החליטו למרוד ולהילחם ביוונים. זה היה אמיץ אך מסוכן מאוד וחייהם היו בסכנה [מדוע?], אבל הם רצו לטהר את בית המקדש מהאלילים היווניים. המכבים היו גיבורים מאוד וניצחו את היוונים למרות שהיוונים היו רבים יותר וחזקים יותר. כשנכנסו המכבים לבית המקדש ורצו להדליק את המנורה [מה זאת מנורה? אפשר להתבונן בתמונה של מנורת המקדש], הם התאכזבו לגלות שכמעט ולא נשאר שמן טהור בבית המקדש. הם הדליקו את המנורה מן השמן המועט שמצאו, אבל להפתעתם הגדולה השמן הספיק לשמונה ימים- בדיוק פרק הזמן שלקח להם להכין שמן חדש וטהור.

לכן אנו חוגגים את חג החנוכה במשך שמונה ימים ומדליקים חנוכייה שדומה למנורה [מה ההבדל בין מנורה לחנוכייה?], אוכלים מאכלים שמטוגנים בשמן [אילו מאכלים?], מחלקים מתנות לילדים וחוגגים את התרבות היהודית שלנו.

 

כעת, ניתן לספר לתלמידים את סיפור החג, הנה הצעה לגרסה פשוטה של הסיפור באנגלית:

 

Hanukkah is an eight day holiday that is also known as the Festival of Lights. The holiday goes back almost 2,400 years.

The origins of Hanukkah are an event that happened over two thousand years ago. At this time, Judea (Part of the land of Israel where Jerusalem is) was ruled by Antiochus, a Syrian king. He attempted to assimilate the Jews into Greek culture, commanding them to worship Greek gods while oppressing Jewish culture and religion. A statue was erected in the Jewish temple and it was ordered that the Jews should bow down before him. The Jews didn’t want to worship statues or idols and so they refused. A small group of Jews called Maccabees rebelled, risking their lives to prevent the desecration of their Temple. Although the Maccabees won, the Temple in Jerusalem was destroyed.

The Jews had to clean and repair the Temple, and when they were finished they rekindled the sacred Menorah (a six-stemmed candelabrum) of the temple. Only one small jar of sanctified oil was found, and yet the lamp stayed alight miraculously for eight days. It is because of this miracle that Hanukkah is celebrated by lighting one candle on the Hanukiah (an eight-stemmed candelabrum) each day.

פעילויות סביב מסורות החג

Jewish holiday hannukah symbols - menorah, doughnuts, chockolate coins and wooden dreidels.

ניתן לבחור להתמקד באחד מהמסרים המרכזיים שהחג מלמד אותנו בעלי צביון בינלאומי (וחילוני) ולבחור להעביר פעילות בכיתה סביב אותו המסר.

כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן- שיתוף פעולה למען מטרה משותפת, עוצמה שמקורה באיחוד כוחות. ניתן לעודד שיחה ולתת דוגמאות לשיתוף פעולה בין חברים, בין בני משפחה, בין חברי קהילה וכו'. אפשר להדליק חנוכייה בפני התלמידים, ולהסביר שבכל ערב במהלך החג מתכנסת כל המשפחה ומדליקה ביחד נרות. סופרים ביחד כמה נרות יש בחנוכייה ומתחברים חזרה לנושא שמונה ימי החג. את החנוכייה מעמידים ליד החלון כדי להפיץ את האור לשאר הקהילות בארה"ב, האור שייך לכולם ולכולנו חלק בהפצתו.

חנוכה כחג האורות- גירוש החושך. נחישות ואומץ יכולים לסייע להתמודד עם כל קושי (חושך), כמודגם בסיפור המכבים (המעטים) מול צבא חזק (היוונים). ניתן לערוך שיחה בקרב הילדים לגבי קושי מסוים שהם חוו או חווים וכיצד ניתן להתמודד אתו. כמו כן, מהו האור שקיים בי שעושה אותי למיוחד? ניתן להציע לכל ילד להצביע על האור שקיים אצל אחד מחבריו לכיתה, אצל אחד מבני המשפחה וכו'.


hannukah-7hannukah6גבורה הוא ערך מרכזי נוסף בחג
– שעון פגישות: מבקשים מהתלמידים לשבת תלמיד מול תלמיד ונותנים לכל זוג חצי דקה לספר זה לזה על מעשה גבורה שהם עשו. כעבור חצי דקה חצי מהתלמידים מחליפים מקומות ומתחילה חצי דקה נוספת של שיחה והפעם הנושא: מעשה גבורה שההורים שלי עשו. ממשיכים עוד מספר פעמים לנהל שיחות סביב גבורה. לבסוף, שואלים אם מישהו שמע מחבר סיפור ממש מעניין שירצה לשתף את הכיתה כולה בקצרה. לאחר מכן מספרים על המכבים הגיבורים. התלמידים עשויים לאהוב את העובדה שאחד ממועדוני הספורט המצליחים בישראלי נקרא "מכבי". אפשר להראות תמונה של קבוצת "מכבי" בכדורגל או בכדורסל ולהקביל לקבוצת ה- Wariors שהתלמידים לבטח מכירים.

שאלות לשיחה: האם המכבים היו גיבורים? מתי אתם מרגישים גיבורים? אפשר לדבר על דמויות של גיבורי על החביבות על הילדים ולבדוק האם כוח פיזי הוא בהכרח ההגדרה של גבורה. האם יש רגעים בהם אנו לא מפעילים כי כלל אך בהחלט ניתן לומר שאנחנו גיבורים?

פלורליזם, סובלנות והזכות להגדרה עצמית- זהו נושא לילדים בוגרים יותר וכמובן למבוגרים. אחד המרכיבים של סיפור חנוכה הוא הזכות לכל קבוצה לשמר את התרבות והמנהגים שלה והחובה לכבד את המסורות של הקבוצות האחרות. בסיליקון ואלי הנושא של רב תרבותיות ומסורות משפחתיות רלוונטי מאוד וניתן לעודד שיחה בה התלמידים משתפים בחגים שנחגגים בבית, זיכרונות מארץ המוצא או מסבא וסבתא, שפות שהם מכירים או נחשפים אליהן וכו'.

Hand of little girl spinning dreidel during Hanukkah celebration

משחקי סביבונים: הילדים משחקים בסביבונים אמיתיים: איזה סביבון מסתובב יותר זמן, מי מצליח לסובב הפוך את הסביבון ועוד כיד הדמיון (יש כמובן את המשחק הקלאסי). מנסים לנחש מראש על איזו אות ייפול הסביבון בסוף הסיבוב.

הכנת סביבונים: מכינים דסקיות קרטון עגולות או מרובעות, ומציירים עליהן דוגמאות שונות.

במרכז הדסקית נועצים גפרור או קיסם. מסובבים את הסביבונים, ורואים מה קורה לצבעים.

טפטופי נרות (לכיתות הגבוהות ובהשגחה בלבד)

שירים

ניתן ללמד את השיר הקלאסי "באנו חושך לגרש" בתרגום לאנגלית (ולא לשכוח לרקוע ברגליים ולכבות את האור בכיתה):

Banu Hoshech

Here we are to scare the dark

In our hands

we hold the light

Every single light is small,

But together we’re a whole

Go away darkness, go away

Let the light lead the way.

 

הכירו את להקת ה- Maccabeats המפורסמת והאהובה בארה"ב עם קליפים מדליקים לחנוכה (מתאים ומומלץ מאוד לכיתות גבוהות יותר):

The Maccabeats – Candlelight – Hanukkah

The Maccabeats – Latke Recipe – Hanukkah

The Maccabeats – All About That Neis – Hanukkah

שיר חנוכה אהוב נוסף הוא I have a little dreidle. ילדים בכל הגילאים אוהבים את השיר כי הם ממציאים בעצמם גרסאות מתוחכמות לחרוזים בסוף שני המשפטים הראשונים. הכירו וזמזמו את השיר בלינק הזה והנה כמה דוגמאות לחרוזים שילדים ממציאים, השמיים הם הגבול והתחכום עולה עם הגיל…

אוכל

hannukah-3לא לשכוח להביא עמכם טעימות ממאכלי החג השומניים: לביבות, סופגניות.

מהו מקור המנהג לאכילת מאכלים מטוגנים בחנוכה? לחנוכה קיימים לפחות שלושה נרטיבים: סיפור ניצחון המכבים על היוונים, נס פך השמן, וסיפורה של יהודית שהרגה את המצביא הולופרנס. מנהג אכילת המאכלים המטוגנים מתקשר ,כפי שניתן לנחש, לסיפור נס פך השמן שהספיק לשמונה ימים.

רוצים העשרה נוספת?

בואו השבוע למפגש לימוד מרתק (בעברית)- "נס לא קרה לנו? הסיפור האמיתי של חנוכה" עם הרב ארי קרטון הנפלא! יום חמישי, 8 בדצמבר, 7:30 בערב בJCC.

בנוסף, הנה סיפור החג ההיסטורי למבוגרים (זהירות! שבירת מיתוסים לפניך) והצעות לגבי תיווכו לילדים.

חג חנוכה חמים, מואר ושמח לכולם!

 

©2016 Oshman Family Jewish Community Center. All rights reserved. May not be used without express written permission.
תכנים אלה פותחו ב-ICC@JCC בפאלו אלטו. אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, לשווק, להשתמש או למסור לציבור תכנים אלה, או לעשות בהם כל שימוש מסחרי או לא מסחרי אחר, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש ובכתב.

על הסיפור האמיתי של חנוכה ואיך מספרים אותו לילדים?

 מאת: טובה בירנבאום

"ויהי כאשר באו פקידי המלך עיר מודעית להעביר את העם מתורת ה' לעבודת האלילים ולזבוח להם... ויגש איש מבני ישראל לעיני כל הניצבים אל הבמה אשר במודעית לזבוח זבח כאשר ציוה המלך. וירא מתתיהו, ויחם לבבו ותבער קנאתו על תורת אלוהיו. וירוץ בחמתו אל האיש, וימיתהו אצל הבמה, וגם את הפקיד המית, ויתוץ את הבמה. ויקנא לתורת אלוהיו כאשר עשה פנחס לזמרי בן סלוא" (מכבים א, ב).

הסצנה הדרמטית הזו מספר מכבים (שלא נכלל בתנ"ך), בה מתיתהו החשמונאי משסף את גרונו של מתייוון יהודי אשר מבצע פרקטיקה דתית שאינה לרוחו, היוותה את יריית הפתיחה למרד של חלק מן היהודים בשלטון הסלאוקי ההלניסטי במאה השניה לפני הספירה, אבל גם את תחילתה של מלחמת אחים עצובה וטרגית.

Hanukkah concept

החל משיבת ציון ובניין בית המקדש השני במאה השישית לפני הספירה, ועד לתקופה המדוברת כאן, אמנם לא הייתה ליהודים מדינה עצמאית בארץ ישראל, אך הם נהנו מאוטונומיה תרבותית ודתית, והשלטונות שהתחלפו מספר פעמים- הפרסים, ממלכת מוקדון, בית תלמי, ועד לימי אנטיוכוס השלישי של הממלכה הסלאוקית ההלניסטית- העניקו להם חופש ולא התערבו בענייניה הפנימיים של הקהילה. המצב השתנה בימי אנטיוכוס הרביעי, אשר ניסה להתמודד עם היחלשות הממלכה בעזרת עיקול והחרמת אוצרות המקדשים של העמים עליהם שלט ובתוכם המקדש בירושלים, ואף שאף לחזק את ממלכתו בעזרת איחודה הדתי וסגידה קולקטיבית לאל זאוס. בשלב מאוחר יותר נכנסו אף גזירות שאסרו על היהודית לקיים את הפולחן בבית המקדש, אסרו קיום ברית מילה, שמירת כשרות ועוד.

מה שחשוב לזכור הוא, שכאמור, מעבר למרד באנטיוכוס ובממלכה הסלאוקית, מדובר כאן במלחמת אחים בין קבוצות גרילה מחתרתיות בראשותם של מתיתהו החשמונאי ובניו, אל מול השכבה היהודית, חלקה אריסטוקרטית ועשירה, אשר אימצה חלק מאורחות החיים היווניים ועסקה בפילוסופיה יוונית, פיתוח החוש האסתטי ופיתוח תרבות הגוף והספורט. בניגוד אולי לאופן בו לעיתים מצטיירים המתיוונים, כמי שהשליכו אחרי גבם את התרבות היהודית והפכו להלניסטים עובדי אלילים, אנו יודעים כי נעשה שילוב של אורחות החיים ההלניסטיים בתוך אלה היהודיים. בתקופה זו, למשל, תורגמה ליוונית חלק מן הספרות היהודית הקנונית, האסטתיקה ההלניסטית נכנסה לבתי הכנסת בדמות פסלים יווניים שהוצבו בהם, והשמות ההלניסטים היו מקובלים בקרב הקהילה היהודית המבוססת. אבל הסממנים ההלניסטים היו חיצוניים ולא השפיעו על האמונה הדתית הפנימית, וגם לכשהגיעו גזירות השמד, יש בסיס להאמין כי הנטייה הייתה לקבל אותן מתוך ההנחה שיכולת אכיפתן עי השלטונות הייתה קלושה.

לכן, יש מי שרואה במתיתיהו, יהודה ואנשיהם קנאים דתיים אשר דחו הצעות שלום הלניסטיות והעדיפו לצאת לקרב עקוב מדם כנגד ההלניסטים והמתיוונים על מנת לתפוס את השלטון. לא לחינם כנראה, סרבו חותמי התנ"ך לשלב את ספר מכבים המלחמתי בתוך ספר הספרים, וחז"ל מקדישים אך מילים ספורות לחג במשנה ובתלמוד, כשהם מצניעים ככל האפשר את סיפור המרד ובמקומו מופיע סיפור על נס שכולו אלוהי. חכמי התלמוד, שראו את תוצאות המרד הגדול שהוביל לחורבן הבית השני, ומרד בר כוכבא הרצחני שלאחריו, נמנעו מלזרוע תכנים מתסיסים בסיפור החג כיון שלא רצו להזין את יצר הקנאות שקיים בעם שלנו עוד מימיהם של פנחס ואליהו.

לא צריך להתאמץ כדי למצוא את תופעות הקנאות בימינו במדינת ישראל, וצריך להיות עיוורים או חרשים כדי לא לשמוע ולראות את המשיחיות הגואה בשיח היהודי הישראלי ואין הכוונה, לצערי, רק בקרב נערי גבעות או עשבים שוטים למיניהם, אלא בשיח מרכזי בבית המחוקקים שלנו. מי שחי בתפוצות ופוגש יום יום ביהדות "המתייוונת" דוגמת הזרמים הליברליים, ששילבו בתוכם ערכים הומניסטיים מודרניים של דמוקרטיה, שוויון, פמיניזם ועוד, יכול אולי, כישראלי שחונך היטב על ברכי האורתודוכסיה, לחוש רגש "חשמונאי" שכזה ולשאול: 'היהדות האמיתית מה יהא עליה'? אבל יכול גם להתפעל מן האומץ והיצירתיות שבמידה רבה אפשרו לתרבות היהודית לשרוד את אתגרי הדור- כל דור ואתגריו הוא.iStock_000014219847_Large

אז איך מדברים חנוכה פלורליסטי עם ילדים צעירים? הרי הסיפור המורכב אותו סיפרנו כעת, לא רק שאינו מתאים לילדים, אלא שגם אין לו סיכוי להתחרות בסיפור "הטובים נגד הרעים" שאימץ הנרטיב הציוני, שהאדיר דמויות הרואיות כמו מתיתהו, בר כוכבא ושמשון הגיבור.

לילדים גדולים יותר אפשר לנסות לספר סיפור על שתי קבוצות בעם היהודי שחלקו זו על זו לגבי מהו אורח החיים הנכון והמתאים להם, ובמקום לנסות לפתור את המחלוקות בדיאלוג- בחרו בכח הזרוע; אפשר לשוחח על כך שבמלחמה אין באמת מנצחים ולשאול מהן האלטרנטיבות. ניתן להדהד לסיטואציות שונות בחיי היום יום של הילדים, או, אם הם גדולים יותר, להתייחס לדוגמאות היסטוריות או פוליטיות.

ואפשר לעשות כמעשה חז"ל ולספר את סיפור כד השמן-  לא חייבים בהכרח לדבר במונחים של נס אלוהי, אך ניתן לדבר על משמעות האור, וכיצד נוכל למצוא את האור בתוכנו (בלי ציניות בבקשה) ולהגביר אותו בסביבתנו ובעולם כולו.

 מומלץ מאוד להציץ באתר התנועה הרפורמית בישראל, שהמחלקה החינוכית שלה מפיקה חומרים יפים המאפשרים ליצור שיח יהודי-פלורליסטי עם הילדים, ולהעניק להם חווייות מרנינות של של פעילויות אינטראקטיביות שונות ומהנות עם המשפחה והחברים:

http://www.hagim.org/

בנוסף, האתר של מכון החגים של קיבוץ בית השיטה אף פעם לא מאכזב ברעיונות לפעילות ובטקסטים השונים שהוא מציע:

http://www.chagim.org.il/

ולבסוף, להלן טקס הדלקת נרות חנוכה עם טקסטים מגוונים שניתן להוסיף למעמד המשפחתי או הקהילתי:

http://www.reform.org.il/Assets/reformhannukahasufa2013.pdf

מאחלת לכולנו חג של אור שגובר על החושך, של מתינות שגוברת על הקנאות ובעיקר- חמימות משפחתית וקהילתית.

שבת שלום!

כיצד לשתף את חבריהם לכתה של ילדינו בסיפור חנוכה?

חנוכה הוא אחד החגים היהודיים הידועים ביותר בקרב מי שאינם יהודים. אין זה משום שמדובר בחג דתי בעל משמעות גדולה מאד, אלא דווקא בשל הסמיכות של החג לקריסמס. רבים חושבים שחנוכה הוא למעשה הקריסמס היהודי, המאמץ ממנהגי הקריסמס (מתנות, קישוטים, אורות וכו'). אירוני למדי שדווקא החג ששורשיו במרד כנגד ההתבוללות ודיכוי היהדות, הפך לחג החילוני ביותר והמוטמע ביותר בתרבויות שאינן יהודיות.
לכן, מידי שנה, יתכן כי תתבקשו או תרצו, לציין את חג החנוכה, בכתות של ילדיכם, במסגרת בתי הספר הכלליים (ציבוריים/ פרטיים שאינם יהודיים).

כמו הרבה מסיפורי החגים היהודיים, גם בסיפור חנוכה ישנם מרכיבים היוצרים בעיה לא פשוטה בהצגת החג לקהל לא יהודי כאימרה הצינית השגורה כאן: הם ניסו להרוג אותנו – אנחנו ניצחנו -בואו נאכל.

הבעיה מתחדדת כאשר הקהל הוא קהל ילדים, מרביתם לא יהודים, במסגרות חינוך בהן מושגים רבים מצויים "מחוץ ללקסיקון" המקובל. הנס לא קשור לאלוהים, הרדיפה לא קשורה לדת, ההתבדלות והתתבוללות ועוד ועוד.

אז מה בכל זאת?מצ"ב תוכנית הפעלה הנמשכת כ – 40 דקות, מחייבת הכנה מסויימת, ומומלץ להתארגן כך שיותר ממשפחה אחת לוקחת על עצמה את המשימה ומתחלקת בביצוע:

המסגרת הכללית: סיפור החג (10 דק' – מצ"ב תמצית ידידותית באנגלית), הצגת הסביבון והחנוכייה בליווי תיאור המנהגים השונים, חלוקה לקבוצות לפעילויות שונות (20 דק'): הכנת סביבונים ומשחקי סביבון, טעימת סופגניות ולטקס (בליווי רסק תפוחים ושמנת חמוצה, כמנהג המקום) – 10 דק'.

סיפור החג:

Hanukkah is an eight day holiday that is also known as the Festival of Lights. The holiday goes back almost 2,400 years.

The origins of Hanukkah are an event that happened over two thousand years ago. At this time, Judea (Far far away..) was ruled by Antiochus, a Syrian king. He attempted to assimilate the Jews into Greek culture, commanding them to worship Greek gods while oppressing Jewish culture and religion. A statue of Antiochus was erected in the Jewish temple and it was ordered that the Jews should bow down before him.

The Jews didn’t want to worship statues or idols and so they refused. A small group of Jews called Maccabees rebelled, risking their lives to prevent the desecration of their Temple. Although the Maccabees won, the Temple in Jerusalem was destroyed. The Jews had to clean and repair the Temple, and when they were finished they rekindled the sacred Menorah (a six-stemmed candelabrum) of the temple. Only one small jar of sanctified oil was found, and yet the lamp stayed alight miraculously for eight days.

It is because of this miracle that Hanukkah is celebrated by lighting one candle on the Hanukiah (an eight-stemmed candelabrum) each day.

שני מסרים מרכזיים בעלי צביון בינלאומי (וחילוני), ניתן להדגיש בחג (בצרוף התרגום לאנגלית מבית היוצר של "בעניינים" לשיר באנו חושך לגרש):

  1. חנוכה חג האורות – גירוש החושך. נחישות ואומץ יכולים לסייע להתמודד עם כל קושי (חושך), כמודגם בסיפור המכבים (המעטים) מול צבא חזק (היוונים).
  2. כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן – שיתוף פעולה למען מטרה משותפת, עצמה שמקורה באיחוד כוחות וכו' וכו'..

Banu Hoshech

Here we are to scare the dark

In our hands

we hold the light

Every single light is small,

But together we’re a whole

Go away darkness, go away

Let the light lead the way.

הכנת סביבונים:

  1. מכינים דסקיות קרטון עגולות או מרובעות, ומציירים עליהן דוגמאות שונות.
    במרכז הדסקית נועצים גפרור או קיסם. מסובבים את הסביבונים, ורואים מה קורה לצבעים.
  2. יותר מורכב ולילדים מבוגרים יותר – מצלמים על קרטון העתקים של הדגם בלינק מצורף, מבקשים מהילדים לגזור, לצבוע ולהדביק:

http://www.dltk-kids.com/t/world/bdriedel.html

משחקי סביבונים:

  1. הילדים משחקים בסביבונים אמיתיים: איזה סביבון מסתובב יותר זמן, מי מצליח לסובב הפוך את הסביבון ועוד כיד הדמיון (יש כמובן את המשחק הקלאסי).
  2. הילדים בודקים את הסביבונים שהם עשו, את נצבעים והצורות המתקבלות תוך כדי סיבוב ועוד.

טעימות החג:

קיצורי דרך:

לטקס ב – Trader Joes

סופגניות: Donut holes מ – Happy Donuts או מאפייה אחרת (למשקיעים ולאלה שאינם סובלים מצרבת אפשר לזלף פנימה ריבה.

מטבעות שוקולד זהובות

למשקיעים יותר:

מתכון לסופגניות בפינת המתכונים

לטקס אמיתי או עם קצת רמאות – קונים ב – safe way תפוחי אדמה מגורדים מבושלים קפואים (איפה שהצ'יפס), מוסיפים ביצים ותבלינים ומטגנים (חוסך את רב העבודה, ומרגיש כמעט כמו הדבר האמיתי).