בונים סוכת שלום: ערכת פעילויות משפחתיות לחג הסוכות

בונים סוכת שלום: ערכת פעילויות משפחתיות לחג הסוכות

מאת: טובה בירנבאום

חג הסוכות תשפ"א תופס אותנו בעיצומה של תקופת הקורונה. הבית הוא המקום בו אנו מבלים את מרבית שעותינו והגבולות בין החלל הפרטי לחלל המקצועי או הפומבי היטשטשו לחלוטין. חג הסוכות בוחן את המושג "בית" ומזמין אותנו לצאת מן המרחב המוגן דווקא כשהימים מתקררים והקיץ כבר מזמן מאחורינו.

השנה, כשאנו בבית יותר מתמיד, נוכל לצקת לחג הסוכות המשפחתי תכנים חווייתיים ומעוררי מחשבה שיפגישו אותנו עם שאלות על בית, ארעיות וקבע בתקופה של חוסר וודאות והרבה סימני שאלה. לקראת חג הסוכות ליקטנו עבורכם רעיונות לפעילות, יצירה ושיח משפחתי לצד טקסים וסמלי החג מתוך המסורת שלנו. אנו מזמינות אתכם/ן לשאוב מכאן רעיונות ואף ליצור כאלה משלכם, הכל על פי הזמן, גיל הילדים הפְּנִיוּת והאנרגיה.

ה-ICC ממשיך להיות בית, גם בתקופה מיוחדת זו.

בברכת חג שמח,

צוות הICC@JCC

ושמחת בחגך

סוכות נחשב לחג השמח ביותר במקרא. כאשר המשנה מציינת את המילה "חג", היא מתכוונת לסוכות. הדבר קשור בהקפות (מלשון לחוג) שנעשו סביב המזבח במסגרת טקסי המים במקדש. המסורת מזמינה אותנו לשמוח ולשמח אחרים בחג הסוכות. בין אם בניתם סוכה או לא, ניתן ליצור בבית אווירה חגיגית עם קישוטים, מוסיקה ואוכל טעים, להזמין אורחים וליזום פעילות מהנה ומקרבת.

האושפיזין

"אושפיזין" בארמית הם אורחים (כמו המילה שהושאלה לעולם הרפואה: לאשפז – לארח). אחד העקרונות החשובים בחג הסוכות הוא הכנסת האורחים, כפי שמדגיש המקרא: "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ" (דברים, טז).

מסורת קבלית שאומצה באופן רחב מציינת דמות מקראית אחת שמתארחת בסוכה מידי יום מימות החג. המסורת מזמינה שבעה גברים – אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון, ודוד –  ואנו נציע גם שבע נשים: שרה, רבקה, רחל, לאה, מרים, רות ואסתר. ניתן להתמקד בדמויות מן המקרא ולספר את סיפורן מידי יום. לתת לילדי ומבוגרי המשפחה משימת חקר קטנה ולשמוע מהם מה למדו על הדמות והאם הם מוצאים אותה מעוררת השראה או אולי דווקא ביקורת.

ד"ר דליה מרקס בספרה (המומלץ מאוד) "בזמן" , מביאה את הצעתה של ד"ר ענת ישראלי להזמין את שבע הנביאות המקראיות ולציין תכונה חיובית המיוחסת לכל אחת מהן: שרה – כח עמידה ויכולת להגן ולסוכך; מרים – חיות ושפע; דבורה – מנהיגות ועוז רוח; חנה – אמונה וכח רצון; אביגיל – תושיה וחמלה; חולדה – כוחות נבואה ותוכחה; אסתר – הקרבה ואומץ.

ניתן גם ליצור את רשימת האושפיזין והאושפיזות המשפחתית שלכם. מיהם גיבורי התרבות של בני ובנות המשפחה? האם אלה דמויות היסטוריות או עכשוויות? מה אנו לומדים מהם? כיצד אנו שואבות מהן השראה? ליצירתיים שבינכם ניתן לצייר את דיוקנותיהם של הדמויות ולקשט בהן את הסוכה או הבית (הנה דוגמא מקסימה להשראה). רעיון נוסף הוא להציב בסוכה חפצים שמסמלים את הדמויות השונות שבחרתם לארח. למשל: השופטת רות ביידר גינסבורג – פטיש שופטים (או פטיש שניצלים), כדורגלן מפורסם – כדורגל, וכו.

ארבעת המינים

Photo by iStock/tomertu

המקרא מבקש מאיתנו: "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם… פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים"(ויקרא כג).

אין כמו טקס עתיק מוחשי עם כוריאוגרפיה, עזרים וטקסט על מנת ליצור עניין ואווירת חג. ניתן לרכוש את ארבעת המינים כאן או דרך חברות אחרות. חשוב להזמין מוקדם ככל האפשר כיון שהמשלוח אורך מספר ימים.

טקס נטילת ארבעת המינים המסורתי:

  1. אחזו את הלולב, ההדס והערבה ביד ימין ואת האתרוג ביד שמאל.
  2. ברכו: בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִוָּנוּ עַל נְטִילַת לוּלָב:
  3. בפעם הראשונה הוסיפו את ברכת שהחיינו: בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְמַן הַזֶּה:
  4. הצמידו את את שתי הידיים ונענעו את האגודה 3 פעמים לכל כיוון.

ישנם רעיונות וסמלים רבים מאחורי ארבעת המינים, המנסים להסביר מדוע דווקא ארבעה צמחים אלה נבחרו לעמוד במרכז החג.

רעיון אחד מציע כי ארבעת המינים מיוחדים בכך שהם "גדלים על המים", ולכן מבטאים את שפע המים בארץ ישראל ואת התלות בהם. כפי שתראו בחטיבה אודות חג המים, הציפייה לשנה גשומה המתחילה כעת, בעונת הסתיו, היא מוטיב מרכזי בחג הסוכות, שבמקורו הוא חג חקלאי – חג האסיף. ע"פ הרעיון הזה, לקיחת ארבעת המינים, שחיותם היא ליד המים, תשפיע על כמות המטר שתרד בשנה שמתחילה.

הנה רעיון יפה נוסף שעשוי להוות פתיח לשיחה משפחתית עשירה:

ארבעת המינים הללו – כנגד אברי האדם:

פרי עץ הדר- אתרוג זה דומה ללב: יש אדם שלבו רוחש טוב והוא פתוח לבריות, ויש אדם שלבו רע ואיננו מבקש אלא טובת עצמו.

כפות תמרים – השידרה של הלולב דומה לשידרתו של האדם: יש אדם הזוקף אותה ועומד איתן כנגד עוול ורשעה, ויש אדם הכופף את קומתו ומשלים את הזדון.

ענף עץ עבות – עלה ההדס דומה לעין: יש אדם שעינו טובה עם זולתו והוא נכון לסייע בידו בכל עת תמיד, ויש אדם שעינו צרה בזולתו ומקנא בכל אשר לו.

ערבי נחל – עלה הערבה דומה לפה: יש אדם שפיו ולבו שווים והוא נושא ברכת שלום לנקרה בדרכו, ויש אדם שפיו לוחש אך דברי רכילות והלבנת פנים.

יבואו ארבעת המינים הללו ויזכירו לנו בפרוס חגנו לנהוג בשובה ובנחת עם כל אדם.

(צבי שוע, על פי מדרש ויקרא רבה)

נקודות לשיחה משפחתית:

  • אם רכשתם את ארבעת המינים התבוננו בהם מקרוב. האם הם דומים לאיברים שמציע המדרש? האם הם מזכירים לכם אברי גוף אחרים או חפצים מעולמות תוכן אחרים?
  • אתרוג – לב: מתי אתם מרגישים שהלב שלכם פתוח לאחרים ולסביבתכם ומתי הוא סגור ומנוכר?
  • לולב – עמוד שדרה: תוכלו לחשוב על דוגמא בה הפגנתם שיש לכם "חוט שדרה" ודבקתם באמת שלכם בסיטואציה מאתגרת?
  • הדס – עין טובה: מתי אנחנו שמחים בהצלחתו של האחר ומתי קצת קשה לנו "לפרגן"?
  • ערבה – פֶּה: מתי אמרתם דבר שהצטערתם עליו בדיעבד? מה עשיתם בנידון?

מדרש מפורסם אחר עוסק במאפיינים הבוטניים השונים של ארבעת המינים:

אתרוג – בעל טעם ובעל ריח – מסמל אנשים הלומדים (טעם) ועוסקים במעשים טובים (ריח).

לולב – בעל טעם (התמר) וחסר ריח – מסמל אנשים שלומדים ומחזיקים בידע נרחב, אך מעשיהם אינם טובים.

הדס – חסרת טעם ובעלת ריח – מסמלת אנשים שאינם לומדים, אך מעשיהם טובים.

ערבה – חסרת טעם וחסרת ריח – מסמלת אנשים שאינם לומדים ואינם עוסקים במעשים טובים.

אגידת ארבעת המינים מסמלת את האחדות בין כל סוגי האנשים וקבלה של החוזקות והחולשות של כל אחת ואחד מאיתנו.

חג האסיף: סוכות כחג חקלאי

שלושת הרגלים – פסח, שבועות וסוכות – במקורם הם חגים חקלאיים הנטועים עמוק בעונות השנה ובמחזור הגידולים השנתיים. בימי המקדש רובו ככולו של העם היו חקלאים שהעלו את תוצרתם לירושלים כאות תודה לכהנים ולאלוהים ואף כתשלום מיסים שנתיים קבועים. כיום, שרובנו לא חקלאים ולעיתים רחוקות מזדמן לנו לפגוש את הפירות והירקות שלנו לא בסופרמרקט אלא בפרדס או בשדה, ניתן לחשב על חג הסוכות כהזדמנות לחוות את עולם הטבע וללמוד עליו.

אנו נמצאים בעונת הסתיו בה תרבויות שונות מציינות חגי אסיף. בקרוב נציין בארה"ב את חג ההודיה שאף הוא עוסק בגידולי העונה והכרת תודה עליהם. זהו זמן מצוין לצאת עם המשפחה לקטיף תפוחים, ביקור בחווה או סיבוב בשוק האיכרים. בנוסף, ניתן ליצור הזדמנויות לשעת יצירה, חוויה סנסורית או  מוסיקלית סביב תכנים של טבע וחלקאות. הנה טעימה של כמה רעיונות.

חג האסיף עשוי לשמש גם כמטאפורה עוצמתית וכטריגר לשיחה משפחתית. בעונה זו, של תחילת שנה, ניתן להתבונן ב"תוצרת" הברוכה של השנה החולפת ולהכיר בה. ניתן לשאול מהו ה"אסיף" שלי מהשנה החולפת? מה הישגתי? במה אני גאה? מה אני "זורעת" השנה? ומה אני מקווה "לקטוף" בסופה של השנה המתחילה כעת? אפשר גם לכתוב את הדברים ולהטמין עד לשנה הבאה: נחלק דף לכל אחד מבני המשפחה ונבקש מהם לכתוב או לצייר את הדברים אותם הם "זורעים" השנה. למשל: "התחלתי להתעמל באופן קבוע ואני מקווה כי בעוד שנה אהיה בריאה וחזקה יותר"; "התחלתי ללמוד נגינה בגיטרה ואני מקווה כי בעוד שנה אוכל לנגן מספר שירים אהובים בביטחון" וכו'. את הדפים הניחו במעטפה, צנצנת או קופסא והטמינו עד לחג הסוכות הבא. בשנה הבאה תבחנו את ה"אסיף" שלכם אל מול הזריעה מלפני שנה ותוכלו לחזור על התהליך לקראת השנה הבאה.

חג הגשם והמים

במזרח התיכון מים הם הכול. הם המפתח לחיים, לקיימות ולהישרדות. החקלאות תלויה כולה בכמות הגשמים ובתקופת הסתיו עיני כולם נשואות לשמיים בתקווה לשנת שפע של מטר ויבולים. בתרבויות רבות מתקיימים טקסי מים בעונה זו, טקסים עתיקים המבקשים לרצות את האלים על מנת שאלו ישפעו מטובם על האדמה הצמאה אחרי הקיץ הארוך. היהדות הושפעה מסביבתה ויצרה לעצמה טקסי מים מרשימים ועשירים בתקופת המקדש. במהלך חג הסוכות היה נערך טקס ניסוך המים על המזבח. מים היו נשאבים ברוב טקס ממעיין השילוח בצלוחיות של זהב והיו נמזגים על המזבח בשירה ונגינה בעת הקרבת קרבן התמיד. הטקסים הללו אף צוינו בחגיגות ליליות של שמחת בית השואבה שכללו ריקודי לפידים, שירה, נגינה והתקהלות חגיגית עד אור הבוקר, בו נשאבו המים לטקס הניסוך.

גם היום ה"שעון" היהודי עובר רשמית ל"שעון חורף" בשמיני עצרת, בו מתווספות לתפילה המילים "משיב הרוח ומוריד הגשם" ומתחילים לבקש גשמי ברכה. בפסח יחזור שוב "שעון הקיץ" והתפילה תתחלף ל"מוריד הטל".

אולי זה יפתיע חלק מאיתנו, אבל חג המים הרשמי אינו שבועות אלא דווקא סוכות. כנראה שמשחקי המים הפרועים עברו לשבועות מסיבה פרקטית, כיון שמזג האוויר ידידותי יותר לסגנון הפעילות, אבל אם נרצה לחבר את נושא המים עם בוא הסתיו והציפייה לגשם נוכל להזמין את בני המשפחה לחגיגת מים שובבה ומהנה.

רעיונות למשחקי מים עשויים להיות סביב בלונים הממולאים במים ו"מתפוצצים" לקול צהלתם של הילדים, בריכת מים (מאולתרת או לא) בחצר הבית – עם השגחת מבוגר כמובן, תחרות העברת מים ממקום למקום בעזרת הפה, כף או דלי, וכמובן ממטרות וצינורות מים – אם מזג האוויר מאפשר. לצד ההשתוללות המהנה והמים הזורמים חשוב לשים לב לנושא של חיסכון במים ולכן כדאי להגביל את זמן המשחק ולהסביר כי מים הוא משאב יקר ועלינו לנהוג בו בתשומת לב. בגדי ים הם הלבוש המומלץ לפעילויות מים וזוהי גם דרך נעימה להפרד מן הקיץ באופן רשמי ולהתחיל להוריד יחד מן המדף הגבוה את בגדי החורף והמעילים.

סוכות – חג חברתי: זמן לפתוח את הבית ואת הלב

Photo by iStock/chameleonseye

בחג הסוכות גם העשיר וגם העני מתגוררים בבית פשוט וארעי. סממני המעמד והאמצעים הכלכליים מטשטשים וכולנו חשופים לרוחות ולגשם שעלול להפתיע. בחג הסוכות אף נוכח במיוחד המנהג של הכנסת אורחים ופתיחת הבית והלב לנזקקים. וכך כתב פילון האלכסנדרוני במאה הראשונה לספירה: "תעודת הסוכות להזכירנו בעושרנו את העוני, לפי שחייב אדם לזכור בעושרו את העוני, בימי תפארתו את השפלות, בגדלותו את הפשטות, בימי שלום את סכנת המלחמה, על פני היבשה, את סערות הים, ובעיר את המדבר"(על החוקים).

חג הסוכות מזמן שיחה בנושאים הקשורים לבית, ביטחון ומקום מבטחים, הן פיזי והן נפשי, ולכן זוהי הזדמנות חשובה לעסוק בשאלות של צדק חברתי. מהן הסוגיות החברתיות שמטרידות אותנו וכיצד נוכל גם אנחנו לעזור לעולם להיות מקום טוב יותר. הנה מספר נקודות לשיחה משפחתית:

האם פגשתם פעם אדם נזקק? האם ברחוב? האם במסגרת התנדבותית? האם ניתן לזהות מיהו אדם נזקק? אילו סוגים של "חוסר" קיימים בחברה שלנו? חוסר פיזי, חוסר נפשי? כיצד נוכל לזהות חוסר וכיצד נוכל לסייע?

אילו סוגיות חברתיות מטרידות אתכם? אי שוויון מגדרי? אי שוויון כלכלי? גישה לחינוך? גישה לשירותי רפואה? גזענות? הומופוביה? זהו סוגיה אחת שקרובה לליבכם וחשבו על היכולת שלכם להשפיע: לחבור לארגון שעוסק בנושא? להוביל פרויקט קטן חד פעמי? מיהם השותפים שתוכלו לגייס? מה נדרש על מנת לחולל שינוי, ואפילו קטן? אולי תרצו לשקול פרויקט משפחתי או פרויקט קבוצתי שנתי.

בקהילה הישראלית בפאלו אלטו פועל ארגון מעורר השראה "מעגלים ICC" שעשוי להוות נקודת פתיחה חשובה וקרובה.

חידונים לסוכות

חידוני מילים באדיבות מכון שיטים

פירות מבולבלים – נחשו מיהו הפרי:

א. אדוק בו

ב. ד. בן-דוב

ג. ק. ספרא

ד. ח. תוף

ה. אבי הגוי

ו. מ. ר. אפונס

ז. ו. נ. הוא

ח. רינה הקטן

ט. מר מתי

י. בן-עמי

יא. צ'ילי

יב. ויקי ו

יג. ג'י פוה

יד. לוז כ. גמא

פתרונות

א. אבוקדו; ב. דובדבן; ג. אפרסק; ד. תפוח; ה. גויאבה; ו. אנונה;

ז. אפרסמון; ח. נקטרינה;

ט. תמרים; י. ענבים; יא. ליצ'י;

יב. קיווי; יג. פג'ויה; יד. אגוז מלך;

סוכות הוא אחד משלושת הרגלים, חגים בהם נוהגים היו לעלות למקדש בירושלים: פסח, שבועות וסוכות. זוהי הזדמנות מצויינת למשחק ביטויים עם המילה 'רגל':

גלו את הביטוי עם המילה רגל:

א. התחלה מוצלחת

ב. על בסיס לא יציב

ג. התבטל

ד. שרפרף להשעין עליו את הרגליים

ה. בתמציתיות

ו. יסוד ועיקרון שלפיו אדם נוהג

ז. חיזק ושיקם אותו

ח. למד מפיו

ט. בכל הגוף

י. חדל לשלם את חובותיו

יא. התבלבל

יב. דבר שקר אין לו קיום והשקרן סופו שיתגלה

פתרונות

א. ברגל ימין; ב. על רגלי (כרעי) תרנגולת; ג.ישב רגל על רגל ; ד. הדום רגליים; ה. על רגל אחת; ו. נר לרגליו; ז. העמידו על רגליו; ח. התאבק בעפר רגליו; ט. מכף רגל ועד ראש; י. פשט את הרגל; יא. לא מצא ידיו ורגליו; יב. לשקר אין רגליים.

היא והוא לסוכות (מילת ה'היא' מתקבלת ממילת ה'הוא' בתוספת האותיות ה' או ת')

א. הוא – שלושה כאלה קיימים בשנה ועולים בהם לירושלים;  היא – מסרה ידיעות לאוייב.

ב. הוא – לקט פירות, שם נוסף לחג הסוכות;  היא – התכנסות של אנשים.

ג. הוא – מארבעת המינים;  היא – שמה הנוסף של אסתר במגילה.

ד. הוא – לפני הלילה; היא – צומחת בגדות נחלים ומארבעת המינים.

ה. הוא – הזכר ביונים;  היא – את שמחתה חוגגים מיד לאחר הסוכות.

ו. הוא – נעים זמירות ישראל ממלכי ישראל שמבקר בסוכה;  היא – קרובת משפחה.

ז. הוא – חלק מהרגל, בין השוק לירך;  היא – איחול, אמירת כל טוב למישהו.

פתרונות:

א. רגל/רִגלה; ב. אסיף/אסיפה; ג. הדס/הדסה; ד. ערב/ערבה; ה. תור/תורה; ו. דוד/דודה; ז. ברך/ברכה

קישוטים לסוכה

בסוכות אנו מצווים לשבת במשך שבעה ימים בסוכה, וכדי להפוך את השהייה בה לנעימה יותר, אנו מביאים לכם מספר מדריכים מצולמים להכנת קישוטי סוכה יפים ומקוריים. מומלץ לשתף את הילדים בתהליך היצירה ולנצל את זמן האיכות כדי לשוחח איתם על המנהגים, הסמלים ולשיר יחד את שירי החג.

באתר "אסיף- חג ישראלי" מבית מכון שיטים תמצאו שלל אפשרויות לקישוטים יצירתיים. לצפייה

באתר סרוגים תמצאו רעיונות לקישוטים מחומרים שיש בכל בית. לצפייה

באתר מאקו מציעים לכם אופציות קצת יותר מעוצבות של בלוגרים מובילים שבתום החג תוכלו לקשט איתן את הבית. לצפייה

באתר XNET תמצאו הדרכות לקישוטי סוכה מרשימים שרק נראים קשים להכנה, אבל עם טריקים קטנים תוכלו להכין אותם בלי שום בעיה. לצפייה

אם אתם מעדיפים להדפיס או לצבוע קישוטים מוכנים, היכנסו לאתר של התנועה הרפורמית בו תוכלו למצוא מגוון קישוטים להדפסה וצביעה. לצפייה

ואיך אפשר בלי שירי סוכות הקלאסיים?

אורחים לחג / לוין קיפניס

יוֹם טוֹב לָנוּ, חַג שָׂמֵחַ,

יְלָדִים נַגִּילָה נָא!

לְסֻכָּתֵנוּ בָּא אוֹרֵחַ:

אַבְרָהָם אָבִינוּ בָּרוּךְ הַבָּא!

יַחַד אֶת הַחַג נָחֹג

בְּלוּלָב, הֲדַס, אֶתְרוֹג,

הוֹ הֶאָח, נִשְׂמַח מְאֹד

.בַּמַּעְגָל נִרְקֹד בַּמַּעְגָל נִרְקֹד!

יוֹם טוֹב לָנוּ, חַג שָׂמֵחַ,

יְלָדִים נַגִּילָה נָא!

לְסֻכָּתֵנוּ בָּא אוֹרֵחַ:

יצחק אָבִינוּ בָּרוּךְ הַבָּא!

יַחַד אֶת הַחַג נָחֹג…

פטיש מסמר / עמנואל הרוסי

פטיש, מסמר

ניקח מהר.

סוכה לבנות,

בנים ובנות.

קרשים ניקח

וענפים לסכך

קשט הגג

לכבוד החג.

קנה, קנה,

סוכה נבנה.

קרשים ניקח,

קני סוף לסכך.

מהר, מהר,

פן נאחר,

אין פנאי חכות,

מחר סוכות.

שלומית בונה סוכה / נעמי שמר

שלומית בונה סוכה

מוארת וירוקה

לכן היא עסוקה היום

ואין זו סתם סוכה

מוארת וירוקה

שלומית בונה סוכת שלום

היא לא תשכח לשים

לולב והדסים

ענף של ערבה ירוק

רימון בתוך עליו

וכל פירות הסתיו

עם ריח בוסתנים מתוק.

וכששלומית תאמר:

"הביטו זה נגמר"

יקרה דבר נפלא פתאם:

יבואו השכנים

כולם בהמונים

ולכולם יהיה מקום.

ואז מתוך הסכך

יציץ לו ויזרח

כוכב בהיר כיהלום:

"שלום סוכת פלאים

מה טוב ומה נעים

שלומית בונה סוכת שלום".

סוכתי הסוכה / יעקב אורלנד

סוכתי, הסוכה,

נהדרת, ירוקה.

לי, לי, לי – רק, רק, רק

לי רק מחכה.

סבא יש לי, יש לי סב,

וזקן לו צח, רחב.

הוא אותי אוהב כל כך,

סוכתי יכס בסכך.

סוכתי, הסוכה…

מן הבוקר עד הליל

היא עומדת לה בצל.

לבושה היא עד הגג,

מקושטת ליום חג.

סוכתי, הסוכה…

בעזרת השף: קובץ מתכונים חגיגיים לראש השנה

בעזרת השף: קובץ מתכונים חגיגיים לראש השנה

קרוב לודאי שאת ארוחת החג נעביר השנה במתכונת מצומצמת. את שולחנות הענק והכיסאות המתקפלים תחליף פינת האוכל האינטימית ורשימת האקסל הארוכה של מי מביא מה תצטמצם למשפחה אחת או שתיים. אז גם אם עיקר נטל הבישולים נופל עליכם, שלא תיפול רוחכם! בסדרת השידורים "בעזרת השף", שפים מקהילתינו מדגימים את הכנת המנות המנצחות שלהם לחג, כאלה שהן לא יותר מידי מורכבות להכנה ותמיד קוצרות מחמאות. אז קבלו את המתכונים לבצלים ממולאים של ענת ורונסקי, צלעות עגל בתפוחים ודבש של איתמר אברמוביץ', פריקה ירקות קלויים ועשבי תיבול של גיא פנחסי, דג במעטפת עלי סלק של דפנה ומאיר (צ׳וצ׳ו) פרידלנדר, אורז טהדיג של מוניקה אהרונוף וטארט תפוחים של טל וייזר.

בצלים ממולאים

מאת: השפית ענת ורונסקי

המצרכים:

6 בצלים

750 גרם בשר בקר טחון

2 שיני שום קצוצות

1.5 כפית מלח

חצי כפית פלפל שחור

1 כפית פפריקה

1 כפית אבקת צ'ילי

1 קופסת שימורים (15 OZ) שעועית שחורה, מסוננת

1 קופסת שימורים של עגבניות קצוצות (15 OZ)

1 צרור כוסברה או פטרוזיליה קצוצה

240 גרם רוטב עגבניות (1)

480 גרם רוטב עגבניות (2)

חופן פירות יבשים (אני משתמשת בדרך כלל בשזיפים ואוכמניות מיובשים)

1.5 כוסות אורז עגול מבושל

אופן ההכנה:

  1. במחבת עמוקה וגדולה, על אש בינונית, לטגן בשמן בצל קצוץ אחד, להוסיף את הבשר, השום והתבלינים היבשים. לבשל עד שהבשר שחום.
  2. להוסיף את השעועית, העגבניות הקצוצות, רוטב עגבניות (1) והכוסברה, לערבב ולכבות את האש. להוסיף את האורז.
  3. להרתיח את הבצלים במים. להנמיך את האש ולבשל חצי שעה על אש נמוכה. לסנן ולקרר.
  4. לקלף את הבצלים, למלא אותם בתערובת ולסדר בצפיפות במחבת עמוקה.
  5. לערבב את רוטב עגבניות (2) עם כוס מים, לתבל במלח וסוכר ולהוסיף למחבת עם הבצלים כמעט עד כיסוי הבצלים. להוסיף את הפירות היבשים, לכסות ולבשל כשעה על אש נמוכה.

*לצפייה בשידור של ענת ורונסקי לחצו כאן.

פריקה ירקות קלויים ועשבי תיבול

מאת: השף גיא פנחסי

מצרכים:
2 כוסות פריקה
1 בצל סגול
2 גזר
1 גמבה
1 ראש שום
2 זוקיני
צרור פטרוזיליה
צרור כוסברה
צרור בצל ירוק
שמן זית
מלח
2 כוסות מים חמים
הוראות הכנה:
מטגנים בצל בשמן זית עד להזהבה, מוסיפים 4 שיני שום פרוסות, לאחר דקה מוסיפים את הפריקה, מטגנים 2
דקות עד שהטעמים נספגים. מוסיפים כפית וחצי של מלח ואז מוסיפים את המים החמים, מביאים לרתיחה מכסים
את הסיר, מנמיכים לאש קטנה (כמו אורז) ומבשלים כ-15 דקות.
לאחר כיבוי האש, משאירים את הסיר סגור ל-10 דקות.
בנתיים חותכים את שאר הירקות לקוביות, מבשלים כל ירק בנפרד על מחבת חמה עם שמן זית ומלח לפי הטעם (בערך 5-3 דקות לכל ירק).
פותחים את הסיר של הפריקה המבושל, מוסיפים את הירקות המבושלים ואת עשבי התיבול הקצוצים ומערבבים.

לצפייה בשידור של גיא פנחסי לחצו כאן.

אורז טהדיג

מאת: מוניקה אהרונוף

המרכיבים :

3 כוסות אורז בסמטי

1 בצל בינוני קצוץ

2 גזרים מגורדים גס

כוס צימוקים/אוכמניות

3-4 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לטבעות

1/4 כוס שמן קנולה

1 כפית כורכום

מלח

1/2 כוס מים פושרים

אופן ההכנה:

שלב ראשון – האורז

מרתיחים מים בסיר ומוסיפים כף מלח. כשהמים רותחים מוסיפים את 3 כוסות האורז. מבשלים כ-7-8 דקות עד

שהאורז חצי מבושל, מסננים את המים ומוסיפים כפית מלח.

שלב שני – הטיגון

במחבת מזהיבים את הבצל הקצוץ ומוסיפים את הגזרים המגורדים וכוס צימוקים/אוכמניות. מערבבים.

מוסיפים את האורז החצי מבושל ומערבבים היטב לאיחוד כל המרכיבים.

שלב שלישי – האיחוד

בסיר טפלון (או לכל סיר אחר שאתם בטוחים שבו האורז לא יידבק לדפנות) מחממים את שמן הקנולה ומוסיפים כפית

כורכום כדי שיצבע יפה את תחתית הסיר ומניחים בזהירות את פרוסות תפוחי האדמה כך שיהיו מסודרות כמו פרח.

מטגנים כ-2-3 דקות כדי שתפוחי האדמה יתפסו צבע כתמתם יפה.

מוסיפים את כל האורז מהמחבת, מהדקים היטב ויוצרים עם הצד האחורי של כף העץ חורים עמוקים (כ-4 חורים) אשר

לתוכם נשפוך כחצי כוס מים פושרים.

מנמיכים את הלהבה, מכסים את הסיר ומבשלים על אש קטנה 45 דק’.

שלב אחרון – העוגה

לאחר שכיבינו את האש ממתינים כ- 10 דק’ ואז לוקחים מגש עגול/ קערה לא עמוקה עגולה/ צלחת עגולה, מניחים על

הסיר ומהר הופכים את הסיר כך שהאורז ייצא בצורה מושלמת לצלחת העגולה.

*לצפייה בשידור של מוניקה אהרונוף לחצו כאן.

צלעות עגל עם תפוחים ודבש

מאת: השף איתמר אברמוביץ

מצרכים:
לצלעות:
4 בצלים בינוניים חתוכים גס
צרור סלרי חתוך גס
5 גזרים קלופים וחתוכים גס
נתח צלעות עגל (פאונד לאדם) או רגלי עוף
חצי כוס דבש
חצי כוס רכז רימונים
רבע כוס שמן זית
מלח ופלפל לפי הטעם

לתפוחים:
4 תפוחים גרני סמית (ירוקים) קלופים וחתוכים לשמיניות
שמן זית למחבת
4 כפות דבש
4 כפות רכז רימונים
מיץ מלימון אחד או שניים
חצי חבילה טימין
מלח והרבה פלפל שחור
לרוטב:
כוס ציר בקר קנוי
3 כפות דבש
3 כפות רכז רימונים
כלים:
תבנית מתכת שמתאימה לגודל הצלי ולתנור
סיר קטן
מחבת 10 אינץ'
כף עץ.
מסננת דקה
להכנת הצלי:
מחממים תנור ל-450 מעלות פרנהייט
1) מפזרים את הירקות על תבנית מתכת.
2) מתבלים את הנתח במלח היטב (עדיף לילה קודם)
3) מערבבים את השמן, הדבש, רכז הרימונים ופלפל שחור ומורחים את הנתח מכל הכיוונים.
4) מכניסים לתנור ומורידים ל-350 מעלות.
5) צולים בתנור עד טמפ׳ של 125 פרנהייט
תפוחים:
1) במחבת על חום בינוני גבוה מחממים מעט את שמן הזית ומוסיפים את התפוחים, מאדים שלוש דקות ומוסיפים את שאר המרכיבים למעט המלח.
2) מבשלים על חום בינוני עד שהמחבת כמעט יבשה ואז מוסיפים את המלח והפלפל. חשוב שיהיה הרבה פלפל שחור.
להכנת הרוטב:
1) מכניסים את כל מרכיבי הרוטב לסיר ומצמצמים על חום בינוני לחצי מהנפח המקורי
הרכבת המנה:
1) מוציאים את הנתח מהתנור ומניחים את התבנית על הכיריים.
2) מוציאים את הנתח מהתבנית ומניחים על צלחת בצד למשך 15 דקות.
3) מוסיפים את הרוטב לתבנית ומדליקים אש בינונית. מגרדים בעזרת כף עץ את כל המשקעים בתחתית התבנית. מצמצמים את הרוטב למרקם הרצוי. מסננים דרך מסננת דקה.
4) מפרידים את הנתח מהצלעות ופורסים.
5) מניחים מעט מהתפוחים על הצלחת, מעליהם מניחים פרוסות בשר ומעל כל זה יוצקים מעט רוטב.

*לצפייה בשידור של איתמר אברמוביץ לחצו כאן.

דג במעטפת עלי סלק

מאת: דפנה ומאיר (צ׳וצ׳ו) פרידלנדר

המצרכים:

1 ק"ג פילה דג לבן, ללא עור, עדיף קוד שחור או ברמונדי מחולק ל-20 מנות שוות משקל, בערך 8X2X2 ס"מ.

½ 1 כוסות של של ממחה פסטו אגוזים (מתכון בהמשך)

2 חבילות של סלק עלים או מנגולד ( Swiss Chard ) גדולים, 30-40 סנטימטר אורך, בערך 8 עלים בחבילה

4 כפות שמן זית

½  כוס יין לבן

2 שיני שום כתושות

1 בצל ספרדי מתוק קצוץ גס

1 כפית דבש

½ 1 כוסות עגבניות שרי חצויות לאורך

½  לימון משומר בינוני, קליפה בלבד. קצוץ  דק

1 כוס ציר דגים או ציר עוף או מים

1 כפית כמון

1 כפית קוריאנדר (כוסברה גרגרים טחונים)

¼ כפית פלפל צ'ילי

½  כפית מלח

מיץ מ ½ לימון

עלי כוסברה, פטרוזיליה או בצל ירוק לקישוט.

סיר גדול עם מים רותחים.

הרכבת המעטפות

  • קוצצים את קצה הגבעולים וזורקים, מחלקים את העלים לפי גודל.
  • טובלים את העלים במים הרותחים ל 5 שניות, כדי לרכך מעט, מקררים, מפרידים ומנגבים ממים עודפים.
  • בעזרת סכין חדה מפרידים את הגבעול מהעלה: לכל האורך לעלים הגדולים מאוד, ועד כ-10 ס"מ מהקצה לעלים הבינונים. אם יש עלים קטנים או עלים נקרעים, מפרידים גם כן את הגבעול ושומרים בצד לטלאים, סה"כ קיבלנו 20 דפים למעטפת. קוצצים את הגבעולים ושומרים להמשך.
  • מגלגלים את המעטפות: לעלים הבינונים חופפים טיפה את ה"רגליים" של המעטפת, מניחים מנת דג על הצד הקרוב, מפזרים מעל כפית וחצי של הפסטו ומגלגלים תוך כדי דחיפה קלה מהצדדים, ליצירת 20 מעטפות. משתמשים בעלים הקטנים להטלאות.

אופן ההכנה:

  • מחממים גריל לחום בינוני גבוה, רצוי להניח יריעת גריל על הרשת, או מחבת גריל גדולה על הכיריים.
  • מוסיפים כף שמן למחבת או ליריעת גריל, ובפעם אחת או פעמיים, מטגנים את המעטפות, בערך 10 דקות, תוך כדי צריבה מכל הכיוונים, כמו שמכינים קבב. המעטפות יתכווצו מעל המילוי. כדאי ללחוץ בעדינות עם מלקחיים על הצדדים תוך כדי הגלגול. מניחים בצד.
  • במקביל, מכינים את הרוטב: במחבת גדולה, עם מכסה מתאים, מחממים שתי כפות שמן על חום בינוני גבוה, מוסיפים את הבצל ומטגנים תוך ערבוב עד ריכוך כ-8 דקות, מוסיפים את הגבעולים הקצוצים ואת השום, וממשיכים לטגן תוך ערבוב כ-4 דקות נוספות. מוסיפים לימון משומר, עגבניות, ומערבבים למשך שתי דקות נוספות, מוסיפים תבלינים, מלח, דבש, יין, ציר, מיץ לימון ומביאים לרתיחה. מצמצמים מעט למשך 3 דקות ומנמיכים את החום.
  • מסדרים את המעטפות בשכבה אחת במחבת עם הרוטב, מכסים ומבשלים על אש בינונית-נמוכה כ-5 דקות. מכבים ומשאירים לנוח 3-4 דקות נוספות.
  • מגישים את המנה כמו שהיא למרכז השולחן או בצלחות אישיות מעל אורז לבן. לקישוט, מפזרים מעל כוסברה, פטרוזיליה או בצל ירוק.

ממחה פסטו אגוזים לדגים במעטפת

המצרכים:

1 חבילה פטרוזיליה קצוצה דק (גבעולים ועלים)

1 חבילה כוסברה קצוצה דק (גבעולים ועלים, ניתן להחליף בבזיליקום או מנטה)

2 בצלים ירוקים כולל החלק בלבן, קצוצים דק

4 שיני שום כתושות

1 חלפניו קצוץ דק

גרידה מקליפת 1 לימון

מיץ מחצי לימון

2 כפיות כמון

1 כפית קוריאנדר

½ כפית בהרט

½ כפית קימל טחון

קמצוץ אגוז מוסקט טחון

2-3 כפות שמן זית

½ כוס אגוזי מלך טחונים גס

1 כפית מלח

אופן ההכנה:

מערבבים היטב את כל החומרים ללא השמן, מיץ הלימון והאגוזים, מוסיפים מיץ לימון, 2 כפות שמן ואגוזים ומערבבים. ניתן להכין עד שעתיים מראש ולשמור בטמפרטורת חדר, או להוסיף כף שמן ולשמור במקרר בכלי אטום עד יומיים.

לצפייה בשידור של דפנה וצ׳וצ׳ו פרידלנדר לחצו כאן

טארט תפוחים/אגסים

מאת: הקונדיטורית טל וייזר

תבנית טארט עגולה 9"

חומרים לבצק טארט:

250 גר' קמח

3 גר' מלח

5 גר' תמצית וניל

150 גר' חמאה קרה חתוכה לקוביות קטנות

95 גר' אבקת סוכר

33 גר' אבקת שקדים

1 ביצה (L)

חומרים למלית:

110 גר' חמאה בטמפרטורת החדר

225 גר' סוכר

5 גר' תמצית וניל

3 ביצים

80 גר' שמנת חמוצה

170 גר' קמח

5 גר' אבקת אפיה

350 גר' תפוחים חתוכים לקוביות (גרניט סמית')

50 גר' חמאה

50 גר' סוכר

חומרים לשטרוזל:

100 גר' חמאה

100 גר' סוכר

160 גר' קמח

הוראות הכנה לבצק טארט:

  1. שמים קמח, חמאה, אבקת סוכר, מלח ואבקת שקדים בקערת מעבד מזון ומעבדים לפירורים.
  2. מוסיפים חלמונים ווניל ומעבדים לפירורים גדולים.
  3. מעבירים לשולחן ויוצרים מהבצק דיסקית, עוטפים בניילון נצמד ומעבירים למקרר לכחצי שעה.
  4. מוציאים מהמקרר ומרדדים לעיגול בקוטר של התבנית, מעבירים את הבצק לתבנית ומקררים כ-20 דק'.
  5. מחממים את התנור ל-350 פרנהייט (180 צלזיוס)
  6. אופים 15 דק' עם משקולות ולאחר מכן עוד 5-7 דק' ללא משקולות.

הוראות הכנה למלית:

  1. קולפים את התפוחים וחותכים אותם לקוביות קטנות.
  2. בסיר, מבשלים את התפוחים עם החמאה והסוכר עד שהם מתרככים, מורידים מהאש ונותנים להם לנוח על השולחן (רצוי להכין מראש ולתת לתפוחים להתקרר לגמרי).
  3. במיקסר עם וו גיטרה (K) מעבדים חמאה וסוכר במהירות בינונית עד לקבלת תערובת קרמית, מוסיפים את הוניל והביצים עד לקבלת תערובת אחידה.
  4. מוסיפים את הקמח ואבקת האפיה.
  5. מוסיפים את השמנת החמוצה ומערבלים היטב עד שמתקבלת תערובת אחידה.
  6. מוסיפים את התפוחים ומערבבים.
  7. יוצקים לתבנית הטארט.

הוראות הכנה השטרוזל:

  1. במיקסר עם וו גיטרה (K) מעבדים חמאה, קמח וסוכר במהירות בינונית עד לקבלת תערובת פירורית,
  2. מפזרים את השטרוזל על הטארט ואופים כ- 30 דק'.

*לצפייה בשידור של טל וייזר לחצו כאן.

שיפה ושונה תהא השנה + רעיונות למתנה

שיפה ושונה תהא השנה + רעיונות למתנה

מאת: דלית גבירצמן

א.

זאת לא היתה השנה שפיללנו לה. זאת לא היתה השנה שחיכינו לה בהתרגשות ובתקווה שתביא איתה ברכה. לא עליה חלמנו כשטבלנו תפוח בדבש ובירכנו שתהיה מתוקה. הסלק לא הצליח לסלק את צרותינו וכל התמרים שאכלנו לא גרמו לכך שייתמו דאגותינו. וכי מי יכול היה לדעת לפני שנה, שכל מה שנרצה ונייחל לו היום, זה שתכלה השנה הזאת וקללותיה. והנה שנה חדשה עומדת כבר בפתח, וכמו בכל שנה בסתיו מרגישים את השינוי שעומד באוויר ונדמה שכל מה שנבקש הוא, שהשנה שמתחילה תהיה שונה.

ב.

בימים המתעתעים של בין לבין, שבהם הכול נראה אותו הדבר ובכל זאת מרגיש אחרת, כך גם השמיים המעושנים משתנים לנגד עינינו ומסמנים לנו את תום הקיץ וסופה של שנה שהיתה שונה מזו שציפינו לה.

ג.

אומרים שהשנה החולפת היא נסיון, שהיא מבחן. אומרים שהיא באה לחדד לנו את הראייה ולגרום לנו לבחון מחדש את עצמנו ואת העולם שמסביבנו. היא סגרה אותנו בתוך ביתנו, כדי שנהיה קרובים אצל עצמנו. לפעמים פתחנו דלת לקבל מכר, אבל לרוב, גרנו בדלת אמותינו וגילינו שבקפסולה יש יותר מקפה.

ד.

Photo by iStock/smshoot

השנה הזאת אילצה אותנו לטבול בתוך עצמנו יום אחר יום, שבוע אחר שבוע. במשך חודשים ארוכים, טבלנו במקווה, שבימים אחדים היה מקווה של יאוש ובאחרים מקווה של תקווה. זאת היתה שנה עמוסה ברגעי חרדה גדולים וברגעי התפכחות וזיכוך גדולים לא פחות. בניגוד לרצוננו, תוך רקיעה זועמת בידיים וברגליים, נסחפנו אל מובלעת נדירה שנוצרה לנו בזמן. מובלעת שאיפשרה לנו לפתע לעצור ולהתנער מהיומיום ומהרגלים מובנים מאליהם. היא העניקה לנו מבט מחודש ונפעם על מה שיש ועל מה שאין, ומו כן, היא העניקה לנו תגליות יקרות ערך, כמו למשל את תגלית העמידוּת. ועם כל רצוני להשיל מעלי את נשל השנה הזאת, קיים בי גם רצון כמעט בלתי מוסבר לנעוץ בו סיכה ולשמר אותו לעתיד לבוא.

ה.

תקראו לי נאיבית, תקראו לי שוטה, אבל בסופו של יום ובסופה של שנה, אני עדיין מאמינה בשנה טובה.  אז לכבוד השנה המתחדשת, אני בוחרת להתמקד בטוב. אני נוקשת בעדינות על הדלת ונושאת עימי מגש עמוס כל טוב ועליו שפע של רעיונות למתנות חג מפנקות, לאחרים וגם לעצמנו. כאן, שם ובכל מקום.

Afuga

את אלין ורועי אורנשטיין פגשתי לראשונה באירוע חגיגות הבציר ביקב של עודד שקד בסונומה. זוג צעיר, יפה וזוהר עם תשוקה גדולה לקפה איכותי. הם הגיעו עם בר נייד ומרשים והכינו באהבה קפוצ׳ינו, אמריקנו ואספרסו לכל האורחים. ואז הגיעה הקורונה, וכמו לרבים מאיתנו, היא טרפה את כל החלומות. ביצירתיות מדהימה ובכישרון רב החלה אלין להכין מארזים יפיפיים בהתאמה אישית; לימי הולדת, ללקוחות, לעובדים מהבית, לחובבי הקפה ולאוהבי האדם. וכי מי מאיתנו לא ישמחו לפתוח את הדלת ולגלות קופסה מעוצבת ובה אריזות של קפה ותה מעולה, שוקולדים מובחרים, זר של פרחים טריים וחלבה משובחת. ועכשיו לכבוד החג, מוצעות לנו חבילות מפנקות לראש השנה הכוללות דבש טבעי, תה בטעמי תפוח ורימון, ספל וכרטיס ברכה אישי ומיוחד מעשה ידיה של אנה אביגד ועוד תופינים והפתעות. והכול ארוז ומוגש בהקפדה ובאהבה רבה! לפרטים.

Shuk Shuka

אי אפשר שלא להתאהב בינון צדוק, מייסד שוּקשוּקה. הקסם שלו כובש והאירועים שהוא מפיק הם הצלחה אדירה תחת המוטו הידוע שאוכל תמיד מצליח לחבר אנשים סביב השולחן. אחרי שהגה והקים את שוקשוקה, מקום מפגש תרבותי וא-פוליטי סביב מטבח עכשווי מקומי בסגנון ישראלי-פלשתינאי, נאלץ ינון אף הוא לחשב מסלול מחדש. כל הכישרון, היזמות והנסיון הרב עמדו לרשותו, ובתוספת חופנים של אנרגיה טובה ויותר מקמצוץ של אופטימיות נולד השוק של ״שוק שוקה״. ועד שיתאפשר לנו להיפגש שוב פנים אל פנים, כולנו מוזמנים להתענג על המוצרים הנפלאים והארוזים לתפארת של שוק שוקה; חומוס מעולה, טחינה ולבנה מופלאה, בבקות וחלות ענוגות ועוד מוצרים שמגיעים אלינו עד הבית. מומלץ!

לפרטים

McEvoy Ranch

תמיד אהבתי את סונומה, שהצליחה לשמר בעצמה איזו אותנטיות וענווה, שלא באה על חשבון היופי או האיכות. יש בה את כל מה שצריך כדי להנות; יין מעולה, נוף קסום, מסעדות יוצאות מן הכלל ושדות של לבנדר. ממש קפיצה קטנה לדרום צרפת במרחק של 30 מייל מגשר הזהב. הלב שלי נשבר בכל פעם שאני חושבת על מנת חלקה של סונומה היפה בשנה החולפת. אם לא די היה בקורונה הארורה שהנחיתה מכה קשה על האזור הפורה והקסום הזה המושך אליו עשרות אלפי מבקרים בשנה, הרי שהשריפה הנוראית שפקדה אותה בשנית הותירה את תושבי המקום חסרי אונים. ולכן, יותר מתמיד, אני מוצאת את עצמי נמשכת למקום כדי לתמוך ולעודד את בעלי העסקים הקטנים, המאפיות, בתי הקפה והיקבים המקומיים. באחד מסופי השבוע האחרונים ביקרנו בחווה האורגנית של McEvoy לאירוע של טעימת יינות. המקום פתוח לקהל ומזמן מפגש עם החווה המשתרעת על פני 550 אקרים ומייצרת יינות ושמן זית אורגניים ומוצרי טיפוח על בסיס טבעי כמו הלבנדר הגדל בחווה. אחרי שהתענגנו על מבחר היינות של McEvoy לצד פלטת גבינות מקומיות נכנסנו לחנות, ושם הצטיידנו במוצרי הטיפוח לעצמנו ולאהובים, וכמובן, בכמה צנצנות של דבש תוצרת המקום. לפרטים

משק הלברכט

ולמי שכמוני, נפשה יוצאת לפנק את בני המשפחה והאהובים הרחוקים בארץ, רציתי לספר על משק שהוא ממש אוצר. משק הלברכט הוא משק משפחתי שהוקם בביתן אהרון (על יד חדרה) בשנת 2013.

המשק כולל ״גינת אוכל״ המספקת ירקות ופירות אורגניים, עשבי תיבול, משתלת סוקולנטים וקקטוסים, חנות ומתחם שבו ניתן להנות מסדנאות בישול, ימי הולדת ופעילויות לכל המשפחה. לכבוד ראש השנה, הם שוזרים מארזים חגיגיים ומשמחים ברגישות, מחשבה וטעם טוב, עד כדי כך שהתקשיתי לבחור בעצמי. המארזים כוללים תוצרת חקלאית מקומית, צמחי בית, סוקולנטים, תבלינים ופרחים, והכול בכלים יפיפיים וידידותיים לסביבה. ניתן להזמין באתר מתוך קולקציה של מארזים שהם שיר הלל לבריאות ויופי.

לפרטים

Fine Lab

רעיון נוסף לפינת חמד קסומה שבה ניתן להזמין ולשלוח מתנות מקוריות ומשמחות למשפחה ולחברים בארץ נלחשת על אוזני מפיה של רחלי אורן, מלכת הטעם הטוב והאסתטיקה. בלב שכונת נווה צדק ובאזור התעשייה בנתניה תוכלו לצלול לחנויות שיש בהן כל מה שקשור לבית, לאופנה ולחיים שאנשים אוהבים. לי-מור מורבר, היא המעצבת והמייסדת של המותג FinaLab שמתאפיינת במינימליזם, קווים נקיים וצבעים נייטרליים. מארזי המתנה מפנקים ומעוצבים להפליא. רחלי גם מזכירה לי את החנות hebraica של המעצבת שרון כרמי באתר Etsy בה ניתן לרכוש ראנרים מהממים במיוחד לשולחן החג.

לפרטים

Hudson Grace

עוד רעיון לחנות מעוצבת למשעי שניתן למצוא בה בנקל מתנות יפות ואיכותיות לחג נקראת Hudson Grace. גם כאן פשטות, יופי ומודרניזם נותנים את הטון, ואין צורך להעפיל יותר לחנות בסן פרנסיסקו. החנות פתחה זה לא מכבר סניף בפאלו אלטו במתחם האיכותי של Town & Country.

ואם אפשר, עוד רגע אחד קטן של חשבון נפש אישי. מזה שמונה שנים, מידי יום שישי, שאני חוצבת מעמקי ליבי מחשבות, רגשות ורגעים פרטיים ויוצקת אותם לתוך תבניות אישיות של מילים. שמונה שנים בהן אני מלקטת וחולקת באהבה רגעים חולפים, פכים קטנים של השראה ואושר, בתקווה לכרות, ולו עם קורא/ת אחד/ת, ברית של מילים. אני עושה זאת באהבה ובתקווה להיטיב. איננו יודעים מה טומנת בחובה השנה החדשה, אך מה שבטוח, שלא נחדל לקוות ולייחל כמידי שנה לדבר אחד בלבד – לטוב.

שנה טובה!

דלית גבירצמן

ראש השנה 2020

dalit@gvirtsman.com

הזמנה לאירועי יום כיפור אלטרנטיביים

הזמנה לאירועי יום כיפור אלטרנטיביים

מאת: טובה בירנבאום

מכירים את הסיפור החסידי על הנער שלא ידע להתפלל, יצא אל היער לבדו, ושם חזר על אותיות הא"ב שוב ושוב? ברוח הגישה החסידית, אתם כבר יכולים לנחש התפילה הזו הרקיעה שחקים ופתחה שערי שמיים. החסידות מלאה בסיפורים על אנשים שהרגישו כי המסגרת הקיימת לא מכילה אותם ולכן הם פרצו אותה ויצרו את התפילה שלהם, הלימוד שלהם, אורח החיים שלהם ולמעשה בכך פתחו את השערים עבור רבים אחרים שלא מצאו את מקומם במוסדות ובמנהגים הקיימים.

בימים האחרונים אני מוצאת את עצמי מתחברת מאוד לרוח הזו. הימים שבין כסה לעשור עמוסים בטקסים ובסמלים, ולצד זאת, עבור רבים מאיתנו הם עמוסים ברגשי אשמה. תחושת ה"צריך" מרחפת מעל, גם אם לא תמיד ברור מה בעצם צריך. צריך להשתתף בטקסים מסוימים? צריך לברך את האחרים בברכה מסוימת? מתנות? בגדים? מאכלים? ארוחות חג? אלה מאיתנו עם ילדים עשויים לחוש את כובד האחריות וחוזרים אחורה בזכרונות אל הילדות שלנו. מהם הרגעים המשמעותיים שהעניקו לנו ההורים סביב מעגל השנה? מהם הטקסים שחווינו בתוך הקהילה? האם עלינו לשחזר אותם עבור ילדינו? האם עלינו ליצור רגעים אחרים משמעותיים עבורם בהקשר החדש בו אנו נמצאים היום? אבל איך בכלל עושים את זה?

לכן אני חוזרת אל אותו נער פשוט וחסר השכלה שחוזר על אותיות הא"ב בין עצי היער. הסיבה לכך שהסיפור הזה כבש רבים כל כך וזכה לגרסאות שונות (נגינה בחליל בבית הכנסת, שריקה צורמת בעיצומו של רגע קדוש ועילאי) הוא הגרעין האותנטי אותו כולנו מחפשים. רגע אחד של אמת. חיבור, ולו רגעי, לעומק אישי ותרבותי שמעניק לנו את התחושה שאנו שייכים למשהו.

בתוך תהליך היציאה אל היער וחיפוש אחר ה"משהו" הזה, התמזל מזלי להיות חלק משני ניסיונות מרגשים ליצירת רגעים אותנטיים אישיים וקהילתיים סביב יום הכיפורים. בשבת הזו, שבת שובה, נציין את המעבר מראש השנה ליום כיפור בארוע קהילתי נסיוני – Return.

למי שיחבוש את ספסלי בית הכנסת ביום כיפור, ובעיקר למי שלא, מצפה חוויה עשירה של מפגש קהילתי, שירה, שיחה, סדנאות, לימוד, תנועה ועוד. וביום כיפור עצמו, כבכל שנה, נציין יום כיפור ישראלי שמשלב את המסורתי והמודרני, הישראלי והיהודי בשני ערבים מרגשים שמנסים לגעת עמוק בנפש עם מוסיקאים מהשורה הראשונה וקהילה מדהימה.

אז למי שעושה מה ש"צריך", למי שרוצה לבדוק משהו אחר, למי שבכלל לא יודע/ת מה צריך, אני רוצה לאחל שנה מתוקה. שנה שבה נאזור אומץ לייצר רגעים אותנטיים עבור עצמינו ועבור אחרים, שנה שנצא בה ליער לבד או ביחד, ונשכיל להתחבר לתרבות שלנו בנתיב שנכון לנו.

שנה טובה!

בין כֶּסֶה לעשור: חברי קהילתינו אומרים סליחה

בין כֶּסֶה לעשור: חברי קהילתינו אומרים סליחה

לא קל לבקש סליחה. אם היה הדבר קל, אולי המסורת היהודית לא היתה טורחת להקדיש לו יום שלם. אז לקראת יום הכיפורים, בעשרת ימי התשובה, הקדישו מספר חברים מקהילתינו את הזמן לחשבון נפש וכעת, קבל עם וקהילה הם אומרים- סליחה.

ורד גאני-קציר

קשה לכתוב סליחות. להיכנס אל קודש הקודשים, להדליק שם קצת אור ולגלות אותן יושבות, תופסות מקום, מתרחבות ודוחקות עצמן בדופן הלב. הסליחות.

כששלומית ביקשה ממני לכתוב סליחה הנהנתי במקלדת לאות חיוב והרגשתי איך אמא שוב מתיישבת לה שם, על הספסל הריק. כתבתי לה, לשלומית, שיש לי "חתיכת סליחה לכתוב" כי לפעמים יוצא לי סלנג כזה שאני לא ממש גאה בו אבל 'הוא' המילים הראשונות של הלב ומהן צומחת אמת.

התעוררתי עם מועקה כבדה וכיאה לבוקר שהנפש סגרירית בו, ניקיתי. הדחתי. קיפלתי. טאטאתי. צחצחתי. נשטפתי. ונחתי. והיא עודה מקננת. נושפת. נושבת. אני ממרקת והיא מהדהדת. אני מלקטת והיא מתלהטת.

והיא בכלל רוח עכשיו. אבל כמה עוצמה יש בה, ברוח הגבית שלי.

אז התיישבתי לקרא, ללמוד תורה, לשאוב מרפא והשראה. וכהרגלי בלימוד, התקשרתי לאבא. רציתי לשאול אותו דבר מה לגבי פרשת 'אחרי מות' אך העצבות הכריעה והמחנק שהתהווה הפך דמעות, כנהר שסכרו נפרץ, כפי שיכולה בת לבכות אצל אביה על אמה, על הגעגועים שאינם מרפים, על הסליחות הגואות בה עבורה, עבור עצמה ועבור בכורתה, נכדתה של הרוח הגבית.

ולאחר שיחה רכה וארוכה רגעו מערבולות הלב ושבה בת דרור לנפש.

עכשיו. כותבים. סליחות.

סליחה על המרחק.

על הכאב שיצרתי ללא דעת.

על שלא ידעתי להיות קרובה יותר, בחמלה ובהכלה.

סליחה שלא שאלתי עוד על עברך.

שלא ירדתי לעומק כאבך.

סליחה שלא הייתי רכה יותר כלפייך.

סליחה שלא גיליתי סבלנות וסובלנות עבור הרגלייך.

סליחה שלא ידעת את, עד יום עזבך, עד כמה אני שלך, עד כמה אני אוהבת ועד כמה תחסרי לי בנבכי הנשמה.

וסליחה, סליחה כפולה עבור שתיכן, אמי, בתי, על שלא היה לכן עוד זמן לשהות אחת בקרבת השניה ולהנות מכך כל כך, כפי שנהגתן בעבר. הניצוץ שהיה לשתיכן בעיניים עת שוחחתן והתערסלתן אחת בזרועות השניה לעולם חקוק בי כזכות, ממש כפי שהוענקה לי אותה הזכות עם סבתי שלי, בדיוק עד אותו הגיל…

קשה. לכתוב. סליחות

אולם בעין הסערה שבין לימוד הרוח ועבודת הלב, בין אוהל משה למשכן אהרון, בין עמוד הענן המגן והמוביל ובין עמוד האש המאיר והמדריך, ניתן להרגיש עטופים ושמורים, לצלול עמוק ולהוציא משם פנינים. וככה, לקבל את יום הכיפורים נקיים ואוהבים, מודים וחומלים פתוחים ולמודי תיקון, ומנגנים את ניגונן של הסליחות.

גילי דובר

אני רוצה לבקש סליחה ממך, גוף יקר שלי על כל רמ"ז איבריך.

סליחה שנלחמתי כל כך הרבה שנים וכל כך קשה בשביל לזכות בך ולא ברור איך שכחתי כמה אתה לא מובן מאליו.

סליחה שהעדפתי פעילויות אחרות כמו קריאה והעשרה שמפתחות לי את המוח אבל לא את ההבנה שאין עוד מלבדך.

השקעתי באנשי מקצוע שעוזרים לי ללקק את הפצעים בלב אבל לא את הגדם שלי, עדות חיה ופועמת לא פחות.

אכילת ממתקים ותופינים מכל הבא ליד שמפנקים לי את החך ומחליקים לי בכיף לדפנות, אבל מכבידים עליי ועל הברך והכף רגל היחידים שלי. הם ודומיהם מונעים ממני להניע אותך קדימה בקלילות ובאנרגיה מלאה.

סליחה שכבר כמה שנים טובות אתה מככב בקול תרועה רמה בראש רשימת המטרות ולקראת סופן מתפוגג בקול ענות חלושה.

סליחה שאפילו אין לי תירוץ ראוי לכך שאיני מעלה אותך על נס ורק מעלה אותך על המשקל ומופתעת וכועסת שהמצב לא משתנה כשבעצם אני לא משנה כלום ושום דבר.

סליחה שאני באה בדרישה שתישא אותי בגאון ויופי לעוד הרבה שנים ללא טיפת השקעה, מחשבה ותמורה ממני, שאני "נדבקת" לזוטות כמו קימטוטים בזווית של העין, אבל מתעלמת מתוספות נעלמות כמו סידן ותוספות קריטיות ומיטיביות אחרות.

סליחה שאני טועה לחשוב שאם לא רואים אז מתעלמים.

סליחה שלא שמתי לב לדגלים האדמוניים שהנפת לי מדי פעם, ככה בקטנה, כי אני יודעת שאתה אוהב אותי ומתחשב ומבין אותי.

השנה זה ישתנה כי אני מפחדת. אני באמת ובתמים מפחדת. אני לא רוצה שתשלח לי תזכורת כשיהיה מאוחר מידי, אני רוצה להיות טובה לסביבה שלי ואלייך. להפגין כלפייך חמלה ואהבה.

לימדתי את הילדים שלא מספיק רק לבקש סליחה, צריך לצרף גם מעשה.

אז השנה, ממרום גיל 40, אני מבקשת סליחה גדולה ואומרת תודה שהבאת אותי עד הלום ומעתה הריני מתחייבת להקשיב לך יותר, לפעול למענך ולתת את הכבוד המגיע לך ולי.

אביב פרץ

סליחה, תל אביב. היו תקופות שלמות בחיי שהסתייגתי ממך – בקול רם, בשפה נחושה ולא נשוכה. מה ידעתי? לא ידעתי. טענתי שאת חסרת נשמה, שכולך פוזה ריקה מתוכן, שאת בגדי המלך החדשים – ולא הבנתי איך אף אחד אינו מבחין בתרמית.

בעיקר – אני מצר על כך כאן בפומבי – הערכתי אותך הערכת חסר. לא טרחתי לערוך בתודעתי רישום מסודר של הטובין שבך, שאֶת התשלובת המלאה שלהם עוד לא מצאתי באף עיר אחרת. ההיצע הבלתי נדלה של בתי קפה ומסעדות לצד ברים ומועדונים לצד מופעים והצגות; היכולת ללכת אותך, תל אביב, מנקודה אחת לאחרת בלי עליות פתאומיות אלא במישור גמור: מה שאתה רואה הוא מה שאתה מקבל; מזג האוויר שמאפשר כמעט בכל ערב להיפלט אל הרחוב בלי רוח מערערת עצב או צינה חודרת עצם; ועוד לא הזכרתי את חוף הים שלך.

ביקורי המולדת שלי במרוצת השנים האחרונות הם שהביאו אותי לחוש חרטה על טינופי העבר שלי עלייך. אני מתגורר בסן פרנסיסקו בשכונה מרכזית וכלל לא ישנונית, ועדיין, דומה שכשהשעון מראה תשע בלילה, הרחוב הראשי שלה הופך לדלעת. אפילו המקומות שכמו עושים טובה ומושכים עוד שעה-שעתיים, עושים זאת מאחורי דלת מוגפת וחלונות אטומים; המולת הרחוב כשאון בית עלמין. אבל אצלך, תל אביב, אף אם איקלע לשדרות רוטשילד באחת עשרה בלילה, תיעשה בי מיד פעולת החייאה. רחש החיים בשדרה יקיפני מכל עבר ופעימות לבי יאיצו מחמת הריגוש.

למעשה, אי ההֶפְסֵק שלך לא רק שאינו יומרה, אלא הוא-הוא ההגדרה המדויקת, המילונית, התמציתית שלך. הנה אני חוצה את דיזנגוף מדרום לצפון, סביבי שפך הבליינים על המדרכות, ערב רב של תוכניות ריאליטי שמשודרות בו זמנית, ואני הולך-מזפזפ בין הערוצים. והנה אני שוב, מביט על קינג ג'ורג' בואכה הסנטר בחצות הליל, וחושב: אם כיפת השמיים תחליף עכשיו את גונה משחור לתכול, עדיין תהיה ההתרחשות הערה שלנגד עיניי אמינה באותה מידה. רוצה לומר שאת, תל אביב, אגנוסטית לשעות היום.

התסלחי לי על שזלזלתי בך? הן רק בזכותך, בזכות שמך שיצא למרחוק, שם הסטארבאקס שלי יכול להישאר שמי.

אדי פליישלר

את השעה חמש חמישים ושש בערב את וודאי זוכרת. זו היתה שעת בין ערביים של סתיו תחת הגבעות של דרום סן פרנסיסקו. אני הייתי הורס, לבוש בחולצת משבצות מכופתרת וג'ינס ממבצע של לייבור דיי. את היית עם רוע בעיניים. עמדנו והתבוננו זה בזו בתיעוב. בחמש חמישים ושמונה התחלתי לנוע, צעדיי מדודים, אל עבר הבית הפתוח שעמד להתחיל בשש בדיוק – דירת חדר שינה אחד ב-1900$ לחודש. הייתי כמה מדרגות מהקומה כשראיתי אותך רצה אחוזת אמוק אל עבר הדירה. מדרגה אחת לפני הסוף דרכת לי על כף הרגל ושעטת אל עבר הדלת מבלי להביט אחורה. את רצת אל תוך הדירה שמעולם לא ראית כי המודעה לא הכילה תמונות, השלכת את דפי הבנק שלך אל עבר פרצופו של הבעלים, וצעקת "2500. איי טייק איט".

יש רגעים בחיים שמשולים למעין דלת מסתובבת. הם מצריכים לבחור בין לעשות את הדבר הנכון ובין לבגוד. אני בגדתי בך. את מבינה, יכולתי להתעמת איתך. יכולתי לומר לך שתבניות התנהגות כאלה מביאות את מחירי הדיור לכדי אבסורד ומאפסות לכולנו את הסיכוי לקנות אי פעם דירה. יכולתי לנהל איתך דו-שיח כן, שבסופו תביני שאת אדם נורא. אבל שתקתי; שתקתי ואחרי שהלכת שיקרתי לבעל הדירה ואמרתי "הדירה פחות מתאימה לי, אבל אם יש לך עוד אנשים שצריכים לבוא כדאי שתלך לנקות מאחורי הבניין כי היא השתינה שם בזמן שחיכינו". את הרגע בו הוא זרק את הבקשה שלך לפח אני משחזר בכל פעם שעצוב לי. סליחה שאני לא מתחרט.

דלית גבירצמן

צילום: ורד הר-זהב

אני זוכרת היטב את הרגע הזה שבו הרגשתי שטעיתי, שאכזבתי. הייתי אז אולי בכיתה ז׳. עברנו בדיוק דירה לשכונה חדשה, התחלתי בית ספר חדש, וכמו כל נערה בת 12-13 כל מה שעניין אותי היה כמובן… בנים. אחי, הצעיר ממני בחמש שנים, היה אז בכיתה א׳ או ב׳. עכשיו, חשוב שתבינו שאח שלי הקטן היה כבר אז, והוא עד היום – סוג של קסם. הוא איש טהור, כולו לב ונשמה. הוא בעל ואבא בחסד, בן מסור, אח מפרגן, ובקיצור, הוא איש השווה את משקלו בזהב. תקחו את כל התכונות האלו ותכווצו אותן לתוך ילד מתוק להפליא בן שש או שבע עם עיניים כחולות, גדולות, שיער בלונדיני ומבט סקרן על העולם. אה כן, שכחתי לציין שהוא גם היה ילד מחונן. מאחר והורי עבדו שניהם במשרה מלאה, הוטל עלי, האחות הגדולה, להביא ולהחזיר את הילד מחוגי ההעשרה. וכאן מסתבכת העלילה כשמופיעה דמותו של הנער שהתאהבתי בו. וכמו בסרטים, הוא אמר לי, ואני אמרתי לו, ואני לא בדיוק זוכרת מה אמרתי לו, כשהוא אמר לי, אבל אני זוכרת את היום שבו שכחתי לאסוף את אחי הקטן מהחוג. אני זוכרת את האימה שאחזה בי, כשהבנתי ששכחתי. אני זוכרת את הפחד שמא קרה לו משהו, שהלך לאיבוד בגללי או שקרה לו משהו נורא. מה אעשה אם חצה לבד את הכביש וחלילה נדרס? ומה אם בא איש רע וחטף את הילד היפה? מה אגיד להורי? כיצד אסביר את הטעות שעשיתי? דפקתי בדלת ואבי עמד בפתח. כמו בסרט אילם, אנני זוכרת את הקולות, אך אני זוכרת היטב את היד שהושטה כלפי מעלה. על אף שלבסוף אבי הוריד את ידו, הכאב היה גדול שבעתיים. הסטירה שלא מצאה את דרכה אל לחיי, נשארה צרובה בנפשי.

היום אני תוהה, מה הייתי עושה לוּ היה זה ילדי-שלי שם במקומי. כיצד הייתי מגיבה אם בכורי היה שוכח לאסוף את אחותו הקטנה בגלל איזושהי נערה. אחי הקטן מצא את דרכו בחזרה הביתה, ואני נותרתי עם הטעם החמוץ של האכזבה המהולה בחרטה. אני בטוחה, שמאז אכזבתי רבים אחרים, טעיתי ונכשלתי לא פעם, אך משום מה, הפעם ההיא מחזירה אותי אל הבור הזה של הבושה ואל הטעות. אז אח׳שלי, רציתי לבקש ממך היום סליחה. לא על הפעמים שבהן הלכנו מכות, ולא על זה שאמרתי לך שאני שונאת אותך אחרי שקרעת לי את הפוסטרים שהיו תלויים בחדר שלי. רציתי להגיד לך סליחה ששכחתי אותך. זה אף פעם לא קרה לי מאז.

איתי שמי

חורף 1988, האינתיפאדה הראשונה, אני חייל בגדוד 50, לא מזמן סיימתי טירונות. הפלוגה נשארת שבת בבסיס בבית סאחור, כפר בשטחים צמוד לבית לחם, כוננות מבצעית. רק שניים מכל מחלקה יוצאים הביתה. אלון, שהגיע אלינו מהמסייעת מקבל פס כי סבא שלו מת והוא חייב לצאת להלויה. עוד כמה חיילים מנסים את מזלם. זיו רוצה לצאת ליום ההולדת של אחותו, עירד מספר שההורים חזרו מחו״ל והוא לא ראה אותם חודש וחצי. לי יש סוף סוף חברה. מישהי מהגרעין שעשתה של״ת בקיבוץ. אני חרמן אש, מת להגיע הביתה. חניך תורן מסמן איקס על פתק ומקפל פתקים ריקים לכובע. הגרלת ״מספרי החיים״ נעשית אחרי שימון נשקים ואני קולט כתם שמן קטן על הפתק המיוחל. מזל שאני השני להוציא פתק מהכובע.

יצאתי עם אלון לתפוס טרמפים הביתה. מכונית של תושבים מהתנחלות אפרת עוצרת לנו. אבא, אמא וילד כבן שנתיים שתלתלי ראשו השחורים עדיין לא נגזזו. האמא בהריון מתקדם, יושבת בכיסא האחורי ליד בנה. אני מתיישב ליד הנהג שנוסע באיטיות מרגיזה. ברדיו גלי צה״ל מנגנים את מלנכולי של הנטאשות. ליד שכונת גילה, בדיוק בפזמון, כשהירקון זורם ונשפך לים, נהג משאית חסר סבלנות שדבוק לנו לתחת יוצא לעקיפה בקו הפרדה רצוף. מכונית באה ממול ונהג המשאית חוזר למסלול בפתאומיות, פוגע בדופן האחורי של הרכב בעצמה ומעיף אותנו לשוליים. אני יוצא ללא פגע. כולם זוחלים איכשהו החוצה. הילד מתחיל לצרוח אבל נראה שהוא בסדר. אמא שלו נראית בהלם, מלאת זכוכיות ודם. מכוניות עוצרות לידינו, מנסות לעזור. אנחנו ב 88, כן? אין סלולרים  אני מבקש מנהג שעצר בצד שיקח אותי לטלפון ציבורי להזעיק אמבולנס ולוקח איתי את התיק. אחרי שאני מתקשר, הוא שואל אותי אם לקחת אותי לאנשהו ואני מבקש טרמפ לתחנת האוטובוס של ירושלים, נוטש את המערכה.

ביום ראשון אני פוגש את אלון. מסתבר שפינו אותו באמבולנס לבית החולים ומשם לתשאול במצ״ח. מכיוון שנהג המשאית היה פלסטיני, בדקו כיוון של פיגוע חבלני. האישה יצאה בשלום אבל איבדה את התינוק. בזמן שאני מבלה עם החברה בחדר בקיבוץ, בקושי מגיח החוצה להגיד שלום להורים בקבלת שבת, אלון מפספס את ההלוויה של סבא שלו ואמא בהריון מאבדת את העובר. בכל פעם שאני שומע את ״מלנכולי״ אני נזכר בפתק עם האיקס, באלון, בילד הקטן בעל התלתלים ואימו ההריונית.

רגע, בואו נתחיל שוב.

אני משכשך לי במים החמימים של שגרת יומי, מחובר לאזניות, מרוכז בעצמי. סוג של עב״ם או סתם מאותגר רגשית. לא קשוב במיוחד לסבלו של הזולת. כשהתבקשתי לבקש סליחה מעל דפי העיתון, ניסיתי למצוא איזה סיפור דרמטי, מישהו שעשיתי לו עוול רציני. סיפור שרודף ומייסר אותי זמן רב. אולי מעשה מרמה או ריב רציני עם חבר לשעבר ונתק של שנים. יש לי כמובן שלדים בארון (וגם חבר לשעבר עם נתק של שנים), אבל אני כל כך לא מיומן בלריב כך שיש מצב שאנשים נמצאים איתי בברוגז ואני פשוט לא מודע לזה.

אולם גם ללא דרמות הוליווד, ודאי וודאי שיש אנשים שאני חייב להם סליחה. יש לי בכיס מכשיר מקולל שמסיח את דעתי אינספור פעמים. במקום להיות נוכח ולבלות עם המשפחה או חברים, אני מוצא את עצמי מציץ במסך, בודק הודעות ווטסאפ או איזו הערה מטופשת בפייסבוק ממישהו שאני בכלל לא מכיר. אז מגיע לטלי, לבנות ולחברים סליחה על העבמ״יות, הניתוק וחוסר הנוכחות האמיתית בהווה יחד עם האנשים שבאמת יקרים לי.

אה, וגם סליחה לכם על שמרחתי אתכם עם הסיפור המצוץ מהאצבע איתו התחלתי…

רוני אלפרין

השנה אני רוצה לבקש סליחה מאמי ז"ל.

במשך שנים החזקתי עליה כעס בגלל חשבונות מהילדות.

חיכיתי שהיא תתנצל ותכיר במעשיה ועד אז שמרתי מרחק.

הייתי גם קרוב וגם רחוק. לבסוף לפני מותה הצטערה על מה שעשתה.והתקרבנו המון.

וגם אחרי מותה המשכנו להתקרב עד שממש נהפכה למלאך ששומר עלי. פתאום יכולתי

לראות עד כמה הכעס שהחזקתי הפריד בינינו.

טעיתי שלא הסכמתי לשחרר מוקדם יותר את מה שחשבתי ששומר עלי אבל בעצם פגע בי ובה.

אני מצטער על שהחזקתי טינה כל כך הרבה זמן.

*רוני אלפרין, מנהל תיאטרון הפלייבק של סן פרנסיסקו יגיע ביום ראשון ל-APJCC בלוס גאטוס למופע שיעסוק כולו בסליחות. לפרטים על המופע לחצו כאן.