מחנות קיץ יהודיים עם לינה בארצות הברית

מחנות קיץ יהודיים עם לינה בארצות הברית

מחנות הקיץ הכוללים לינה בארצות הברית (Overnight summer camps) הם עולם שלם של פעילויות ספורט, אומנויות, מוסיקה וטיולים במקומות ציוריים. במחנות, מתנסים הילדים בחוויות חדשות אשר תורמות לטיפוח העצמאות, האחריות והבגרות שלהם, הם נמצאים באינטראקציה תמידית עם בני גילם, מטפחים חברויות חדשות ונחשפים לתרבויות שונות ומעצבים את זהותם היהודית.

Teenagers playing piggyback

iStock.com/omgimages

לכל מחנה הסגנון והאופי שלו ועם בחינה של הרצונות והצרכים של ילדכם תמצאו את המחנה המושלם שיותיר בו זכרונות וחוויות מעצבות לכל החיים.

"שלושת הילדים שלנו השתתפו במחנות קיץ עם לינה, גם בארה״ב וגם בארץ, ולכולנו זו היתה חוויה משנת חיים", מספרים רוני ואודי ענתבי, "היה לנו חשוב לשלוח אותם למחנות קיץ יהודיים שמצד אחד ישמרו את המוכר להם מהיום יום ומצד שני יתנו איזשהו ערך מוסף מבחינת ערכים ומסורת יהודית. החוויה הזאת פיתחה את הכישורים החברתיים שלהם, הפכה אותם לעצמאיים הרבה יותר, הם גילו המון דברים חדשים על עצמם, ואנחנו ההורים- למדנו לשחרר, לסמוך עליהם גם כשהתקשורת היא חד כיוונית (לרוב הם לא עונים למכתבים שאנחנו שולחים…). היה לנו שקט נפשי כי ידענו שהם במקום בטוח עם מדריכים מעולים, עסוקים רוב שעות היום בפעילות שהם הכי אוהבים (ספורט, מוזיקה, חברים) והכי חשוב- בלי טלפונים סלולריים.

למרות שהיו להם (ולנו) המון חששות ביום הראשון, כשאספנו אותם אחרי שבועיים הם ממש לא רצו לעזוב. קיבלנו חזרה ילדים הרבה יותר בוגרים, מלאי חוויות עם המון קשרים חברתיים חדשים- המחנה נתן להם הזדמנות להכיר ילדים מכל ארה"ב עם תחומי עניין דומים להם ומה שנחמד זה שבדרך כלל את אותם ילדים הם פגשו שנה אחרי שנה במחנה ושמרו על קשר גם מחוצה לו. בעינינו אין תחליף לחוויה הזו ואם אפשר להעניק אותה לילדים, זה לגמרי שווה את המאמץ".

ביום רביעי, ה-24 בפברואר יתקיים במסגרת התוכנית 50 גוונים, מפגש בנושא מחנות קיץ של הקהילה היהודית. במפגש נדבר על ההשפעה של מחנות הקיץ על המשתתפים/ות ומה יכולה להיות התרומה של מחנות אלו עבור מי שמגדל/ת את הדור הבא כאן?, נפגש עם כמה ממובילי מחנות הקיץ היהודיים בקליפורניה, נשמע מהם על מבנה המחנה, על הערכים והפרקטיקות ונשוחח על החיבור של משפחות ישראליות למחנות אלו. נארח מנהלי מחנות מקומיים (Camp Tawonga, JCC Maccabi Sports Camp) וכן משפחות מהקהילה שהילדים/ות שלהן הצטרפו למחנות ויספרו על החוויה והמשמעות של זו עבורם.

אם אתם שוקלים לרשום ילד מהמשפחה בפעם הראשונה, מהר מאוד תגלו שיש מגוון רחב של מחנות מסוג זה והמחירים, איך לומר, לא בדיוק שווים לכל כיס. החדשות הטובות הן שעומדות לרשותכם מלגות עם הנחות משמעותיות של עד 60% ממחיר המחנה ועד $2000 לילד (למחנה של עד שלושה שבועות). את המלגה ניתן לקבל בהרשמה לאחד מששת מחנות הקיץ היהודיים באזורינו, שאחד מהם הוא JCC Maccabi Sports Camp ב-Atherton, מחנה ותיק שהוא מעתה חלק מה-OFJCC בפאלו אלטו.

הקריטריונים להגשת מלגה הם:

  • הורה אחד לפחות גדל בישראל
  • הילד/ה לא השתתפ/ה בעבר באף מחנה קיץ יהודי הכולל לינה והם הראשונים במשפחה להירשם אליו בקיץ הקרוב
  • הילד/ה תושב/ת ה-Bay Area

כל הפרטים על המלגה בקובץ זה.

אז רגע לפני שהקיץ כאן, הכירו את המחנות השונים, גלו מהן הפעילויות המרכזיות של כל אחד מהם? לאלו גילאים הוא מיועד? היכן הוא ממוקם וכמה זה יעלה לכם:

JCC Maccabi Sports Camp

במחנה JCC Maccabi הממוקם באת'רתון שמים דגש על בניית אישיות חזקה וזהות יהודית דרך הספורט. אם ילדכם אוהב ספורט ורוצה לשפר את המיומנויות שלו- זה המקום. כדורגל, כדורסל, בייסבול, טניס, שחייה הם רק חלק מענפי הספורט בהם המחנה מתמקד וכל זאת לצד תכנים יהודיים כמו תיקון מידות, קבלות שבת, שמירת הגוף ועוד.

מחירי המחנה נעים בין 4750$ ל-9950$.

לפרטים והרשמה לחצו כאן.

מחנה בכל לשון Bechol Lashon

מחנה בכל לשון, הממוקם במערב מחוז מרין, כשעה נסיעה מסן פרנסיסקו, מזמין את כל הילדים לקחת חלק בקהילה היהודית הגלובלית. יחד ילמדו על הגוונים השונים ביהדות דרך שיעורי בישול, ריקוד, שירה, משחקים וכיף.

צוות המחנה מביאים עמם כישורים אישיים ומקצועיים ומתמקדים בפיתוח הזהות היהודית העולמית. מעבר לפעילויות כמו קייאקים, אומנות, מוסיקה, בישול ועוד, מטרתו של המחנה היא לטפח את האהבה והזיקה ליהדות, ללמד על הזרמים השונים בה ולטפח בחניכים כישורי מנהיגות. המחנה מיועד לגילאי 8-18 ועלותו היא 1500$ לשבוע (1350$ למקדימים להרשם).

לפרטים והרשמה לחצו כאן.

מחנה טוונגה Tawonga

החזון העיקרי של מחנה טוונגה הוא בראש ובראשונה לטפח את ההערכה העצמית של הילד, את כישוריו ואת עצמאותו ולאחר מכן ליצור קהילה מגובשת ומלוכדת, להתחבר אל הטבע ולטפח את הזהות היהודית. המחנה הממוקם כ-7 מייל מפארק יוסמיטי מוקף יערות ונוף עוצר נשימה. אורכם של המחנות נעים בין שבועיים ל-3.5 שבועות והוא מיועד לנערים ונערות בגילאי 9-17.

עלות המחנה נעה היא $5,975 לשלושה שבועות.

לפרטים והרשמה לחצו כאן.

מחנה ניומן Newman URJ

יתקיים השנה בקמפוס הנפלא של Cal Maritime. במחנה, יעודדו את החניכים לספוג ערכים יהודיים וליישם אותם בבית ובקהילה בחיי היום יום. העקרונות המנחים במחנה הם תיקון עולם- הפיכת הסביבה בה אנו חיים לטובה יותר באמצעות תיקון מידות, גמילות חסדים, תלמוד תורה ואהבת ישראל. כל זאת במקביל פעילויות ספורט, הרבה כיף ואוכל טוב.

עלות המחנה 5925$ ל-30 יום.

לפרטים והרשמה לחצו כאן.

Eden Village West

Eden Village West הוא מחנה קיץ יהודי במחוז סונומה שהמוטו שלו – ״מהחווה אל השולחן״. המחנה מיועד לגילאי 8-16 ומציע התנסויות באמנות קולינארית, חקלאות אורגנית, מיומנויות בטבע, ספורט, מוזיקה, מזון כשר אורגני ועוד. המחנה ממוקם בקמפוס יפה ב-Healdsburg המשתרע על 350 דונם לאורך ה-Russian River.

למשתתפים מובטחת חווית חיים ייחודית, משולבת בהנאה, תוך הזדמנות להעצמה אישית בדרך לעולם ידידותי ליותר לסביבה, מבוסס צדק חברתי ומחובר לעולם רוחני.

עלות המחנה היא $4,950 לסשן של שלושה שבועות (100$ הנחה לנרשמים עד ה-15 בפברואר).

לפרטים והרשמה לחצו כאן.

מחנה רמה גלים Camp Ramah Galim

חוויה יהודית קהילתית ליד הים של סנטה קרוז. ברמה גלים מתמקדים בשלושה תחומים עיקריים – חקר הים, אמנויות הבמה וספורט וזאת תוך שילוב של חינוך יהודי ובינוי קהילה. המחנה מיועד לגילאי 8-16 ואורכו נע בין שבוע ועד שישה שבועות.

מחירי המחנה נעים בין 1550$ ל-8 ימים ועד ל-8350$ ל-45 יום.

לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן.

מחנה אלונים Camp Alonim 

המחנה מציע סביבה חמה ובטוחה בה הילדים יטפחו את האני העצמי שלהם עם דגש על חיבור לטבע, חברות וערכים יהודיים. במחנה ילמדו הילדים לרקוד ריקודי עם, לרכב על סוסים, לשחות, לשיר שירים, לחקור את הטבע ועוד. ישנה אופציה של מחנה יום. המחנה ממוקם באיזור לוס אנג'לס.

מחירי המחנה נעים בין 995$ ל-5745$

לפרטים והרשמה לחצו כאן.

מחנה גלבוע Camp Gilboa

מחנה גלבוע מציע חוויה ייחודית ותוססת לבני נוער בגילאי 8-17. המחנה משתרע על פני 40 דונם של יער אורנים ליד אגם Big Bear. במחנה החניכים ישחו, יטיילו, ירקדו, ישחקו, ויהנו מפעילויות בתחום האומנות, המוסיקה והספורט האתגרי.

מחירי המחנה נעים בין 2220$ למחנה בין 12 יום (לכיתות 2-4), 3370$ למחנה בן 19 יום (לכיתות 5-7) ו-4950$ לחודש (לכיתות 8-9).

לפרטים והרשמה לחצו כאן.

מחנה רמה Camp Ramah

מחנה רמה הוקם בשנת 1956 ב-Ojai, צפונית מערב ללוס אנג'לס שבקליפורניה. המחנה מציע תוכניות לחניכים ומדריכים בכל ימות השנה. חניכים מכל רחבי ארצות הברית והעולם מוזמנים להרחיב את היצירתיות שלהם, לחקור את יהדותם בעולם של היום ולהתנסות ביופי שלטבע יש להציע. החניכים הצעירים יפתחו מיומנויות הנהגה, יחזקו את הזהות היהודית שלהם וייצרו חברויות חדשות אשר ילוו אותם לעד.

מחירי המחנה נעים בין 2885$ ל-5380$

לפרטים והרשמה לחצו כאן.

6 Points Sci-Tech Academy West

כשמדע פוגש כיף! חניכים העולים לכיתות 3-12 מוזמנים למחנה בן 12 יום הממוקם באיזור לוס אנג'לס במהלכו יעסקו בחקר רובוטיקה, עיצוב משחקי וידאו, מדע סביבתי, מדיה דיגיטלית ועוד מגוון של פעילויות מהנות אחרות בסביבה ידידותית עם חניכים בעלי תחומי עניין דומים. בכל אותן התנסויות מדעיות יחקרו החניכים גם את הזהות היהודית שלהם ויחזקו את הקשר שלהם לישראל דרך הפן הטכנולוגי.

מחיר: החל מ-$3,490

לפרטים והרשמה לחצו כאן.

Moshava California

מחנה מושבה קליפורניה (לשעבר מושבה מליבו) מתקיימים תחת המטריה של תנועת "בני עקיבא" הפועלת לעורר ולהעצים את הנוער היהודי של צפון אמריקה למחויבות עמוקה לעם ישראל, לארץ ישראל ולתורת ישראל דרך מחנות קיץ ומגוון של תכוניות חינוכיות במהלך כל ימות השנה.

מחנות הקיץ של המושבה מציעים מזה 75 שנה חוויות קמפינג יוצאות דופן, ייחודיות ומעוררות השראה לכל החיים בקרב נוער יהודי וצעירים בצפון אמריקה, מחנה מושבה ממוקם בהרי ברננדינו, כשעתיים נסיעה מלוס אנג'לס.

עלות המחנה- בין 4275$ לסשן ועד ל-7200$ לכל הקיץ.

לפרטים והרשמה לחצו כאן.

אתרי הסקי הידידותיים לילדים

אתרי הסקי הידידותיים לילדים

זהו זה, ארובות השמיים נפתחו, השלג נערם והגיע הזמן לתכנן את חופשת הסקי הקרובה. באיזור קיימים אתרי סקי רבים אשר פונים לכל הרמות – גם לקטנטנים שעושים את צעדיהם הראשונים בסקי או בסנובורד, וגם לילדים מנוסים יותר, שרוצים להשתפר. אז בין אם אתם מחפשים את האתרים המשוכללים ביותר, או דווקא משהו קליל ופחות עמוס, הנה לכם אתרים מומלצים לכל המשפחה, עם שיעורים לילדים בכל רמה.

*שימו לב שבשל מגבלות הקורונה ייתכנו שינויים בפעילות האתרים אז לפני היציאה לדרך מומלץ להתקשר ולוודא שהאתר פתוח ועובד כרגיל.

Northstar California

אם אתם מחפשים את האתרים הטובים ביותר, זהו ללא ספק אחד מהם. יש פה את כל מה שהמשפחה ההרפתקנית צריכה: החלקה על הקרח, מסלולי טיובינג, טרמפולינה, והמון אפשרויות לינה מצויינות, החל מדירות ועד לחדרי פאר בריץ. כדי שהילדים יעלו על המגלשיים, בית הספר לסקי וסנובורד מציע שיטת לימוד ייחודית עם מאמנים שעובדים יחד באותה שיטה, ומתחם מהנה למתחילים. השיעורים מתאימים לילדים מגילאי 3 ומעלה.

5001 Northstar Dr.

Truckee, Ca
800-466-6784
אתר: northstar.com

Boreal Mountain Playground

ההר כאן בגודל בינוני, ידידותי מאוד למשפחות, והאתר הוא מהקטנים והכדאיים יותר מבחינת המחירים. זהו מקום נהדר לילדים בני 4-12 שרוצים ללמוד סקי. השיעורים לילדים מתקיימים בקבוצת ה-Micro Explorers(4-6, סקי), וקבוצת Mountain Explorers (7-12, סקי וסנובורד), כאשר המטרה בשתי הקבוצות היא פיתוח מיומנות ובטחון.

19749 Boreal Ridge Rd.
Soda Springs, Ca
530-426-3666
אתר: boreal.com

Diamond Peak

האתר הזה, שנמצא בלב Incline Village, מתהדר בנופים עוצרי נשימה ומסלולים יחסית פנויים, ובית הספר שלו עטור פרסים. מרכז הסקי לילדים במקום מיועד לבני 3-7, ויש בו אזור נפרד לשיעורים ויחס מורה לילד של 1:5. ישנם שיעורים פרטיים וקבוצתיים, ואפשרות גם לימי לימוד מלאים, במסגרת תוכנית שנקראת March of the Penguins. בנוסף לכל הם מציעים אחריות מלאה. כלומר, אם לא קיבלתם מענה לצרכים האישיים שלכם בשיעור, תקבלו שיעור נוסף, חינם. בית הספר לסקי וסנובורד מיועד לבני 7 ומעלה.

1210 Ski Way
Incline Village, Nv
877-468-4397
אתר: diamondpeak.com

Dodge Ridge

אם אתם רוצים להימנע מהעומס הקבוע של אזור טאהו, כדאי לכם לבדוק את Tuolumne County, שבה נמצא ההר הזה, נוח לניווט, ידידותי למשפחות, נעים ולא עמוס. התוכנית לילדים מורכבת משיעורי Intro to Snow למתחילים (מגיל שנתיים!!), Kinder Ski + Ride לגילאי 4-5, וכיתת Kid’s Club לגילאי 4-12. ישנם גם שיעורים לילדים בעלי צרכים פיזיים או קוגניטיביים מיוחדים, ומעבירים אותם מדריכים מוסמכים. אם אתם צריכים ציוד סקי מיוחד, הזמינו מראש.

1 Dodge Ridge Rd.
Pinecrest, Ca
209-965-3474

אתר: dodgeridge.com

Donner Ski Ranch

האתר הזה הוא חלופה מצויינת לחלק מהאתרים היקרים היותר. הוא קטן יחסית ומציע סביבת למידה נינוחה ורגועה יותר לכל המשפחה, ובמיוחד לקטנטנים. ב-Snowflakes Kids School, המיועד לגילאי 3-6, יש חדר ייעודי לילדים ויחס מורה-תלמיד נמוך, ובשכבת הגיל הגדולה יותר, 5-6, אפשר כבר להתחיל ללמוד סנובורד. לשתי הקבוצות מוצעים שיעורי בוקר, אחר הצהריים, או אפשרות ליום מלא.

19320 Donner Pass Rd.
Norden, Ca
530-426-3635

אתר: donnerskiranch.com

Heavenly

אתר זה נמצא על הגבול בין קליפורניה לנבאדה, ויש בו הכל: שיט מדהים בגונדולה, מסלולים מגוונים, טיובינג, כפר עם חנויות ומסעדות, וכמובן בית ספר נהדר לסקי, עם תוכניות לכל הרמות, הכולל גם תוכנית לבעלי צרכים מיוחדים, עם מדריכים מוסמכים. ועוד בונוס, זהו אחד האתרים הבודדים שמציע גם מסגרות גן וגנון לטיפול בילדים הקטנים שלכם (6 שבועות עד 6 שנים).

3860 Saddle Rd.
South Lake Tahoe, Ca
775-586-7000

אתר: heavenly.com

Homewood Mountain Resort

אתר זה נמצא בדיוק בין צפון טאהו לדרומה, ויש בו נופים יפהפיים, ותוכנית יומית לילדים הכוללת שיעורי סקי וסנובורד. במקום ישנן גם קבוצות סקי שמטרתן לעזור לילדים לפתח כישורים טכניים בסביבה לא מאיימת. הקבוצות הן Super Sliders, לגילאים 4-12, Development Team לגילאי 5-15, ו- Ski Race Teamלבני 7-15. האתר הפופולרי הזה מציע גם שאטלים בחינם, השכרת ציוד, וחמש מסעדות על ההר עצמו.

5145 West Lake Blvd.
Homewood, Ca
877-263-7768

אתר: homewood.com

Kirkwood

הכפר-על-ההר הזה מושלם למשפחות הרפתקניות שמחפשות אקשן. השלג כאן עמוק, ואלה המסלולים הטובים ביותר שיש כדי ללמוד עליהם. בבית הספר יש שיעורים קבוצתיים ופרטיים לפי גיל וציוד, mini groms, snowboarders לגילאי 3-4, groms, snowboarders לבני 5-12, mini rippers, skiers לבני 3-4, 5-12, ו- Mt Explorers, skiers לבני 5-12. בסופו של יום ארוך של סקי וסנובורדינג, המשפחה כולה יכולה ליהנות ממגוון אפשרויות לארוחה, נופים מרהיבים על פסגת הסיירה, ואפילו טיול אומגה.

1501 Kirkwood Meadows Dr.
Kirkwood, Ca
209-258-7277
אתר: Kirkwood.com

Mt. Rose

כאן תוכלו למצוא את האתר הגבוה ביותר בטאהו, וגם מקום נהדר וקליל לקטנטנים שלכם. בית הספר לסקי מקנה לבני 4-10 מיומנויות טכניות בהחלקה, עצירה וסיבוב, ועושה זאת בסביבה תומכת ולא מאיימת. השיעורים כוללים ציוד שכור וכרטיס למעלית.

22222 Mt. Rose Hwy.
Reno, Nv
775-849-0704

אתר: mtrose.com

Sierra at Tahoe

שלבו בין אהבתם של הילדים לשלג, ול-Star Wars ב- The Burton Star Wars Experience, שם בני 3-6 מקבלים חבילת נושא מלאה הכוללת ביגוד של R2-D2, קסדות סטאר וורס והרבה מאוד התייחסויות ליודה. ה- Riglet Park של יודה מיועד לקטנטנים בני 3-6, ואילו Echo Base מיועד לבני 7-12. ישנן גם אפשרויות נוספות ללמוד סקי וסנובורד בלי מיתוג, לבני 3-12, ואפשר ליהנות גם מטיובינג ומזחלות על Blizzard Mountain.

1111 Sierra-at-Tahoe Rd.
Twin Bridges, Ca
530-659-7453

אתר: sierraattahoe.com

Squaw Valley Alpine Meadows

בשנת 1960 נערכה כאן האולימפיאדה, ועכשיו תוכלו ללמוד פה, ואולי פעם גם אתם תגיעו לאולימפיאדה! ילדים בני שלוש יוכלו ללמוד בתוכנית Snow Cubs (יחס מורה לתלמיד של 3 ל-1), ובנוסף ישנה תוכנית Tykes שבה ההורים לומדים טיפים וטכניקות כדי לעזור לילדיהם ליהנות מחוויית סקי וסנובורד בטוחה ומהנה יותר.ויש כמובן גם זמן פנוי מחוץ לשעות הגלישה, וכאן מציעים לכם מתחם משפחות ייעודי עם מעלית שמתאימה למתחילים, מתקנים לקטנטנים, ואוכל, כמובן.

1960 Squaw Valley Rd.
Olympic Valley, Ca
530-583-6955
אתר: squawvalleyalpine.com

Sugar Bowl

זהו האתר הגדול ביותר בצפון אמריקה ל-cross country skiing (סקי מישור). כלומר, 200 קילומטרים של מסלולים מגוונים ומסודרים על פני ארבע פסגות (והם גם מתהדרים בתורים הקצרים ביותר למעליות, ובהרים הכי פחות עמוסים). באזור ה-Den, הילדים יוכלו לשפר את מיומנויות הסקי שלהם, החל ברמת ה-Never-Ever, וכל הדרך עד לרמת המתקדמים (בית הספר מקבל ילדים מגיל 4, והוא פתוח גם בסופי שבוע ובחגים).

629 Sugar Bowl Rd.
Norden, Ca
530-426.9000
אתר: sugarbowl.com

Badger Pass ביוסמיטי

Yosemite National Park הוא מקום מרהיב ללמוד בו סקי וקיימות בו הרבה אפשרויות למידה לגילאים 4-6, באמצעות ה- Badger Pups Downhill Ski/Snowboard Program. החבילות כוללות השכרת ציוד, קסדה וכרטיסים למעלית למתחילים. בסופי שבוע ובחגים ישנה אפשרות לרשום את הילדים לימים מלאים ב-All Day Kids Camp (אבל חשוב לזכור לעשות זאת מוקדם!). אוטובוסים יוצאים כל שעה מ- Yosemite Valley ל- Badger Pass.

7082 Glacier Point Rd.
Yosemite National Park, Ca
209-372-8430
אתר: travelyosemite.com

*שימו לב! בשל הקורונה, האתר Badger Pass סגור לעונה 2020-2021

מצביעים למען הכללת יהדות ארה"ב בתכנית הלימודים האתניים בבתי הספר בקליפורניה

מצביעים למען הכללת יהדות ארה"ב בתכנית הלימודים האתניים בבתי הספר בקליפורניה

מאת: דלית גבירצמן

אני זוכרת היטב את הערב שבו שמעתי לראשונה על ה״תוכנית ללימודים אתניים״ בקליפורניה. זה היה בינואר, לפני הקורונה. ישבנו חבורה של כעשרים ישראלים.ות והקשבנו בדממה להרצאה של חברתנו סרינה איזנברג מה-AJC. עכשיו שתבינו, אנחנו אף פעם לא מקשיבים בדממה. הפורום הזה שלנו מכיל א.נשים דעתנים, עסקנים פוליטיים, אנשי ונשות חינוך, פעילים ומובילות חברתיות, מתנדבות ונציגים מארגונים חשובים ומוכרים בקהילה הישראלית והאמריקאית גם יחד. כולנו הבטנו בשקפים, בתרשימים, במספרים ובטבלאות, הקשבנו בדאגה הולכת וגוברת להסברים של סרינה וניסינו להבין איך זה קרה שנרדמנו בשמירה. שמענו ממנה על הפעילות האינטנסיבית שמתרחשת בשנים האחרונות בקרב ארגונים יהודיים שונים כדי לחסום ולבלום את חוק ה״לימודים האתניים״, שיהפוך את הנושא למקצוע חובה בכל בתי הספר התיכוניים בקליפורניה, ושבעקבותיה יאכף גם במדינות נוספות בארצות הברית.

תוכנית ״הלימודים האתניים״ התקבלה ב-2016 במטרה להדגיש את תרומתם של מיעוטים בפיתוח ארצות הברית וקליפורניה, כקורס חובה במדעי החברה. התוכנית כללה נושאים של גזע, לאום, זכויות מיעוטים, קולוניזציה, הגירה, עליונות לבנה, קפיטליזם, פטריארכיה, אקטיביזם חברתי ועוד. עד כאן, הכול טוב ויפה. אם כך, מדוע נפלו פנינו, אתם וודאי שואלים. ובכן, התוכנית שצפויה להיכנס לכל בתי הספר התיכוניים הציבוריים בקליפורניה מכילה תכנים אנטי ישראליים קשים המציגים את היהודים כחלק מהעליונות הלבנה ואת ישראל, באופן חד צדדי, כמדינה מדכאת וכובשת. תכני הלימודים כוללים קריאה להחרמתה של ישראל, ולפיכך הופכת את ארגוני ה-BDS ופעולותיהם ללגיטימיות וצודקות.

ועכשיו, רגע של הבהרה: כל מי שמכיר.ה אותי, יודע.ת שאני בד״כ בורחת מפוליטיקה כמו מאש. כל דבר שמדיף, ולו ארומה קלה של אג׳נדה פוליטית, מיד גורם לי למנעד רגשות הנעים בין חוסר נוחות וחרדה ועד לסלידה עמוקה ושיתוק. מבט חטוף במנהיגות העולמית העכשווית יכול לתת הסבר חלקי לתגובה או לחוסר התגובה שלי. אני תמיד מרגישה חולשה ואוזלת יד אל מול כוחות האופל של השחיתות, השקרים, הכוחנות והדורסנות של המערכת הפוליטית. הדרך שבה בחרתי להתמודד עם כל אלה היא לדבוק בטוב ובמשמח. להאיר על א.נשים שמקדישים את זמנם ומרצם לעשיית טוב. אך השבוע, נכנעתי. התגבר אצלי פתאום הקול הפנימי, זה שמעיר אותי בכל בוקר וגורם לי להיכנס לכיתה ולעמוד מול עיניים צעירות, חוקרות וצמאות לדעת. למעלה מעשרים שנה שאני עוסקת בחינוך יהודי, בהוראת העברית ותרבות ישראל. ולפתע הרגשתי את האחריות המוטלת על כתפינו, הורים ומורים, וכל המבוגרים האחראיים השותפים לחינוך ועיצוב הדור הבא.

קרן סטילר

ולכן בחרתי השבוע לשבת לשיחה עם קרן סטילר, העומדת בראש הפרויקט המזרח תיכוני של המועצה ליחסי הקהילה היהודית (JCRC). הארגון מייצג בתי כנסת וארגונים יהודיים בנושאים קריטיים הנוגעים לקהילה היהודית. קרן, ילידת ניו יורק ובעלת מאסטר בניהול ארגונים ללא מטרות רווח, הגיעה לאזור המפרץ בשנת 2000, והיא מקדישה את חייה לעשייה חברתית וציבורית הקשורה לנושאים מורכבים הנוגעים לישראל ולקהילה היהודית ככלל.

השיחה בינינו התקיימה בזום, כמובן, ביום הכי אפוקליפטי והזוי שחוויתי מימי, אפילו בשנה ששברה את כל השיאים בתחום. השעה היתה עשר בבוקר, והמשרד שלי היה חשוך לחלוטין. דרך החלון הבטתי בשמיים שהיו אדומים כאילו עברנו לגור במאדים.

אני מבקשת מקרן להתחיל מהתחלה, והיא מספרת לי שתחום המחקר של הלימודים האתניים צמח בקמפוס של SFSU עוד בשנות השישים. בבסיסו הוא דגל באקטיביזם סביב נושאים של צדק ושוויון חברתי, ברמה של לימודי קולג׳. כמובן שיש הבדל עקרוני ומהותי בין תואר אקדמי וקורסי בחירה למתעניינים בנושא לבין תוכנית לימודים לבתי ספר תיכוניים, שהם בגדר חובה. הארגונים היהודיים עקבו בדאגה רבה אחרי המגמה לעידוד המהלך הפדגוגי הזה ובעיקר אחר התכנים הפוגעניים שנכללו במודל התוכנית באופן חד צדדי ואנטי ישראלי בעליל. כמו כן, מבט מעמיק בסילבוס הצביע על הדרה מוחלטת של יהדות אמריקה מתוכנית הלימודים.

קרן מסבירה: ״ישנן מספר בעיות בולטות בתוכנית. ראשית, התהליך כשלעצמו היה חסר שקיפות לחלוטין. מהלכים ושינויים של הרגע האחרון נעשו מאחורי הקלעים, וזאת אחרי מגעים ושיחות עם הנוגעים בדבר. במקור, התוכנית היתה אמורה לכלול ארבע קבוצות אתניות; אמריקאיים- אפריקאיים, אסיאתים-אמריקאיים, אמריקאיים-ילידים ולטיניים. תחת הקטגוריה של אמריקאיים- אסיאתיים נכללו גם הערבים-אמריקאיים. אנחנו לא התנגדנו להכללה הזאת, אלא דרשנו שהחומר האנטי ישראלי יוצא מהתוכנית. בסופו של דבר, למרות כל המגעים, הם נכנעו ללחצים שהופעלו עליהם והלימוד על הערבים-אמריקאיים נכלל בתוכנית, כולל כל המסרים האנטי-ישראליים.

בעיה נוספת היתה ההדרה הבולטת של הקהילה היהודית מתוכנית הלימודים. זה מאוד בעייתי שבשעה שמדברים על דיכוי וגזענות, לא מזכירים, כהוא זה, את הנושא של אנטישמיות ביחס לקהילה היהודית-אמריקאית. ואם לא די היה בכך, הרי שהקהילה היהודית-אמריקאית מוזכרת רק בהקשר של עליונות לבנה. בנוסף, דרשנו שתיכלל בתוכנית הגדרה מדויקת של אנטישמיות, ויש דעות רבות בנוגע להגדרה. ברור שלארגונים יהודיים שונים יש לעיתים מטרות ואג׳נדות קצת שונות, אבל חשוב שנישאר מאוחדים וברורים בנוגע לנקודות הבעייתיות הללו. אנחנו נמשיך לפעול כדי להשיג את התיקונים והשינויים בתוכנית הלימודים, וחשוב מאוד לגייס כמה שיותר תמיכה. חשוב מאוד שגם שהקהילה הישראלית תהיה מעורבת, שכן רבים מהילדים הישראליים הולכים לבתי ספר ציבוריים.״

בנוסף לחוסר השקיפות והשינויים של הרגע האחרון, כל התהליך של מינוי הועדות השונות היה בעייתי והוא עודנו מתסכל ביותר. הייצוג של חברי הוועדות היה לוקה והוא בהחלט לא מייצג את מיגוון הדעות.

איזה תפקיד משחק ה-BDS בכל המהלכים הללו?

״התוכנית ללימודים אתניים לא נוצרה במקור כדי לתמוך בפלשתינאים, ויחד עם זאת, זה ברור שישנם אנשים המעורבים בדבר, שעבורם הכללתם של הפלשתינאים בתוכנית היא קריטית. אך בסופו של דבר, מה שקרה הוא שהחלקים במערכי השיעור הנוגעים לערבים-אמריקאים היה כפול משלושת החלקים האחרים גם יחד. יותר מאלו הנוגעים לקהילה האפריקאית- אמריקאית, ואם זה לא הטייה של המטרה, אז אני לא יודעת הטייה מהי. זהו בעיני החלק הבסיסי של הסיפור הזה. ישנם אחרים שמתנגדים לתוכנית הזאת בגלל הבדלים פילוסופיים. לטענתם, אפשר ללמד לימודים אתניים בלי להכניס לעניין אג׳נדה פוליטיקה. זה אמור להיות קורס המבוסס על חקירה וחשיבה ביקורתית ולא על הטפה. הסטודנטים צריכים להרגיש בנוח לפתח ולהביע את דעותיהם. אנחנו מקווים שהמורים בבתי הספר יקבלו הוראות והנחיות ברורות בנוגע לתפקידם, שהוא לספק לתלמידים מידע מנקודות מבט שונות, ולא להטיף.״

מהו הדבר שהכי מטריד אותך או מדיר שינה מעינייך בנוגע לתוכנית הלימודים האתניים?

״אני דואגת שזה יהיה מאבק ועניין לטווח הארוך. אנחנו יכולים לקבל את התוכנית הכי טובה שניתן, ועדיין זה יהיה תלוי במורים במחוזות השונים ובאופן שבו הם יישמו אותה באופן הראוי. החשש הוא שמורים עדיין יחליטו להביע את עמדותיהם בעיקר סביב הנושאים הקשורים ל-BDS. אנחנו באמת זקוקים להורים שיהיו מוכנים להיות מעורבים. ההורים צריכים לדעת מה הילדים שלהם לומדים בבית הספר ולשוחח איתם על הנושאים המורכבים הללו, קשים ככל שיהיו. צריך לעזור לילדים להתמודד עם האתגרים והרגשות שלהם סביב הנושאים הללו. אני חוששת שהרבה הורים מרגישים מסויגים או לא מצוידים כהלכה כדי לנהל את השיחות הללו בצורה אפקטיבית. ובעיקר אני דואגת שתתעורר עייפות מהעיסוק בנושא מאחר ומדובר במאבק לטווח ארוך״.

איך את רואה את התפקיד של הקהילה הישראלית בתוך כל זה?

״קודם כל, חשוב שתהיה לקהילה הישראלית ניראות. הקהילה הישראלית עברה דה-הומניזציה ואנחנו צריכים להחזיר לה את האנושיות ואת מיגוון הקולות. צריך שהיא תהיה מיוצגת כהלכה על מיגוון דיעותיה. אני יודעת שלהרבה ישראלים קשה להבין כיצד עובדת מערכת החינוך כאן משום שהיא מאוד שונה ממערכת החינוך בארץ. בישראל הכול ריכוזי, ואילו כאן כל מדינה וכל אזור הם שונים. ישנם סטנדרטים אבל היישום שלהם שונה מאזור לאזור. הממשל כאן לא יכול להתערב ולהחליט מה ילמדו בבתי הספר. זה מאוד שונה ומספיק להביט בכל מה שקורה עכשיו. בנוסף, הציפייה למעורבות הורית היא הרבה יותר גבוהה כאן, במיוחד בבתי הספר היסודיים. הדרך שבה ניתן להשפיע ולגרום לשינוי גם היא שונה לחלוטין. לכן חשוב מאוד שישראלים יהיו מעורבים ויקחו חלק פעיל בכל זה, בין אם כנציגים בוועדות השונות, בארגוני ההורים בבית הספר או כנציגים בועד המנהל. אנחנו צריכים אותם בכל רמה.״

לסיום, אני שואלת את קרן מהו המסר שחשוב לה להעביר לנו, ובלי להתבלבל היא אומרת:

״המעורבות שלכם מאוד חשובה. אל תשבו בצד ותתנו לאחרים לדבר עליכם. הקול של הקהילה הישראלית צריך להישמע. התוכנית הזאת אומרת עליכם דברים וחשוב שתייצגו את עצמכם״.

אז נכון, יש קורונה ויש אבטלה, אין מנהיגות ולפעמים גם אין תיקווה, אבל חברים וחברות, זה הקרב על העתיד של הילדים והנכדים שלנו. זהו הקרב על איך שהם יתנהלו בעולם הזה כיהודים וכישראלים. זהו הקרב על דעת הקהל האמריקאית והדור הבא של המצביעים, שכבר עכשיו הם חצויים ושסועים. זהו אולי הקרב האחרון בנסיון להשפיע על ייצוג מאוזן בתוכנית הלימודים האתניים שתעצב את דמותם של ילדינו וחבריהם לכיתה או לגן. ועכשיו זה הזמן לנסות ולהשפיע.

מה ניתן לעשות? לחצו על הקישור ומלאו את פרטיכם על מנת שקולכם יגיע לנציג הציבור של איזור מגוריכם בקליפורניה.

שבת שלום!

שלכם,

דלית גבירצמן

dalit@gvirtsman.com

קשר משפחתי: מיכל מיאסניק וה-Active Agers Initiative

קשר משפחתי: מיכל מיאסניק וה-Active Agers Initiative

מאת: דלית גבירצמן

דינג דונג. המסך עולה ואור נדלק. זה לא אור השמש ולא אור מנורה, אלא אור פנימי שקורן מפניה היפים. ככה זה. יש אנשים ונשים שלא צריך יותר מלהביט להן בעיניים כדי לראות את האור שקורן מהן מבפנים. זהו אור שנשאר איתך הרבה אחרי שהראיון מסתיים והמסך כבה. כך גם המחשבות ממשיכות ללוות אותי ימים רבים לאחר מכן, ומעוררות בביתי שיחות עם ילדי והורי הפרטיים. אבל רגע, בואו נתחיל מהתחלה.

את מיכל מיאסניק אני מכירה כבר שנים רבות, בכובעים שונים ובמעגלים שונים. נפגשנו פעמים רבות באירועים חברתיים ולשיחות בארבע עיניים לקפה (זוכרים שפעם, מזמן, עוד היינו עושים דברים כאלו?), היה לי את העונג ללמד את ילדיה עברית, שיתפנו פעולה במסגרות הקשורות לעבודה קהילתית וחינוכית, בקיצור – זאת לא הפעם הראשונה שנפגשנו. זאת גם לא היתה הפעם הראשונה בה שמעתי על המיזם החברתי החדש שהקימה, אך משהו קרה בשיחה המיוחדת הזאת שהידק את כל החיבורים גם יחד.

אפשר להתחיל את הסיפור לפני כשנתיים כשמיכל ומשפחתה עשו דבר לגמרי לא שגרתי. הם לקחו את שלושת ילדיהם והחליטו לצאת לטיול מסביב לעולם. הם בחרו להתחיל את המסע בארץ ושם הם בילו חודש וחצי. מאחר והילדים לא היו במסגרות חינוכיות באותה התקופה, מיכל החלה לחשוב מה אפשר יהיה לעשות כדי לספק להם זמן איכותי ומשמעותי, מעבר למפגשים ובילוי עם חברים ובני משפחה. למיכל עצמה היה קשר עמוק עם הסבים והסבתות שלה, והיא תמיד האמינה ביכולות, במיומנויות ובחוכמת החיים של האוכלוסייה המבוגרת. לכן היא התחילה לחשוב על פרויקט ייחודי, שבו יוכלו לעבוד ילדיה ביחד עם הסבים והסבתות. עוד בטרם הגיעו לארץ, היא בדקה איתם את האפשרות לקחת חלק בפרויקט הזה, והם נענו ברצון. במשך שנים רבות, אבא של מיכל היה כלכלן, והיה אך טבעי לבקש ממנו ללמד את ביתה האמצעית, נועה, שיעורים בכלכלה. הוא מאוד התרגש מהרעיון ומיד החל בבניית מערכי השיעור. אלו היו שיעורי העשרה שאינם קשורים לתוכנית לימודים כלשהי. הסבתא הידועה כבשלנית מעולה בחרה בסדנת בישול, שכללה מפגש של פעם בשבוע שבו החליטו על התפריט, הלכו לקניות, בישלו, ואז ישבו לארוחה משפחתית ונהנו מהמטעמים שהכינו ביחד. וכך זה התחיל ועבד בהצלחה במשך חודש וחצי.

מיכל מיד הבחינה בקשר הרגשי החזק שהלך והתעצם בין הנכדים לסבים והסבתות. כאמור, אחרי חודש וחצי משפחת מיאסניק עזבה את ישראל והחלה את מסעם בעולם. אחותה של מיכל אף היא החלה בעקבותיה לבנות פרויקטים דומים, שאף הם העשירו והעמיקו את הקשרים עם הסבים והסבתות. ואז גמלה בליבה של מיכל ההחלטה, שעם שובה מהמסע היא תתחיל להגביר את החשיבה על פרויקטים נוספים. מיכל למדה באוניברסיטה עבודה סוציאלית והתמחתה בגרונטולוגיה, שהוא תחום חקר ההזדקנות. בשעתו, כשהגיעה עם משפחתה לעמק הסיליקון, מיכל עסקה בהייטק במשך 15 שנה, אך בזמן הטיול הגדול היא הגיעה להבנה שבעצם היא היתה רוצה לחזור לאהבה הישנה שלה, אל העבודה עם האוכלוסיה המבוגרת.

מיכל מיאסניק

״תמיד הרגשתי שברגע שיש לי את החיבור עם האוכלוסיה הזאת, זה מוציא אותי מהעשייה האינטנסיבית היומיומית, ומביא אותי למקום של הקשבה, למידה ופחות שיפוטיות. מעבר לזה, ראיתי מה זה עושה לילדים שלי ולהורים שלי מבחינת העמקת הקשר, ופשוט אמרתי לעצמי שיש פה הזדמנות מדהימה לחיבור שהוא קיים, אבל צריך לקחת אותו צעד אחד קדימה. מבחינתי, כשאני רואה את התוצאות, אני מתרגשת בכל פעם מחדש. זה כל כך חשוב וכל כך משמעותי לכל הצדדים, שזה ממש עושה לי טוב. כשחזרנו מדרום אמריקה, החלטתי להקים את המיזם שקראתי לו ״The Active Agers Initiative”. אני באמת מאמינה שלסבים ולסבתות יש יותר זמן פנוי ואת היכולת המדהימה והאינסופית  להמשיך לתרום לנו לבני המשפחה, ולכולנו כחברה. רק צריך להבין מה הרקע שלהם, מה הם עשו בצעירותם ומה הם עושים עכשיו. הרבה מאיתנו אפילו לא מודעים להיסטוריה ולהיבטים הללו בחיים של הסבים והסבתות״.

אז איך בדיוק עובד המיזם?

״בשלב הראשון, אני נותנת למשתתפים שאלון שבו מראיינים את סבא וסבתא. הם שואלים אותם לגבי התחביבים שלהם, איזו כיתה הם הכי אהבו בבית הספר, מה הם אוהבים לעשות עכשיו, איפה הם מתנדבים, ועוד הרבה דברים שבדרך כלל לא מדברים עליהם בשיח המשפחתי היומיומי. קיים אלמנט רגשי מאוד חזק בקשר בין הסבים והסבתות לנכדים והנכדות, שהוא כבר Built-in, ועכשיו אנחנו לוקחים את זה ומלבישים על זה דברים נוספים, כשהמטרה הכי חשובה היא שיהיה כיף לשני הצדדים. מעבר לזה, ישנה תחושה של עשייה משותפת, העשרת הקשר הבינאישי ויצירת מודעות למה שקורה בחיים של הסבים והסבתות. במרבית המקרים, הם יודעים מה קורה בחיים של הנכדים והנכדות אך לא להיפך.״

עוד הרבה לפני שהזום פרץ לחיינו ושינה את האופן שבו אנחנו נפגשים ושומרים על קשר עם בני המשפחה, מיכל זיהתה את הצורך בקשר עמוק ומשמעותי עם הסבים והסבתות. זהו צורך אמיתי משום שרבות מהמשפחות בקהילה הישראלית נמצאות במרחק אלפי מיילים מבני המשפחה, ואף המשפחות בקהילה האמריקאית נמצאות במרחק רב מהסבים והסבתות.

״החלטתי להקים את הפרויקט, שהמטרה שלו היא לחבר בין נכדים ונכדות לסבים וסבתות או מבוגרים משמעותיים אחרים בחייהם, כמו דוד או דודה או חברי משפחה שעונים על הקריטריונים של Active Agers. השלב הראשון הוא להסביר למשתתפים הצעירים, באופן המותאם לרמת הגיל, על האוכלוסיה הזאת. אני מסבירה להם על המאפיינים הדמוגרפיים של ה-Active Agers כדי ליצור מודעות אצל הילדים בנוגע למה שקורה לאוכלוסיה הזאת, בעיקר עכשיו, בזמן הקורונה. הכול נעשה בצורה אינטראקטיבית דרך הפעלות ושאלות המעוררות שיח ושיתוף. בסיום כל סדנה, עוד לפני המפגש עם הסבים והסבתות, אני מרגישה שאני כבר מכירה אותם דרך הנכדים, והלוואי ויכולתי לחבק כל אחד ואחת מהם. הם נכנסים לי ללב דרך השיתוף של הנכדים, ורואים מיד את הרגש והאיכפתיות שחשים הצעירים כלפי הסבים והסבתות. תוך כדי הפרויקט אני נותנת להם דוגמאות לפעילויות שהם יכולים לעשות עם סבא וסבתא, והם מחליטים מה הם רוצים לעשות. בעצם, יש תכנון משותף עם הסבים והסבתות לגבי העשייה, כשהמטרה היא שלא תהיה עשייה חד פעמית, אלא שיהיה תכנון של מספר מפגשים. אם הם מוצלחים ויש עניין, אפשר להמשיך ולקיים אותם במשך מספר שבועות ואפשר גם לעבור לפרויקט הבא.״

את יכולה לתת לי דוגמאות לפרויקטים מעניינים?

״בשבועות האחרונים התקיימו ביקורים וירטואליים של סבא וסבתא במוזיאונים, פרויקט הכנת קינוחים, משחק סודוקו בין סבא לנכד פעם בשבוע, ילד שמשחק פעמיים בשבוע שחמט אונליין עם סבא, ועוד. בחלק מהמקרים הנכד צריך גם לעזור לסבא או לסבתא להתגבר על אתגרים טכנולוגיים. הוא מסביר ומלמד אותם כיצד להתחבר לזום ואיך להתחבר לאתר המקוון של משחקי שחמט, לדוגמה. יש פה הרבה אחריות מצד הילדים, גם ללמידה המשותפת וגם לעמידה בזמנים שנקבעו מראש. צריך להבין שמעבר לעובדה שהפרויקטים הללו צריכים לעניין את שני הצדדים, הם גם צריכים להיות יחסית פשוטים ליישום. לא מדובר על פרויקטים של מפגש יומיומי של שעתיים על עבודת מחקר עצומה. כדאי תמיד לסיים את המפגש עם תחושה של עוד. בכל סדנה שאני מעבירה אני מקבלת מהילדים עוד ועוד רעיונות יצירתיים לפרויקטים. למשל, היתה ילדה שבחרה להתמקד בשם המשפחה, והיא בדקה עם הסבתא את המקורות של השם, באיזו מדינה הם נולדו וכך הן למדו על ההיסטוריה המשפחתית.״

ואז פרצה לחיינו הקורונה…

״ואז פרצה הקורונה, ואיתה נוצר צורך גדול אף יותר בחיבור, כי כולנו פה בעצם במצב מאוד מאתגר, אך הסבים והסבתות והעובדה שהם נמצאים באוכלוסייה בסיכון הופכת אותם למבודדים עוד יותר מאי פעם. כיום נוצר צורך אמיתי בחיבור עם הנכדים והנכדות, והעובדה שבמהלך הסדנה נותנים להם כלים במסגרת קבוצתית תוך הנחייה ושיתוף, הופכת את החוויה לחזקה ולמעשירה יותר מאשר אם כל אחד היה מתחיל את זה לבד. בקבוצה יש בסביבות עשרה משתתפים והפעילות היא מאוד אינטראקטיבית.״

איך את מגיעה אליהם או איך הם מגיעים אליך? איך זה בדיוק עובד?

״קודם כל, יצרתי קשר עם מספר גופים ובתי ספר כמו בגד כפת, האוזנר וה-JFCS

(Jewish Families and Children’s Services). כעת, זה כבר עובר מפה לאוזן ואנשים פונים אלי בבקשה להקים סדנה לקבוצות גיל שונות. בחודשים האחרונים עשיתי עשרות סדנאות ובעקבות ההצלחה של הסדנאות הקודמות אנשים פשוט יוצרים איתי קשר.״

האם את מתחילה עם הילדים או המבוגרים?

״הפוקוס שלי הוא לעבוד עם הנכדים והנכדות, והעובדה שאת מעצימה אותם ונותנת להם אפשרות ליזום, לתכנן ולהציע לסבא ולסבתא את הפרויקט היא חלק גדול מהקסם של העשייה. ההבנה שהם עושים משהו טוב והיכולת להיות חלק מקבוצה, לחשוב ביחד על רעיונות ולשתף בקבוצה, ואז לממש אותם – כל אלו הם אלמנטים שמייחדים את הפרויקט. המטרה של הסדנה היא לתת את הכלים הראשוניים והדחיפה הראשונית, שלאחריה הם יוצאים לדרך. אני יכולה להגיד לך שבסדנאות שקיימתי לפני מספר חודשים, הילדים עדיין ממשיכים את המפגשים הוירטואליים פעם בשבוע. בכלל, כל הנושא של קשר וירטואלי משמעותי עם בני משפחה רחוקים וכיצד לתקשר איתם הוא נושא חשוב לחיים, והכלים שאני נותנת בסדנה יכולים לעזור להם אחר כך, כשהם עוזבים לקולג׳ או בוחרים לחיות במדינה אחרת.״

מיכל מספרת לי על מפגש מיוחד משני צידי העולם בין ילד בן 13 שגדל בארץ עד גיל 7 ועבר עם משפחתו לקליפורניה, ובין הסבתא שגידלה אותו ועברה להתגורר ברוסיה עם הבת השנייה שלה. הקשר בין הנכד לסבתא היה מאוד קרוב והפרידה היתה מאתגרת. הפרויקט שהילד בחר לעשות מבוסס על האהבה לספרים המשותפת לו ולסבתא. הם החליטו להקים מועדון ספר, שבו הסבתא קראה ספר מסוים ברוסית והילד קרא אותו באנגלית, ואז הם שוחחו עליו ברוסית. במהלך הפרויקט המשותף הילד למד המון דברים חדשים ומעניינים על הסבתא, על ההיסטוריה שלה ועל דברים משמעותיים שהיא עשתה בחייה. בעקבות החיבור המרגש והמשמעותי והעמקת הקשר, הנכד והסבתא החליטו לצאת לטיול משותף ברוסיה.

לאן את רואה את הפרויקט הזה גדל בעתיד?

״זאת שאלה מצוינת. בימים אלו, מכיון שאני רואה שיש פה צורך אמיתי, אני חושבת על כל מיני כיוונים. אני חושבת שיש פה באמת משהו שהוא מצד אחד פשוט, ומצד שני גדול ומשמעותי, ואני מנסה לחשוב לאן אני יכולה לקחת את זה. אין לי עדיין תשובה אבל אני יודעת שיש לזה פוטנציאל גדול, מעבר לעצמי.״

ואז הגיע הרגע שבו שאלתי את מיכל על הזכרונות שלה-עצמה מהסבים והסבתות שלה, והדמעות החלו לזלוג.

״סבא וסבתא שלי עלו לארץ אחרי מלחמת העולם השנייה ואחרי ששכלו את בנם בן ה-23 במלחמת יום כיפור, הם מעולם לא השתקמו. אנחנו היינו הנכדים היחידים שלהם והרגשנו שנתנו להם הרבה אור. היה בינינו קשר הדוק ומיוחד, והיתה שם המון אהבה ואיכפתיות משני הצדדים. עד היום אני זוכרת איך הייתי מגיעה אליהם באוטובוס וסבתא היתה מחכה לי בתחנה, וגם את ההליכות המשותפות שלנו לים. אחיותיי ואני היינו מבלות שעות ארוכות בבית סבא וסבתא בדרום תל אביב, ואני זוכרת את החוויות הללו כמשהו שבנה ועיצב אותנו.״

איזה שיעור חשוב למדת מהם, שיעור שלקחת אותו להורות שלך?

״וואו, אני חושבת שלמדתי מהם לדעת להסתכל על הטוב אפילו אחרי כל הדברים הקשים שהם עברו. למדתי שחשוב להיות פעילים ולדעת להסתכל על החיים בעיניים אופטימיות עד כמה שאפשר, למרות הכאב ולדעת לשמוח ולהמשיך בעשייה. הם שמו את הכאב הגדול שלהם בצד והיו אנשים שמחים, עם המון נתינה ואהבה. סבא שלי היה צייר מדהים. הוא עשה את השלטים לאוטובוסים של חברת דן, ולו הייתי יכולה, הייתי רוצה לעשות איתו פרויקט שקשור לאמנות וציור. כמובן שהייתי רוצה לדבר איתם על השואה. אני מרגישה שלא הכרתי אותם מספיק, ולו הייתי יכולה, הייתי רוצה לשבת איתם עכשיו וללמוד יותר על החיים שלהם.״

הבטתי במיכל וראיתי את האמת שלה ואת המוטיבציה שעומדת מאחורי המיזם החשוב והמשמעותי שהקימה. הפלטפורמה הבין-דורית שהקימה מיכל מיאסניק היא מתנה לשני הצדדים; לדור הצעיר וגם למבוגר. אין ספק שהעשייה הזאת ממלאת לה את הלב, וכשפועלים מתוך נתינה ואהבה, אין לזה גבולות. אפילו לא השמיים.

ליצירת קשר לחצו כאן.

הכירו את תוכניות בני/בנות המצווה המוצעות בעמק

הכירו את תוכניות בני/בנות המצווה המוצעות בעמק

מאת: טובה בירנבאום

זוכרים את עצמכם בגיל 11? 12? זוכרים את בת או בר המצווה שלכם? אם ציינתם את המאורע, מה הרגע הזכור לכם במיוחד? מה זכור לכם מתוך התהליך לקראת הארוע?

ערב בת המצווה שלי זכור לי באופן מעורפל מאוד, אני מודה, אבל ישנם לא מעט רגעים חזקים מהתהליך הקבוצתי שחוויתי עם בנות הכיתה שלי שאני זוכרת בברור ונוצרת כאוצר יקר. הילדה הפרטית שלי עדין רחוקה מהגיל הרלוונטי, אך כשאני משוחחת עם משפחות וילדים המתלבטים סביב עיצוב התהליך והארוע של "גיל מצוות", אני חוזרת אל הזכרונות הללו ושואלת עצמי מה היה שם משמעותי, מה היה לא כך כך משמעותי, מה חשוב לי היום כמחנכת ומה חשוב עבור הורי הילד/ה הנרגשים.

מכירים את הביטוי השחוק שלא התוצאה חשובה אלא הדרך? כאן, בעיני, זהו המפתח; הדרך לקראת ארוע בני מצווה משמעותי עשויה להיות עוצמתית יותר מכל חגיגה, טקס או מסיבה. למסע לקראת היום המיוחל עשויים להיות שני חלקים: חלק אישי וחלק קבוצתי. ביושבנו בחו"ל, מכיון שרוב ילדינו לומדים בבתי ספר ציבוריים, אנו מתרפקים לעיתים על חוויית החִבְרוּת הקבוצתית בתוכה גדלנו בארץ ,בכיתה הדחוסה בבית הספר הממלכתי בישראל. חלק גדול מאיתנו חווה את שנות הילדות בתוך קבוצה מונוליטית שחבריה מחזיקים במרכיבי זהות די דומים. בצפון קליפורניה בבית הספר הציבורי אנו חשופים לעושר זהותי של ילדים מפינות שונות בעולם (או לפחות ההורים שלהם) ואם אנו מייחלים לחוויית ברור זהות קבוצתית עמוקה עבור ילדינו, עם ילדים המתלבטים בשאלות זהות דומות – המשימה היא עלינו.

הילדה שלי שנולדה בסיליקון ואלי מחזיקה, כך אני לומדת, במשולש זהותי מורכב ועוצמתי, שדורש פירוק ובירור. לא בגיל ארבע, כנראה, אבל בשלב בו ניתן וצריך לתת מילים לתחושות ושאלות של מי אני, לאן אני שייכ/ת, במה אני דומה, במה אני שונה מהאנשים סביבי, והכי חשוב – מה מעניין, חשוב וערכי בעיני לאור כל זאת. הזהות המשולשת של יהודי/ה-ישראלי/ת-אמריקאי/ת (לא בהכרח בסדר הזה) לא תמיד ברורה לנו, ההורים, שרובנו גדלו לתוך עולם מוסדר (מוסדר מידי) של תשובות מוכנות לגבי שאלות זהות ושייכות. המתנה הגדולה שנוכל לתת לילדים שלנו היא מסגרת בטוחה שבה נסייע להם לתת מילים למחשבות ראשוניות שמתחילות להיווצר, והבנה חשובה ש – א. אפשר לשאול הכול, וב. להרבה שאלות יש תשובות אפשרויות רבות או שאין תשובות כלל. כך נעודד את הילדים שלנו לחבק את המורכבות הזהותית שלהם ולהתייחס אליה כאל מתנה יקרת ערך שהענקנו להם. היכולת לאמץ ראיית עולם מורכבת, לא פשטנית, לא חד מימדית, ההנאה מהגמישות התרבותית שלתוכה גדלו באופן טבעי והאפשרות לתת לה מילים וצבעים.

חוויית עיצוב זהות שמתרחשת בתוך קבוצה של דומים (דומים יותר או דומים פחות) לא חייבת להתמקד רק בסוגיות של זהות ושייכות. התוכן יכול להיות סביב נושאים של התבגרות, עצמאות, כלים חשובים לחיים, או בקיצור, כל מה שאנחנו, ההורים, חושבים שחשוב.

לצד זאת, נוכל לחשוב גם על תהליך אישי ומשפחתי. כן, זה דורש השקעה. התהליך עשוי להיות לקראת "תוצר" או טקס וגם יכול להיות תהליך לצורך תהליך. קשה לנו אולי לקבל את זה, אבל לא כל ילד/ה רוצה לעמוד באור הזרקורים ולעמוד ל"מבחן הצלחה" מול קהל. חשוב לבדוק זאת בכנות עם הילדים שלנו.

המסורת שהתפתחה סביב טקסי בני מצווה היא השתתפות פעילה בטקס תפילה קהילתי/משפחתי, עליה לתורה וקריאה מתוך התורה. זו אפשרות יפהפיה, אך חשוב לזכור שאפשר וצריך לקחת לעצמינו גם חרות ואחריות מול האוטומט המסורתי. שנים רבות הורגלנו בארץ לעשות הפרדה בין טקסי חיים יהודיים (בני מצווה, חופה, לוויה) לבין הערכים האישיים שלנו. הורגלנו לתת את המפתחות לרגעים החשובים של חיינו לידי מי שנתפס כבעל הידע והסמכות. ברגע שאנו בוחרים לבדוק כיצד היום בו נציין את המעבר של ילדינו מילדות לבגרות לאור ולא בסתירה לערכים כמו שוויון מגדרי, חשיבה ביקורתית ויצירתיות, אנו לוקחים על עצמינו אחריות לעצב טקס ותהליך שיהיו בצלמינו וכדמותינו.

זוהי הזדמנות נפלאה עבור המשפחה לעבור תהליך בירור משותף ואף חלון נדיר לחקר ההיסטוריה המשפחתית והלאומית. התהליך אף עשוי להיות סביב נושא חברתי ויכול להוות הזדמנות עבור הילד/ה לבחון מה חשוב *לו או לה*; מה בעולם שסביבו מטריד אותו/ה וכיצד היה/היתה רוצים לתרום לתיקון החברה והסביבה. זו עשויה להיות הזדמנות לחוות תהליך של בחירה, מיקוד, יצירת אסטרטגיה, להחשף לעולם גיוס הכספים (אם רק מישהו היה מלמד אותי את התחום בגיל 12…) ושכנוע אנשים נוספים להקדיש משאבים לנושא.

כן, זה דורש מחשבה והשקעה; כשבוחרים לא ללכת על אוטומט אלא לעצב זיכרון חי, משמעותי ורלוונטי עבור הדור הבא, זוהי מחוייבות, אבל החדשות הטובות הן שהמחויבות הזו היא *שלנו* ולנו החירות להשתחרר מה"צריך" ולהמקד בחשוב, בָּעֶרְכִּי ובמעצים.

אז אם אתם רוצים לסלול לילדיכם דרך שתוביל אותם לארוע בן/בת מצווה משמעותי ועוצמתי, ישנן תוכניות שונות המוצעות באיזורינו, כל אחת מהן שמה דגש על אספקטים שונים הנוגעים לגיל זה, ובחינה מעמיקה של התכנים תעזור לכם להתאים את התוכנית הנכונה ביותר עבור הבן/בת שלכם. הנה המרכזיות שבהן:

רייז דה בר

Raise the bar היא תוכנית בני המצווה של ה-ICC@JCC שרצה בהצלחה רבה מזה כ-8 שנים. התוכנית הינה מסע אישי, משפחתי, קבוצתי וקהילתי שעובר/ת הנער/ה. בגיל המיוחד והרגיש הזה כל משתתף/ת יוצא למסע אל עצמו, להכיר את עצמו טוב יותר ולהגדיר מי הוא ומה הוא. במסגרת התוכנית המשתתפים עובדים על פרויקט שורשים, בשיתוף פעולה מיוחד עם מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות, במהלכו המשתתפים חוקרים את הסיפור המשפחתי שלהם, יוצרים מיצג ומציגים אותו בתערוכה קהילתית (ואפילו יכולים להשתתף בתחרות בינלאומית של בית התפוצות, לזכות בטיסה לארץ ולהציג את הפרויקט שלהם במוזיאון). התוכנית שמה דגש על בניית קבוצת השווים באופן חוויתי, המאפשר שיתוף, תמיכה, גיבוש ובעיקר את ההנאה בלהכיר חברים חדשים ובלהעמיק קשרים קיימים. המשמעות של בר/בת המצווה היא בעצם המעבר מעולם הילדים לעולם המבוגרים והפיכת הנער/ה לחלק מהקהילה. אנחנו מאמינים שזה מרכיב מאוד חשוב בהתבגרות ובאחריות, ולכן המשתתפים נחשפים בתוכנית לרבדים שונים בקהילה שסביבנו, פוגשים דוברים מארגונים העוסקים במעורבות קהילתית ויוצאים יחד להתנדבות.

"כששתי בנות שבאו מבתי ספר שונים בהם היו הישראליות היחידות בשכבה, נפגשו בתוכנית והפכו לחברות קרובות , אנחנו יודעים שאנחנו עושים משהו שהמשתתפים כל כך זקוקים לו מבחינה חברתית", אומרת טל זילברשטיין פז, מנהלת התוכנית, "כשמשתתף מראיין את סבא שלו בישראל במסגרת פרויקט השורשים ופתאום נוצרת ביניהם שיחה עמוקה שנותנת המון כבוד לשני הדורות, ואחר כך במפגש המשתתף מספר את הסיפור בגאווה ובעיניים בורקות כי הוא גילה שסבא שלו הוא בעצם דמות מעוררת השראה עם סיפור היסטורי מדהים – אנחנו יודעים שנתנו מתנה לכל המשפחה, כשמשתתפת שמעולם לא ביקרה בבית כנסת, לומדת איתנו על זרמים ביהדות ומחליטה שהיא רוצה בת מצווה שוויונית ולעלות לתורה – אנחנו יודעים שעזרנו לה לעצב בעצמה רגע משמעותי כל כך בהתבגרות שלה".

כמו כל תוכניות ה- ICC, גם רייז דה בר מבוססת על גישת יהדות כתרבות ומקדמת פלורליזם רעיוני. ישנן דרכים שונות ומגוונות לחגוג מסורת ובר/בת מצווה בפרט והיהדות כתרבות באה לידי ביטוי בתוכנית הן בשיח על טקס בר/בת המצווה עצמו, בחשיפה לזרמים ביהדות באמצעות ביקור בבתי כנסת שונים טבחגיגת החגים ברוח זו.

השנה, על אף אילוצי הקורונה, תתקיים התוכנית באופן פרונטלי ב-OFJCC בפאלו אלטו בהתאם לכל הנחיות הבריאות והבטיחות כדי לאפשר לקבוצה את האינטראקציה החברתית ואת הקשר הבלתי אמצעי שכה חשובים בתוכנית. התוכנית תתקיים אחת לשבועיים החל מחודש אוקטובר ועד מרץ וינחה אותה איש החינוך אילן ויטמברג. המפגשים יועברו בעברית על מנת לסייע בשימור וחיזוק השפה וההקשר התרבותי שלה, אך מותאמת לבני נוער בעלי רמות עברית מגוונות.

ביום שלישי, ה-25 באוגוסט, יתקיים בזום ערב מידע בו תוכלו לקבל מענה על כל שאלותיכם. להרשמה לחצו כאן.

פרטים נוספים על התוכנית ניתן למצוא כאן.

הימליה

מטרת תוכנית בנות/בני המצווה של הימליה היא לאפשר לבני נוער ישראלים בעמק הסיליקון לחוות יחדיו את המעבר מעולם הילדים לעולם המבוגרים ואת השתלבותם בחברה ובקהילה. התוכנית מועברת דרך למידה משמעותית וחוויתית בנושאי שנת המצווה, תוך דיאלוג בנושאים אישיים, חברתיים ותרבותיים.

התוכנית מתמקדת בנושאים החשובים והמרכזיים בשנה המשמעותית בחייהם, החל ממשפחה ושורשים, זהות אישית ויהודית, תזונה, כלכלה ועוד.

חברת הימליה הוקמה לפני כ-5 שנים ומתמחה בהפקת אירועי בוטיק מותאמים אישית. האירועים כוללים אירועי חברה, אירועים לחגיגות ימי הולדת משמעותיים (בר/בת מצווה, ימי הולדת עגולים), אירועים משמעותיים אחרים.

כל אירוע נבנה בהתאמה אישית לעומד במרכזו, תחביביו ואהבותיו ובהתאם למשתתפים וכולל שילוב של משימות מאתגרות פיזית ומחשבתית. במהלך שנות הפעילות התחלנו גם לעבוד עם קבוצות בני מצוה מתוך היכרות מתמשכת עם קבוצת הגיל הזו והחשיבות שאנו רואות בשנת המצווה ובתהליכים שהם עוברים בה.

תוכנית בני/בנות המצווה של הימליה מתעדכנת ומשתנה בכל שנה בהתאם לנסיון ולצרכים שעולים מתוך הקבוצה.

השנה נעשו התאמות לפי הנחיות המחוז והמפגשים נערכים בחוץ, בקבוצות קטנות של עד 12 משתתפים ועם הקפדה על כל נהלי הריחוק החברתי.

"אנחנו מביאות את הנסיון הרב שיש לנו מהפקות אירועים מותאמים אישית לחגיגות בר/בת מצווה על מנת להפוך את המפגשים לחווייתים במיוחד עם משימות אינטראקטיביות ומאתגרות והקפדה על יחס אישי לכל אחד מהמשתתפים", אומרות קרן רוזן ומאיה גליק, מנחות התוכנית, " כל מפגש מועבר בצורה חוויתית וייחודית על מנת ליצור שיח פתוח וכנה והפנמה עמוקה של המסרים המועברים בו".

התוכנית מיועדת לבנות 12 או בני 13 שחוגגים במהלך השנה בר/בת מצווה (הקבוצות נפרדות לבנים ולבנות). התוכנית כוללת 12 מפגשים ומיועדת לדוברי עברית.

 

ניתן ליצור איתנו קשר דרך האימייל , אתר האינטרנט, עמוד הפייסבוק או בטלפון 650-924-5936.

התארגנות פרטית

דרך נוספת לציין את שנת המצווה היא באמצעות התארגנות פרטית של הורים, אשר קובעים את התכנים בעצמם, מארגנים את חברי הקבוצה ודואגים לכל האופרציה החל ממיקום המפגשים ועד לתיאום המרצים האורחים. תמר בארי שחיפשה לפני כ-6 שנים תוכנית אשר תתאים לבתה בחרה באופציה זו לאחר שלא מצאה משהו קרוב למקום מגוריה ויחד עם ליאת סלמן ורינת גורביץ' פתחו תוכנית בנות מצווה משל עצמן. "היה חשוב לנו להעניק לבנות שנה משמעותית לקראת בת המצווה, החלטנו להתמקד באספקטים אישיים, חברתיים וקהילתיים ולפי זה בחרנו את הנושאים והמרצים, מספרת תמר, "במפגש אחד היתה רופאה אשר דיברה על ההתפתחות המינית ואיך כל אחת שונה האחת מהשנייה, במפגש אחר דיברה תזונאית על חשיבות התזונה והאיזונים בחייהן, עובדת סוציאלית דיברה על כל נושא הדימוי העצמי והחברתי, מדריך קרב מגע העביר להן סדנה בהגנה עצמית וכמובן נגענו בכל הנושאים של זהות יהודית, חשיבות החגים ומשמעותם, עשינו פעילות מעצימה בחנוכה וסדר נשי בפסח והכל ברוח יהדות כתרבות. כדי לחשוף את הבנות לזרמים השונים ביהדות הן עשו סיורים בבתי כנסת שונים במהלכם אפילו ראו טקס בת מצווה אלטרנטיבי אמיתי".