מסביב ללאס וגאס: טיול ב-Red Rock Canyon וב-Valley of Fire State Park

מאת: טלילה גולן

במשך שנים רבות נמנעתי מלהגיע ללאס וגאס. אני לא בעניין של הימורים בקזינו או של הופעות גרנדיוזיות ומלונות פאר. בסופו של דבר מה ששכנע אותי להגיע לשם היה הטבע הנפלא שמסביב לעיר החטאים, חגיגה אמיתית לאוהבי המדבר. בכתבה זו אני ממליצה על שני פארקים יפים לטיולים באיזור זה:

Red Rock Canyon

הוא כנראה הפארק המוכר ביותר באזור שם, כרבע שעה נסיעה מצפון לעיר. זהו פארק עם תצורות אבן חול צבעוניות מהממות, מסלולי טיול מגוונים עם תצפיות מעולות על עמק לאס וגאס, קניונים ומצוקים, צמחיית מדבר יפהפיה ושפע הזדמנויות לתצפיות על בעלי חיים מקומיים. לאוהבי הבולדרינג וטיפוס הצוקים, הפארק הזה הוא בבחינת גן עדן של ממש.

Calico Hills (צילום: טלילה גולן)

אני ממליצה להקדיש לפארק הזה לפחות יומיים – יש בו הרבה מסלולים, רבים מהם קצרים וקלים יחסית, אבל יש גם ארוכים ומאתגרים יותר. החלק שלא כדאי לכם לפספס הוא אזור גבעות הקאליקו. בגבעות האלה יש כמה מסלולים טבעתיים ברמה קלה עד בינונית (חלקם מצריכים שימוש בידיים לצורך עליה/ירידה בין תצורות הסלעים). לאורך המסלולים יש הרבה נקיקים וחרכי סלעים שכיף לבדוק ולהצטלם בהם. שווה לקחת את הזמן בשבילים שם ולהנות מגן השעשועים הטבעי שהסלעים מספקים.

טיפה מצפון לגבעות הקאליקו ישנם כמה מסלולים לא מעגליים שעולים בקניונים ולנקודות תצפית על העמק. מסלול יפה במיוחד וכזה שכולל לא מעט טיפוס בסלעים הוא ה-Calico Tank Trail, שלושה מייל הלוך-חזור ברמה בינונית פלוס.

ממערב לגבעות הקאליקו יש סידרה של קניונים עמוקים שיורדים מרכס Spring Mountains. המסלול המומלץ שם הוא ה- Ice Box Canyon, מסלול נחמד של שלושה מייל הלוך חזור. החלק הראשון יחסית קל, אבל ברגע שיורדים לערוץ השביל המסודר נעלם וההליכה לקצה (שם יש מפל יבש) איטית מאוד כרוכה בטיפוס על וסביב בולדרים ענקיים ומומלץ למי שאוהבים את סוג הטיול הזה. בגלל האיטיות והאתגר של ההתקדמות בבולדרים, כדאי מאוד לא להכנס לקניון פחות משעתיים מרדת החשיכה.

בפארק יש כביש ראשי אחד והוא חד סיטרי. צריך לתכנן מראש את נקודות העצירה ומסלולי הטיול לזמן שהותכם שם ולעשות אותם לפי הסדר. בזמן הקורונה יש להזמין מראש כרטיס כניסה לשעה ספציפית (15 דולר לרכב) וכדאי להגיע לשם מוקדם יחסית כי די מהר מתמלאים החניונים, בייחוד בסופי השבוע.

Valley of Fire State Park

Photo by Istock/sdbower

פארק יפיפה שנמצא כשעה נסיעה מצפון מזרח ללאס וגאס, לא רחוק מאגם מיד. אני ממליצה להקדיש לפארק הזה לפחות יום אחד שלם, וגם אם תקדישו לו יומיים לא תצטערו. גם הפארק הזה הוא בעיקר גאולוגיה מטריפה עם תצורות סלעים צבעוניות ומרהיבות עין. בפארק יש אתרי פטרוגליפים (תחריטי סלע אינדיאניים), ויש סיכוי גבוה למדי לראות כבשי בר. גם כאן יש לא מעט מסלולים יפים, רובם קצרים וקלים יחסית.

המסלול האטרקטיבי ביותר הוא זה שעובר דרך ה-wave שזה תצורת סלע עם טבעות צבעוניות בצורת גל שקפא בזמן הגאולוגי. מהחניון של ה-wave אפשר להגיע רק לתצורה הזו ולחזור (חצי מייל כל כיוון) או לעשות מסלול מעגלי של כשניים וחצי מייל דרך הערוץ שיורד מתצורת הסלע הזו, חוצה את הכביש, ועולה מהצד השני.

מסלול יפיפה נוסף הוא זה של הגבעות הלבנות, ה-White Domes שזה מסלול מקסים של כשני מייל, רמה בינונית. המסלול יורד לתוך קניון עמוק עם תצורות סלעים יפיפיות ועולה חזרה מצד הגבעות.

Photo by Istock/Reuben Jolley

מסלול מומלץ נוסף הוא קניון הפטרוגליפים שהוא קל וכיפי מאוד (שני מייל הלוך-חזור) עם הרבה תחריטי סלע אינדיאניים עתיקים.

לפארק הזה אין צורך לשמור כרטיס כניסה מראש, אבל כדאי להגיע מוקדם כי החניונים שם קטנים יחסית ומתמלאים מהר.

ה-Red Rock Canyon וה-Valley of Fire הם מקומות הטיול שפשוט לא כדאי לפספס בזמן ביקור בלאס וגאס. הם גם הפארקים המוכרים יותר. באזור לאס וגאס יש גם מקומות טיול יפים ומוכרים פחות, ועליהם אכתוב כתבת המשך.

מסלולי טיול בהרי הרוקי הקנדיים (Canadian Rockies)

אין הרבה מקומות בעולם שיכולים להתחרות בנופים עוצרי הנשימה של הרוקיס הקנדיים. הרים מושלגים, מפלים, קרחונים ואגמים בצבע טורקיז הם רק חלק מן הנופים שתראו במקום וזה עוד מבלי שהזכרנו את בעלי החיים המיוחדים בהם תיתקלו החל מאיילים ושועלים ועד לזאבים ודובים.

Moraine lake, Banff National Park. Photo by istock

אורכה של שרשרת הרי הרוקי הוא כ-4800 קילומטר המשתרעים מדרום ארצות הברית ועד אלסקה, אך ללא ספק החלק היפה ביותר שלהן ממוקם בדרום-מערב קנדה.

בשטחי הרי הרוקי הקנדיים נמצאים חמישה פארקים לאומיים: באנף, ג'אספר, קוטנאי, יוהו ווטרטון. שני הפארקים המוכרים והמתוירים ביותר הם באנף (Banff) וג'אספר (Jasper) שמחברת ביניהם אחת מדרכי הנוף היפות בצפון אמריקה – דרך שדות הקרח  (Icefields Parkway).

באיזור מספר עיירות חביבות שמהוות את בסיס האם ממנו יוצאים לטיולים ובראשן באנף וג'אספר. שתי עיירות אלו הן המרכז התיירותי הראשי של הרוקיס וממוקמת בליבה של שמורת טבע יפהפיה כך שכדי להיכנס אליהן יש לשלם את דמי הכניסה לשמורה.

עונה מומלצת לטיול

בשל גובהו של הרכס, מזג האוויר נוטה להיות הפכפך ושלג עשוי לרדת גם בשיאו של הקיץ. לרוב, בסוף מאי רוב האזורים כבר נקיים משלג ובסוף יוני מעברי ההרים הגבוהים כבר נפתחים לתנועה. התקופה המומלצת לטייל באיזור היא בין סוף יוני לסוף אוגוסט אז הטמפרטורות הממוצעות הן בין 20 ל-25 מעלות צלזיוס. מאחר שמזג האוויר הוא יציב יחסית בתקופה זו, המוני מטיילים פוקדים את האיזור ולכן מומלץ מאוד לשריין מקומות לינה חדשים מראש (ולקחת בחשבון שהמחירים אינם זולים).

תחבורה

הדרך הנוחה ביותר לטייל בהרי הרוקיס היא באמצעות רכב פרטי. מומלץ לשכור את הרכב ולאסוף אותו משדה התעופה בקלגרי ולהחזיר את הרכב לאותה נקודה. קיימת גם אפשרות לשכור רכבים בתור הפארקים הלאומיים עצמם, אולם המחירים גבוהים יותר.

טיפים חשובים

1. ספריי נגד יתושים!!! היתושים לאורך כל המסלול חסרי רחמים. חשוב להצטייד בחומר דוחה יתושים ולהשתמש בו.
  1. כדאי מאוד להיכנס למרכזי המבקרים לאורך המסלול. בכל אזור (באנף, לייק לואיס, ג׳ספר) ישנם הסברים, מפות מפורטות והצעות למסלולים.
  1. מזג אויר- כאמור מזג האוויר אינו יציב ולכן מומלץ להצטייד בקצת ביגוד חם ומעילי גשם. באזור של באנף קריר בבקרים וגשם יכול לרדת גם בתקופת הקיץ.

אז אחרי שהזמנתם כרטיסי טיסה, שריינתם מקומות לינה ושכרתם רכב, קבלו את מסלול הטיול של משפחת שחם שטיילה באיזור 10 ימים (8 ימי טיול נטו) עם ילדים בגילאים 3.5 עד 13 (תודה לדגנית שחם על הסיכום המפורט!).

יום 1- נחיתה בקלגרי והגעה ל-Banff

נחיתה בקלגרי, נסיעה של כשעה וחצי מקלגרי לבאנף. הגענו לבאנף בשעות אחה"צ והסתובבנו קצת בעיר

החביבה. לינה ב- Tunnel Mountain Resort, Bannf

יום 2- טיול ב- Banff National park

Lake Minnewanka. Photo by istock/Mark Zamrij

את יום הראשון שלנו בשמורת באנף הקדשנו ל- Lake Minnewank, מסלול קל שמתחיל לאורך האגם היפה וממשיך לתוך היער עד הגשר שחוצה את הנהר שנשפך לאגם. אנחנו עוד המשכנו לתוך היער עד שהגענו למקום שנראה לא עביר וחזרנו. פתיחה טובה לנופים המדהימים הצפויים אחר כך.

בחלקו השני של היום יצאנו לטיפוס לגונדולה של באנף. בעקבות המלצה שקיבלנו במרכז המבקרים טיפסנו ברגל, לאורך 6 קילומטר, אתגר לא קטן שהילדים עמדו בו בכבוד רב. הגענו למעלה בערב וירדנו בגונדולה. הירידה אחרי שבע וחצי בערב היא בחינם.

לינה ב- Tunnel Mountain Resort, Bannf.

יום 3- Kootenay Park

Kootenay River. Photo by istock/Tatsuo115

יצאנו מוקדם בבוקר מבאנף ל-Kootenay Park. ההשכמה המוקדמת זיכתה אותנו במפגש עם דב שחצה את  כביש היציאה מבאנף.

את הביקור ב-Kootenay Park התחלנו ב-Marvel Canyon, מסלול הלוך-חזור ממש מקסים לאורך הקניון היפה הזה. לאחר מכן, עשינו את המסלול ב-Paint Pots, כל האזור עשיר במינרלים שגורמים לבוץ ולמים להיות כתומים. המסלול הוא הלוך-חזור לאורך הנחל. מסלול חביב מאוד, אך הכי פחות מרשים שעשינו בטיול.

Kottenay Park הוא פארק מאוד גדול ואפשר לבלות בו הרבה זמן. הנסיעה לקצהו השני ארוכה ואפשר לבלות את חלקה בפקקים. אנחנו בחרנו לעשות את שני המסלולים האלה ולחזור לבאנף.

לינה ב- Tunnel Mountain Resort, Bannf.

יום 4- Takakkawa Falls ו-Emerald Lake

Emerald Lake. Photo by istock/QUILLE

יצאנו מוקדם בבוקר מבאנף ל-Lake Louise, נסענו בדרך הנוף Bow Vally Parkway שם פגשנו את דב מספר 2 שישב בצד הדרך ואכל. התכנון המקורי ליום זה היה לעשות מסלול ב-Lake Louise, אבל כשהגענו גילינו את החסרון בטיול בעונה המתוירת ביותר… החניונים ב-Lake moraine  וב-Lake Louise מתמלאים מוקדם בבוקר. לאחר מכן פועלים שאטלים שמעלים ומורידים מטיילים לאגמים מהכפר שלמטה. לאחר שהמתנו חצי שעה לשאטל החלטנו לוותר ולשנות כיוון לאותו יום. נסענו נסיעה קצרה ל-Takakkawa Falls, הליכה קצרה מובילה למפל הכי גבוה ברוקיס. לאחר מכן נסענו ל- Emerald Lake, אגם יפה שבצידו השני היתה שלוגית שהילדים נהנו לשחק בה.

לינה ב- Lake Louise Inn

*הערה חשובה לגבי לייק לואיז – בניגוד לבאנף וג׳ספר שאפשר למצוא בהן הכל, לייק לואיז הינו כפר תיירות קטן. יש בו סופר פצפון ויקר שרוב הזמן היה סגור ומאפיה אחת. מסעדות דווקא יש שם אבל אם לא רוצים להסתמך רק עליהן, כדאי מאוד להצטייד בבאנף לפני ההגעה ללייק לואיז.

יום 5- Lake Louise ו-Lake Agnes trail

Lake Agnes. Photo by istock/Jeremy Christensen

בעקבות הניסיון של היום הקודם קמנו מוקדם בבוקר על מנת למצוא מקום במגרש החניה של Lake Louise. אם מגיעים למעלה לפני השעה שמונה, אפשר למצוא חניה בשני האגמים. לאחר שסיימנו להתפעל מ- Lake Louise היפה יצאנו למסלול של Lake Agnes trail, שלושה וחצי קילומטרים במעלה ההר במסלול יפה המגיע בקצהו לבית התה היושב על שפת האגם. אם טיפסתם עד לפה אל תוותרו על מרק מעולה וכוס תה בבית התה. גם אם אין מקום לשבת, חכו קצת שיתפנה, ההמתנה משתלמת. לאחר המנוחה הארוכה, הילדים הצעירים יצאו בדרך חזרה למטה (באותה דרך) סה"כ 7 קילומטרים הלוך-חזור. שני הגדולים המשיכו עם אבא ל- Plain of the 6 Glaciers tea house. המסלול כולו שחוזר בסופו ל- Lake Louise הוא כ-14 ק"מ.

Lake Louise. Photo by istock/Zhao Liu

יום 6- Peyto Lake, Mistia Canyon, Mistia Canyon

Lake peyto, jasper national Park. Photo by istock/Jk_nantes

יצאנו מ- Lake Louise לג׳ספר בכביש 93. לאורך כל הכביש יש הרבה מאוד מקומות לעצור, חלקם רק לתצפית וחלקם למסלול טיול. מכיוון שחוזרים לבאנף באותה דרך אפשר להחליט איך לחלק את העצירות. העצירה הראשונה שלנו היתה ב- Peyto Lake. הליכה קצרה ממגרש החניה מביאה לתצפית על האגם המדהים. אנחנו המשכנו במסלול שעולה ל- Bow Summit. לא הגענו ממש עד הפסגה אבל הנוף היה מדהים. בדרך עצרנו בשלוגית ענקית והילדים גלשו בשלג על הטוסיק יותר משעה. לאחר מכן עצרנו ב- Mistia Canyon הליכה קצרה מהחניה מובילה לקניון מרשים ביותר עם מים גועשים, איזור מאוד יפה. בדרך עצרנו במרכז המבקרים של הקרחון רק בשביל לאכול משהו. קחו בחשבון שבדרך הארוכה הזאת יש רק תחנת דלק אחת ומקום וחצי לאכול. בהמשך עצרנו ב-Mistia Canyon שם יש תצפית מאוד יפה על המפלים ומשם המשכנו לג׳ספר, עיר מאוד נחמדה, עמוסת מסעדות וחנויות מזכרות.

לינה ב-Best Western Jasper Inn & Suit.

יום 7- Maligns Canyon, Maligne Lake

אחרי שהצטיידנו בספריי נגד דובים שנדרש בחלק מהמסלולים באזור ג׳ספר, טיילנו ב-Maligns Canyon, מסלול יפה לאורך קניון מרשים ומלא מים. לאחר מכן נסענו ל-Maligne Lake, האגם מאוד יפה ומאוד נעים לעשות פיקניק על החוף. שכרנו שם סירות, שיט קצת משעמם אבל הילדים מאוד נהנו.

יום 8- Valley of the Five Lakes, Edith cavell mountain

Valley of the Five Lakes. Photo by istock/Tatsuo115

בבוקר עלינו ל-Edith cavell mountain. ממגרש החניה שבראש ההר יוצא מסלול של כקילומטר וחצי המגיע עד לתצפית על הקרחון המרשים שיש שם. בנסיעה חזרה למטה בסיום המסלול פגשנו את דב מספר 3 שהלך על הכביש ודאג שכל התיירים יראו ויצלמו אותו. לאחר מכן נסענו ל-Valley of the Five Lakes מסלול מאוד יפה העובר בין 5 אגמים מדהימים. יש מספר מקומות בהם אפשר להיכנס למים הקפואים. שימו לב שהמסלול ברובו חשוף לשמש, ביום שהיינו שם היה מאוד חם.

לינה ב-Best Western Jasper Inn & Suit.

יום 9- הקרחון הגדול ו-Parker Ridge

נסיעה מג׳ספר חזרה לבאנף, שוב דרך כביש 93. בדרך עצרנו בתצפית של ה-Goats and Glacier, עצירה קצת סתמית. לאחר מכן עצרנו ב-Sunwapta Falls לתצפית יפה על המפלים. בהמשך עצרנו בקרחון הגדול ועשינו מסלול קצר לצפות בו. המסלול יוצא ממגרש החניה שמול מרכז המבקרים (בצידו השני של הכביש), קצת מאכזב כי לא מגיעים ממש לקרחון (מסיבות בטיחותיות) אבל עדיין מאוד יפה. יש אפשרויות לעלות ממש על הקרחון, או באוטובוס מיוחד או ברגל (מגיל 7), אנחנו בחרנו לוותר. אחרי הקרחון עצרנו ב-Parker Ridge אחד המסלולים הכי מקסימים שעשינו. המסלול עולה לראש ההר ומשם נשקף נוף מדהים. לא לוותר, העליה ארוכה אבל כשמגיעים למעלה ורואים את העמק מהצד השני, זה שווה. לאחר מכן נסענו לבאנף.

לינה ב-Irwin's Mountain Inn, Banff

יום 10- חזרה הביתה

נסיעה מבאנף לקלגרי, טיסה מקלגרי הביתה.

Point Reyes National Seashore: טיול יומי בשמורת פוינט רייס

כתיבה וצילומים: יפתח שחר

יש המון מה לראות בשמורת החוף הגדולה של פוינט רייס הממוקמת כשעה נסיעה צפונית לסן פרנסיסקו (כשעתיים מאזור דרום העמק). בחרתי להציע לכם שתי אפשרויות טיול של Day Trip המשלבות ביקור בכמה אתרים בשמורה בטיול של יום שלם.

Alamere Falls

חשוב לקחת בחשבון שבגלל זמן הנסיעה הארוך יחסית לשמורה והמרחקים בין האתרים בה, מומלץ לצאת מוקדם. כמו כן, עדיף לבקר במקום בימים שלא יורד גשם כי מסלולי ההליכה חשופים לרוח ולגשם. לגבי המבקרים בתקופת הקורונה, קחו בחשבון שמרכז המבקרים הראשי סגור, אבל עדיין ניתן לבקר בחלקים רבים של הפארק.

בנסיעה לכיוון הפארק צפונה הדרך היותר יפה היא על כביש מס' 1 המפותל לאורך המצוקים של קו החוף. בדרך ניתן לעצור ב-Muir Beach (הליכה קצרה לחוף יפה עם חול שחור) או ב-Muir Beach Overlook לתצפית קצרה במוצב תצפית ישן. עצירה אפשרית נוספת, לקפה ומאפה היא בעיירת החוף Stinson Beach או בעיירה הקטנה Point Reyes Station.

Drakes Beach

נכנס לחלק המרכזי של הפארק על כביש Sir Francis Drake Blvd ממש לפני Point Reyes Station וניסע לבקר תחילה בשמורת האיילים בקצה הצפוני של הכביש ב-Pierce Point Ranch.

שביל ההליכה (לא מתאים לעגלות) מתחיל בחווה הישנה והמשופצת וממשיך צפונה לאורך הרכס עד לקצה היבשה. בכול ביקור בחלק הזה של השמורה נתן לראות את עדרי איילים (מזן Tule elk). לרוב הזכרים בעלי הקרניים המרשימות נמצאים בקבוצות נפרדות מהעדרים אז שווה להמשיך עד שרואים אותם.

Pierce Point Ranch and Tule Elk Reserve

השביל הוא מישורי עם עליה קלה לפסגת הרכס, לא חייבים ללכת לכל אורך השביל (5 מייל עד לסוף היבשה) ולרוב ניתן לראות את העדרים במרחק של 2-3 מייל מנקודת ההתחלה. לאחר הצפיה באיילים נסוב על עקבינו ונחזור אל אותו שביל שאיתו הגענו.

לאחר הביקור בחווה ניתן לרדת למפרץ McClures Beach עם חוף מצוקי ויפה (הליכה של כחצי מייל), שביל הירידה נמצא ליד החווה.

בהמשך הטיול, מומלץ מאוד (גם אם עייפים ומעט מאוחר) לנסוע לחלק הדרומי של חצי האי ולבקר ב-Drakes Beach.

Cypress Tree Tunnel

מאזור האיילים נוסעים דרומה עד לצומת שבה פונים ימינה לכיוון המגדלור, לאחר כ-3 מייל יש לגונה יפה מצד שמאל (ניתן לדלג אם מאוחר). לאחר כמייל נוסף מומלץ לעשות עצירה קצרה בכניסה של מנהרת העצים היפה (Cypress Tree Tunnel), לראות, לצלם ולהמשיך דרומה. נמשיך על הכביש דרומה ולאחר 5.5 מייל נוספים נגיע ל-Drakes Beach.

Drakes Beach

בחורף, החוף מאוכלס בלהקות של פילי ים גדולים וניתן לראות אותם ממש מקרוב. מומלץ לתכנן ביקור של כחצי שעה לפחות, מאוד מעניין לראות את החיות הענקיות הללו ממרחק של מטרים בודדים (ישר ממגרש החניה).

בחורף הביקור במגדלור הדרומי סגור לכלי רכב ובשנים רגילות היו שאטלים מחוף Drakes לכיון המגדלור (לפי מה שהבנתי בגלל הקורונה המגדלור סגור).

Alamere Falls

בטיול ביום אחר ניתן לבקר באזור הדרומי של פוינט רייס ליד העיירה Bolinas וללכת למפלי Alamere. המיוחד במפל שהוא שנשפך מהמצוק הגדול ישירות לתוך האוקינוס.

מגיעים עם הרכב לתחילת מסלול ההליכה ב-Palomarin Trailhead. מנקודה זו מסלול הליכה של 4.5 מייל (לכל כיוון) יקח אותנו לאורך המצוקים וליד האגמים עד שנגיע למפל Alamere. חשוב מאוד למצוא את הפניה מערבה לכיוון המפל מהשביל הראשי, הפניה לא מסומנת ויש שביל עביר, אבל לא רשמי לכיוון המפלים.

לפני שבוחרים ללכת במסלול המקוצר למפל חשוב לקרוא את כל האזהרות על מסלול זה כאן ולהחליט אם הוא מתאים לכם.

בהגיעכם למפל יש להזהר משפת המצוק. ניתן לרדת לחוף הים מצד שמאל של המפל. שימו לב! הירידה היא לא פשוטה עם מדרון תלול ודרדרת, אבל אפשרית.

לאחר שביקרנו במפל אפשר לחזור לרכבים באותו השביל שבו הגענו או שנוכל להמשיך ולטייל צפונה לאורך המצוק הגבוה מעל האוקיינוס, לבקר במספר אגמים וכן לטפס ליערות הרדווד על הרכס. כאמור, הביקור באזור הזה של השמורה הגדולה מצריך יום ביקור בפני עצמו ושווה כל רגע.

ניתן למצוא מידע נוסף ופירוט על כל אתר ופארק וכן הרבה תמונות שצילמתי בביקורים השונים בבלוג שלי: https://www.yiftahshahar.com/

Point Reyes (Inverness) Shipwrecks

Pierce Point Ranch and Tule Elk Reserve

אתרי הסקי הידידותיים לילדים

זהו זה, ארובות השמיים נפתחו, השלג נערם והגיע הזמן לתכנן את חופשת הסקי הקרובה. באיזור קיימים אתרי סקי רבים אשר פונים לכל הרמות – גם לקטנטנים שעושים את צעדיהם הראשונים בסקי או בסנובורד, וגם לילדים מנוסים יותר, שרוצים להשתפר. אז בין אם אתם מחפשים את האתרים המשוכללים ביותר, או דווקא משהו קליל ופחות עמוס, הנה לכם אתרים מומלצים לכל המשפחה, עם שיעורים לילדים בכל רמה.

*שימו לב שבשל מגבלות הקורונה ייתכנו שינויים בפעילות האתרים אז לפני היציאה לדרך מומלץ להתקשר ולוודא שהאתר פתוח ועובד כרגיל.

Northstar California

אם אתם מחפשים את האתרים הטובים ביותר, זהו ללא ספק אחד מהם. יש פה את כל מה שהמשפחה ההרפתקנית צריכה: החלקה על הקרח, מסלולי טיובינג, טרמפולינה, והמון אפשרויות לינה מצויינות, החל מדירות ועד לחדרי פאר בריץ. כדי שהילדים יעלו על המגלשיים, בית הספר לסקי וסנובורד מציע שיטת לימוד ייחודית עם מאמנים שעובדים יחד באותה שיטה, ומתחם מהנה למתחילים. השיעורים מתאימים לילדים מגילאי 3 ומעלה.

5001 Northstar Dr.

Truckee, Ca
800-466-6784
אתר: northstar.com

Boreal Mountain Playground

ההר כאן בגודל בינוני, ידידותי מאוד למשפחות, והאתר הוא מהקטנים והכדאיים יותר מבחינת המחירים. זהו מקום נהדר לילדים בני 4-12 שרוצים ללמוד סקי. השיעורים לילדים מתקיימים בקבוצת ה-Micro Explorers(4-6, סקי), וקבוצת Mountain Explorers (7-12, סקי וסנובורד), כאשר המטרה בשתי הקבוצות היא פיתוח מיומנות ובטחון.

19749 Boreal Ridge Rd.
Soda Springs, Ca
530-426-3666
אתר: boreal.com

Diamond Peak

האתר הזה, שנמצא בלב Incline Village, מתהדר בנופים עוצרי נשימה ומסלולים יחסית פנויים, ובית הספר שלו עטור פרסים. מרכז הסקי לילדים במקום מיועד לבני 3-7, ויש בו אזור נפרד לשיעורים ויחס מורה לילד של 1:5. ישנם שיעורים פרטיים וקבוצתיים, ואפשרות גם לימי לימוד מלאים, במסגרת תוכנית שנקראת March of the Penguins. בנוסף לכל הם מציעים אחריות מלאה. כלומר, אם לא קיבלתם מענה לצרכים האישיים שלכם בשיעור, תקבלו שיעור נוסף, חינם. בית הספר לסקי וסנובורד מיועד לבני 7 ומעלה.

1210 Ski Way
Incline Village, Nv
877-468-4397
אתר: diamondpeak.com

Dodge Ridge

אם אתם רוצים להימנע מהעומס הקבוע של אזור טאהו, כדאי לכם לבדוק את Tuolumne County, שבה נמצא ההר הזה, נוח לניווט, ידידותי למשפחות, נעים ולא עמוס. התוכנית לילדים מורכבת משיעורי Intro to Snow למתחילים (מגיל שנתיים!!), Kinder Ski + Ride לגילאי 4-5, וכיתת Kid’s Club לגילאי 4-12. ישנם גם שיעורים לילדים בעלי צרכים פיזיים או קוגניטיביים מיוחדים, ומעבירים אותם מדריכים מוסמכים. אם אתם צריכים ציוד סקי מיוחד, הזמינו מראש.

1 Dodge Ridge Rd.
Pinecrest, Ca
209-965-3474

אתר: dodgeridge.com

Donner Ski Ranch

האתר הזה הוא חלופה מצויינת לחלק מהאתרים היקרים היותר. הוא קטן יחסית ומציע סביבת למידה נינוחה ורגועה יותר לכל המשפחה, ובמיוחד לקטנטנים. ב-Snowflakes Kids School, המיועד לגילאי 3-6, יש חדר ייעודי לילדים ויחס מורה-תלמיד נמוך, ובשכבת הגיל הגדולה יותר, 5-6, אפשר כבר להתחיל ללמוד סנובורד. לשתי הקבוצות מוצעים שיעורי בוקר, אחר הצהריים, או אפשרות ליום מלא.

19320 Donner Pass Rd.
Norden, Ca
530-426-3635

אתר: donnerskiranch.com

Heavenly

אתר זה נמצא על הגבול בין קליפורניה לנבאדה, ויש בו הכל: שיט מדהים בגונדולה, מסלולים מגוונים, טיובינג, כפר עם חנויות ומסעדות, וכמובן בית ספר נהדר לסקי, עם תוכניות לכל הרמות, הכולל גם תוכנית לבעלי צרכים מיוחדים, עם מדריכים מוסמכים. ועוד בונוס, זהו אחד האתרים הבודדים שמציע גם מסגרות גן וגנון לטיפול בילדים הקטנים שלכם (6 שבועות עד 6 שנים).

3860 Saddle Rd.
South Lake Tahoe, Ca
775-586-7000

אתר: heavenly.com

Homewood Mountain Resort

אתר זה נמצא בדיוק בין צפון טאהו לדרומה, ויש בו נופים יפהפיים, ותוכנית יומית לילדים הכוללת שיעורי סקי וסנובורד. במקום ישנן גם קבוצות סקי שמטרתן לעזור לילדים לפתח כישורים טכניים בסביבה לא מאיימת. הקבוצות הן Super Sliders, לגילאים 4-12, Development Team לגילאי 5-15, ו- Ski Race Teamלבני 7-15. האתר הפופולרי הזה מציע גם שאטלים בחינם, השכרת ציוד, וחמש מסעדות על ההר עצמו.

5145 West Lake Blvd.
Homewood, Ca
877-263-7768

אתר: homewood.com

Kirkwood

הכפר-על-ההר הזה מושלם למשפחות הרפתקניות שמחפשות אקשן. השלג כאן עמוק, ואלה המסלולים הטובים ביותר שיש כדי ללמוד עליהם. בבית הספר יש שיעורים קבוצתיים ופרטיים לפי גיל וציוד, mini groms, snowboarders לגילאי 3-4, groms, snowboarders לבני 5-12, mini rippers, skiers לבני 3-4, 5-12, ו- Mt Explorers, skiers לבני 5-12. בסופו של יום ארוך של סקי וסנובורדינג, המשפחה כולה יכולה ליהנות ממגוון אפשרויות לארוחה, נופים מרהיבים על פסגת הסיירה, ואפילו טיול אומגה.

1501 Kirkwood Meadows Dr.
Kirkwood, Ca
209-258-7277
אתר: Kirkwood.com

Mt. Rose

כאן תוכלו למצוא את האתר הגבוה ביותר בטאהו, וגם מקום נהדר וקליל לקטנטנים שלכם. בית הספר לסקי מקנה לבני 4-10 מיומנויות טכניות בהחלקה, עצירה וסיבוב, ועושה זאת בסביבה תומכת ולא מאיימת. השיעורים כוללים ציוד שכור וכרטיס למעלית.

22222 Mt. Rose Hwy.
Reno, Nv
775-849-0704

אתר: mtrose.com

Sierra at Tahoe

שלבו בין אהבתם של הילדים לשלג, ול-Star Wars ב- The Burton Star Wars Experience, שם בני 3-6 מקבלים חבילת נושא מלאה הכוללת ביגוד של R2-D2, קסדות סטאר וורס והרבה מאוד התייחסויות ליודה. ה- Riglet Park של יודה מיועד לקטנטנים בני 3-6, ואילו Echo Base מיועד לבני 7-12. ישנן גם אפשרויות נוספות ללמוד סקי וסנובורד בלי מיתוג, לבני 3-12, ואפשר ליהנות גם מטיובינג ומזחלות על Blizzard Mountain.

1111 Sierra-at-Tahoe Rd.
Twin Bridges, Ca
530-659-7453

אתר: sierraattahoe.com

Squaw Valley Alpine Meadows

בשנת 1960 נערכה כאן האולימפיאדה, ועכשיו תוכלו ללמוד פה, ואולי פעם גם אתם תגיעו לאולימפיאדה! ילדים בני שלוש יוכלו ללמוד בתוכנית Snow Cubs (יחס מורה לתלמיד של 3 ל-1), ובנוסף ישנה תוכנית Tykes שבה ההורים לומדים טיפים וטכניקות כדי לעזור לילדיהם ליהנות מחוויית סקי וסנובורד בטוחה ומהנה יותר.ויש כמובן גם זמן פנוי מחוץ לשעות הגלישה, וכאן מציעים לכם מתחם משפחות ייעודי עם מעלית שמתאימה למתחילים, מתקנים לקטנטנים, ואוכל, כמובן.

1960 Squaw Valley Rd.
Olympic Valley, Ca
530-583-6955
אתר: squawvalleyalpine.com

Sugar Bowl

זהו האתר הגדול ביותר בצפון אמריקה ל-cross country skiing (סקי מישור). כלומר, 200 קילומטרים של מסלולים מגוונים ומסודרים על פני ארבע פסגות (והם גם מתהדרים בתורים הקצרים ביותר למעליות, ובהרים הכי פחות עמוסים). באזור ה-Den, הילדים יוכלו לשפר את מיומנויות הסקי שלהם, החל ברמת ה-Never-Ever, וכל הדרך עד לרמת המתקדמים (בית הספר מקבל ילדים מגיל 4, והוא פתוח גם בסופי שבוע ובחגים).

629 Sugar Bowl Rd.
Norden, Ca
530-426.9000
אתר: sugarbowl.com

Badger Pass ביוסמיטי

Yosemite National Park הוא מקום מרהיב ללמוד בו סקי וקיימות בו הרבה אפשרויות למידה לגילאים 4-6, באמצעות ה- Badger Pups Downhill Ski/Snowboard Program. החבילות כוללות השכרת ציוד, קסדה וכרטיסים למעלית למתחילים. בסופי שבוע ובחגים ישנה אפשרות לרשום את הילדים לימים מלאים ב-All Day Kids Camp (אבל חשוב לזכור לעשות זאת מוקדם!). אוטובוסים יוצאים כל שעה מ- Yosemite Valley ל- Badger Pass.

7082 Glacier Point Rd.
Yosemite National Park, Ca
209-372-8430
אתר: travelyosemite.com

*שימו לב! בשל הקורונה, האתר Badger Pass סגור לעונה 2020-2021

טיול במסלולים הפחות מתויירים של עמק המוות (ה-Death Valley)

מאת: טלילה גולן

השנה אני לוקחת את המשפחה שלי למדבר בכריסמס. כן, הייתי שם כבר הרבה פעמים, אבל המדבר בקליפורניה ושכנותיה הוא רחב ידיים ותמיד יש בו מקומות חדשים לגלות.

הטיול במדבריות פה יכול להיות נהדר ומרחיב נפש, אבל אני בוחרת לפתוח עם כמה אזהרות:

1. המדבר בחורף הוא קר, יכול להיות אפילו קר מאוד. צריך לבדוק תחזית ולהתלבש בהתאם. הוא יכול להיות גם חם. בכל זאת מדבר זה אומר מזג אויר לא צפוי.
  2. שטפונות הם ארוע יחסית נדיר, אבל לגמרי מציאותי ויכול להיות מאוד מסוכן. צריך לבדוק תחזית למשקעים, לא רק היכן שאתם מבקרים אלא בכל האזורים ההרריים שמסביב. אם יש אזהרת שטפונות, צריך להמנע מכניסה לקניונים ולמקומות שהיציאה מהם עשויה להיחסם אם הכביש מוצף. ובשום פנים ואופן אין לחצות כביש מוצף העת שיטפון.
  3. אזורי המדבריות פה מיושבים בדלילות והקליטה הסלולארית חלשה עד לא קיימת. נצלו כל הזדמנות שיש לכם למלא את מיכל הדלק. לא נעים להיתקע במקום ללא קליטה בו עובר רכב רק פעם-פעמיים ביום וגם זה במקרה הטוב.
  4. וודאו שרכבכם מצוייד בגלגל רזרבי, ומגבה (ג'ק) תקינים.
  5. החזיקו מיכל מי שתיה ברכב. סביר שלא תזדקקו לו, אבל better safe than sorry.

המדבר שאליו אסע החורף (שוב) הוא עמק המוות, כי ביקור אחד, או אפילו עשרה, לא מספיקים לפארק העצום והמגוון הזה. כבר כתבתי פה פעם על האטרקציות שבעמק המוות, והפעם ארחיב על מסלולים פחות מוכרים, וגם כאלה שכדאי או שצריך רכב 4WD גבוה בשבילם.

קניון טיטוס Titus Canyon

דרך עפר חד סיטרית באורך של כ-30 מייל עם נופים מהממים. טיול רכבי בעיקר, שמתאים מאוד לאלו הרוצים להתרשם מהמדבר, אבל לא ללכת הרבה ברגל. זו דרך עפר יפיפיה שחוצה את רכס אמראגוסה שבצד הצפון מזרחי של עמק המוות. בעיקרון הדרך הזו עבירה גם לרכב משפחתי רגיל אבל עדיף עם רכב 4WD גבוה. ממליצה לברר מראש מה מצב העבירות כי מצב דרכי העפר שם משתנה כל הזמן. את הדרך היפה הזאת מתחילים מחוץ לפארק, בפניה צפונה מכביש 374 בדרך לביטי, נבדה. הדרך חוזרת מערבה לתחומי הפארק בתוך באיזור מדברי שטוח וקל לנהיגה. עם הכניסה לפארק הדרך מתחילה לעלות, תחילה ישר ובמדרון מתון יחסית ואחר כך בפיתולים ובמדרון תלול יותר. בחלק הגבוה של הדרך ישנן יציאות לכמה מסלולים רגליים. מקומות החנייה מוגבלים למדי, אבל אם יש מקום, שווה לצאת ולהסתובב ברגל קצת. אחרי שיא הגובה הדרך יורדת ישירות לתוך קניון טיטוס שהוא צר וגבוה. בקניון עצמו אין ממש מקום לעצור אבל אם אין אף אחד מאחוריכם, שווה לצאת קצת מהרכב ולהתרשם מיופיו. ביציאה מהקניון הדרך הופכת לדו סיטרית ובסופה מתחברת לכביש טירת סקוטי.

לנסיעה במלוא הדרך הזו יש להקדיש לפחות חצי יום, אבל אלו שרוצים רק להציץ בקניון בלי לעשות את כל הסיבוב יכולים להגיע מתוך הפארק אל פתחו המערבי של הקניון, לחנות שם ולהיכנס לקניון ברגל.

הנה מראה המקום לכניסה לדרך טיטוס קניון.

דיונות יוריקה Eureka Dunes

Eureka Dunes. צילום: טלילה גולן

הדיונות המפורסמות של הפארק הן דיונות מסקיט שבמרכז עמק המוות. אולם, לא פחות יפיפיות הן דיונות יוריקה שבצפון הפארק שהן פחות ידועות וגם פחות נגישות. לדיונות יוריקה ניתן להגיע גם מחוץ לפארק, מהכניסה הצפונית, אבל הדרך היפה באמת היא מתוך הפארק, מההמשך של כביש טירת סקוטי, צפונית ללוע יוביהיבי. מחניון יוביהיבי לדיונות עוברים בדרך עפר יפיפיה באורך של כ-45 מייל, עבירה לכל רכב, עם נופים מהממים שגם עוברת באתר מכרה נטוש ומעניין. בדיונות עצמן אין שביל טיול מוסדר – פשוט עולים על החול ומסתובבים ונהנים כמה שרוצים. הנסיעה בדרך הזו היא כמעט שעתיים לכל כיוון (או יותר, אם עוצרים בדרך בשביל להתרשם) ואם מוסיפים את הזמן בדיונות, מדובר על יום שלם של כיף. צמוד לדיונות יש גם אתר קמפינג פרימיטיבי לאלו שמעוניינים להאריך את השהות במקום (אין שם מים אז צריך להביא מלאי משלכם).

הנה מראה המקום לדיונות יוריקה.

קניון השיש Marble Canyon

Marble Canyon. צילום: טלילה גולן

הדרך הקצרה לקניון היפה הזה מתחילה באזור המרכזי של עמק המוות, ביציאה מכביש 190 באזור הריזורט של סטובפייפ וולס. זו דרך עפר באורך 13 מייל, עבירה לרכב 4WD גבוה, ובסופה קניון יפיפה עם תצורות סלעים מרהיבות, מגלשות אבן, קטעי טיפוס כיפיים ומעיינות עונתיים (לא זרמו כשאני הייתי שם). מסלול ההליכה לטיול יום הוא הלוך ושוב בתוך הקניון אבל לאוהבי השטח יש אפשרות להאריך לטרק של יומיים במסלול טבעתי שמקשר את קניון השיש עם קניון עץ הכותנה המקביל לו.

אם אתם הולכים על המסלול הזה חשוב שתצטיידו בכל מה שצריך לזמן שהותכם, כי כמעט בטוח שתהיו שם לבד לגמרי כל הזמן, ואין שם קליטה סלולארית.

הנה מראה מקום לתחילת מסלול קניון השיש (הקצה הפנימי של דרך העפר).

בונוס: קניון ההפתעה Surprise Canyon

Surprise Canyon. צילום: טלילה גולן

הקניון החמוד הזה נמצא מחוץ לתחומי הפארק, בצד הדרום-מערבי של רכס פנמינט. תחילת המסלול היא 10 מייל מכביש טרונה, כ-6 מייל צפון מזרחה לעיירת הרפאים בלאראט Ballarat. עיירת הרפאים הזו היא גם מעניינת וגם קריפית כיוון שאמנם היא מוגדרת עיירת רפאים, אבל יש בה דיירים, אנשים שמעדיפים לחיות מחוץ לציוויליזציה, חלקם עדיין כורים עצמאיים שפעילים באזור. הכניסה לחניון הפנימי של קניון ההפתעה היא בדרך עפר שעבירה לכל סוג רכב. בחניון שהיה פעם אתר כריה של זהב, ניתן לעשות קמפינג שטח. מקור השם של הנחל נובע מהסיבה שזורמים בו מים כל השנה, בקטע של כשלושה מייל. הנחל ניזון ממעיינות במעלה ההר, והמים נעלמים בפתח הקניון מתחת לאדמה. ההגעה לקניון היא קלה יחסית, אבל העליה הרגלית בו היא אתגרית. ניתן לטפס במעלה הקניון עד למעבר פנמינט שנמצא כבר בתוך תחומי הפארק, שם יש עיירת רפאים נוספת. העליה בקניון מחייבת טיפוס במקומות מסויימים (לא צריך חבלים או ציוד טיפוס, כן צריך להשתמש בידיים הרבה), וגם טבילת הרגלים במי הנחל, שהם קרים מאוד בעונת החורף. בתוך הקניון עצמו אין שביל מסודר, זו פשוט הליכה בתוואי הנחל. המסלול הוא הלוך-חזור.

אז מי שליבם מושך אותם למדבר (אני! אני!) ומחפשים קצת יותר מסיורים נקודתיים באטרקציות תיירות נפוצות, אלו המסלולים עבורכם. בבקשה הכינו שיעורי בית, ודאו מה מזג האויר הצפוי, והתכוננו עם כל הציוד הנדרש, ויהיה לכם טיול חווייתי ומהנה במקומות מהמים ביפיים, שם תוכלו להסיר מסכות ולנשום לרווחה אויר מדבר טהור ונטול קורונה.