10 טיפים לעיצוב חדרי תינוקות וילדים של שני ומאיה מ-Designooks

10 טיפים לעיצוב חדרי תינוקות וילדים של שני ומאיה מ-Designooks

כשחושבים על עיצוב חדר תינוקות לעיתים יש נטייה להיכנס לסטרס – מאיפה מתחילים? מה צריך לקנות? איפה? האם הפריטים יתחברו ביחד? בתכנון החדר, צריך לקחת בחשבון שהילדים גדלים בקצב מהיר, שהסטייל שלנו משתנה ולפעמים גם עוד אח או אחות יחלקו את החדר, ולכן, כדי לעשות לכם סדר בבלאגן מביאות לכם שני בראון איתן ומאיה ציטרון גלזר, בעלות המותג Designooks, עשרה טיפים שיהפכו את כל התהליך לקל ואפילו מהנה.

שני ומאיה, ייסדו את Designooks לפני כשנה מתוך מטרה להפוך את כל תהליך עיצוב הבית לקל, מהיר ונגיש לכולם. הן מציעות חבילות סטיילינג מוכנות לחדרים בתקציבים שונים כשכל מה שנשאר לכם זה להיכנס לאתר, לבחור את הסגנון המועדף עליכם ולחכות לחבילה. שני גרה בעמק כ-4 שנים, היא מגיעה מרקע של קלינאות תקשורת בישראל ובשנים האחרונות עוסקת כ- Site Merchandiser של פריטי תינוקות וילדים. מאיה מתעסקת בתחומי עיצוב שונים מעל 20 שנה, היא עברה לפאלו אלטו לפני כ-7 שנים, לפני המעבר שימשה כמעצבת נעליים ומאז המעבר לכאן עוסקת בהום סטיילינג.

שני ומאיה רוצות לעשות לכם קצת סדר בראש כדי שתוכלו להימנע מהוצאת כספים מיותרת על חפצים שלא ישמשו אתכם או שתיאלצו להחליף כעבור פרק זמן קצר.

אז הנה 10 טיפים מעולים שלהן שיעזרו לכם לעבור את המשימה בשלום ובכיף. הטיפים האלו באים מניסיון מקצועי וגם מהרבה ניסיון אישי, הם הבסיס לפיו עיצבו את חבילות ההום סטיילינג שלהן לחדרי תינוקות, חדרים שחושבים על הצרכים של הילד לאורך תקופה ארוכה ושנעים וכיף גם לילד וגם להורים לשהות בהם ובעיקר לעוף עם הדמיון.

הקונספט

לפני שמתחילים צריך לדעת מה לחפש. מה הסטייל או הנושא של עיצוב החדר. אם אתם מבולבלים וצריכים עזרה, כדאי להיכנס ל-pinterest להקליד Nursery או kids room ויעלו לכם המון אופציות עם הצעות לחיפושים יותר ממוקדים. תוך כמה דקות כבר העין תמשוך אתכם לעיצובים מסויימים ותבינו מה אתם אוהבים ובמה כדאי להתמקד בחיפוש. אפשר לחפש לפי נושא מסוים כמו: ספארי, כוכבים, נסיכות, יער, לבבות… אפשר לפי צבע שולט או שילוב צבעים ואפשר לפי סגנון עיצוב: מודרני, כפרי, בוהו, סקנדינבי…

צילום: לימור אדרי

צילום: לימור אדרי

רהיטים בגוונים ניטרליים

חדר תינוקות בעיצוב נכון הוא כזה שמגרה את הדמיון, אבל לא משתלט עליו, הוא יהיה בצבעים רגועים ויכניס לתוכו פריטים פונקציונליים שיעשו כיף בעיניים ובלב. בחודשים הראשונים החדר משמש בעיקר לצורך שינה לכן כדאי ליצור ויזואליות נקיה ונעימה שתסייע לתינוק להיות נינוח בעצמו ולהיכנס בקלות לתהליך השינה. אנחנו ממליצות לבחור רהיטים בגוון נטרלי כדי שיוכלו לגדול יחד עם החדר והילד, יישארו אתכם במשך תקופה ארוכה ויתאימו לכל עיצוב. קחו בחשבון שהחדר יכול לשמש היום בן ובהמשך בת או להיפך אז השאירו את הצבעים המגדריים מאחור… אביזרים קטנים יותר, שמשלימים את הלוק העיצובי, כמו וילון, כריות, מצעים או שטיח תמיד קל יותר להחליף מאשר ריהוט מסיבי.

מיקום מיטת התינוק

אם מידות החדר מאפשרות, מומלץ לא למקם את המיטה מתחת לחלון מאחר שזהו הקיר הקר ביותר בחדר ולפעמים חודר אוויר קר מבעד לחלון.

בחירת צבע, טפט או מדבקות קיר

בחרו קיר אחד או שניים לעיצוב כמו למשל קיר המיטה או שידת ההחתלה והתמקדו בהם. השתדלו לא לבחור בקירות שיש בהם אלמנט פחות אסתטי שלא תרצו להבליט כמו קיר עם מזגן או פתח לסינון אוויר כמו בממ״ד בישראל.

תליית מדפים

מדפים יוצרים בקיר מימד נוסף ומעניין. ניתן למקם מדף אחד או יותר במגוון צורות וחומרים. על המדף אפשר להניח מסגרת עם תמונה של הילד, עציץ, פריטי נוי, בובות..

לא כדאי לתלות מדפים על הקיר שליד מיטת התינוק או זה שנמצא מעל לשידת ההחתלה, בכדי למנוע נפילה של אחד החפצים על התינוק. מה כן אפשר לתלות? כל דבר רך וקל שבמידה ויפול לא יסכן אף אחד, כמו מובייל רך.

 אחסון

מאוד חשוב לקחת בחשבון את נושא האחסון. לילדים יש כמויות אדירות של חפצים וצעצועים, שקשה להם להיפרד מהם. יש היום בשוק המון פתרונות אחסון יפים ומעוצבים, כך שלא יהיה קשה למצוא לזה פתרונות יצירתיים והילדים יוכלו לשמור על החדר מסודר לאורך זמן.

 

שטיח

שטיח מוסיף המון חמימות לכל חדר ובפרט לחדר תינוק. השטיח יכול להיות בהיר ולא להשתלט על החדר או דוקא להיות פריט העיצוב העיקרי בחדר, בולט ומגניב וכל שאר העיצוב רגוע. נבחר שטיח שנעים וכיף לשחק עליו, כזה שחפצים קטנים לא ילכו לאיבוד בין השערות שלו. כותנה היא בחירה טובה.

צילום: לימור אדרי

סביבת שינה רגועה

כדי ליצור סביבה רגועה, נדאג שהמיטה תהיה בהירה, ללא צבעים חזקים שמושכים את העין ומעוררים סקרנות. עץ בהיר, לבן או שמנת. מצעים עם צבעים חלקים או עם הדפסים עדינים, כאלו שלא ימשכו את תשומת לב התינוק או הילד ובעיקר כדי שימשיכו עם הקו העיצובי של שאר החדר.

פריטים משלימים

אחרי שרכשתם ומיקמתם את הריהוט העיקרי, אתם יכולים להשלים את עיצוב החדר בעזרת פריטי הום סטיילינג כמו סלים, מובייל, בובות רכות, כריות נוי, באמפר למיטה, עציץ גדול ויפה, תאורה נוספת ומחחמת לאווירה. אבל זיכרו שחלק מהפריטים האלה יהפכו ללא רלוונטיים בעוד שנה או שנתיים.

נעים גם בשבילכם

ברוב המקרים חדר התינוק הופך בחלקו גם לחדר שלכם, הם מתעוררים הרבה ואתם תמצאו את עצמכם באים להרגיע, להאכיל או לשבת על יד המיטה. כדי שיהיה לכם קצת יותר נעים אנחנו מציעות למקם כורסא או כיסא נוח במיוחד ליד מיטת התינוק. כדאי להכניס קצת גם מהסטייל שלכם לחדר שגם אתם תרגישו בו יותר בנוח. הוסיפו לחדר פריטי עיצוב שאתם אוהבים, אם זה תמונות יפות, מצעים עם הדפס שעושה לכם כיף או מנורה עדכנית להוספת אור לאווירה.

Photo by thewarrenhaus

לסיכום, החוכמה היא לא להעמיס על החדר בכל מה שבא לנו או שאומרים לנו שזה מצוין להתפתחות הילד. פחות זה עדיף! חשוב לא להעמיס ויזואלית, עצבו בגווני יוניסקס ניטרלי, תחשבו על כל פריט שאתם מכניסים ועל הפונקציונאליות שלו, ותזכרו שהילדים שלנו לא זקוקים לכל כך הרבה פריטים. הם זקוקים לספייס מחשבתי כדי שיוכלו להעשיר את עצמם בעזרת הדמיון.  ואנחנו כאן לכל שאלה שלכם. שני ומאיה. info@designooks.com.

פוטנציאל ממומש: הצצה לבית מעוצב בפאלו אלטו

פוטנציאל ממומש: הצצה לבית מעוצב בפאלו אלטו

מיקום: פאלו אלטו

גודל הבית: 2000sf

משך השיפוץ: 6 חודשים

הדיירים: זוג ושלושה ילדים

תיכנון: גלית ארד 2leveldesign     

העבודה על פרוייקט השיפוץ של הבית בפאלו אלטו החלה עוד לפני שהבית נרכש. אל המעצבת גלית ארד פנה זוג עם שלושה ילדים בעל טעם משובח וחזון ברור של בית חלומותיו, וביקש את עצתה לגבי קניית הבית. הזוג ידע בדיוק מה הוא מחפש ויחד גם גלית הם בדקו האם קיים בבית הפוטנציאל עליו הם חולמים.

גלית זיהתה מיד את הפוטנציאל ומכאן סיפור העיצוב התחיל. החיבור בין המשפחה לגלית היה טבעי ומהיר ויחד הם החלו לעבוד על התוכנית שתענה על כל דרישותיהם – בית שטוף אור טבעי עם מטבח גדול, חללים פתוחים, חיבור בין פנים לחוץ ושילוב של מראה מודרני-נקי ובו בזמן גם חם ומזמין.

הבית שנרכש היה מטופח ובמצב טוב, אך כל החללים בו היו סגורים וחשוכים עם עיצוב אמריקאי כבד שלא תאם את אופי המשפחה.

המטבח

המטבח לפני השיפוץ

המטבח המקורי התאפיין במראה פורמלי עם צבעים כהים והיה בנוי כחלל נפרד, ללא קשר עין עם פינת האוכל והסלון. באמצעות שבירת קירות, שימוש בחומרים טבעיים ובגוונים בהירים ויצירת פתחים גדולים, הפך המטבח ללב הבית ולמרחב מזמין ומואר.

מחלל סגור למטבח רחב ידיים שנוצר על ידי שבירת קיר, והפיכת הקיר ממקוטע לישר.

כל ארונות המטבח נבנו על ידי נגר והאריחים בו נרכשו ב-Carmel Stone Imports. רצפת הקרמיקה והשטיחים מקיר לקיר הוחלפו ובמקומם הותקנה רצפת פרקט מעץ אגוז Hickory אשר נבחרה גם לשאר חללי הבית.

אחת המטרות המרכזיות בעיצוב הבית הייתה חיבור בין החוץ לפנים הבית. המטרה הושגה על ידי פתיחת כל הקיר החיצוני בין המטבח לחצר הבית, והפיכתו לקיר זכוכית נפתח (Nanawall). פתיחת הקיר איפשרה המשכיות של משטח העבודה (Counter) שמתחיל במטבח ומסתיים בתור בר בחוץ. רצף זה נותן תחושה של סינרגיה בין חוץ לפנים ומקפיץ את הפונקציונליות של המטבח ואת המראה הכללי של כל הבית.

משטח העבודה שבתוך המטבח יוצא החוצה והופך לבר חיצוני

מימין: פינת האוכל לפני השיפוץ, משמאל: מבט על אותו החלל לאחר הסרת הקיר והפיכת הקיר החיצוני לקיר זכוכית

חדר הרחצה ביחידת ההורים

חדר האמבטיה לפני השיפוץ

לעיצוב חדר האמבטיה היו שלוש מטרות- פונקציונליות, הפיכתו למואר יותר ויצירת מראה נקי עם צבעים בהירים. התקרה בחדר הרחצה היא משופעת ולכן לפני השיפוץ, המקלחת לא היתה פונקציונלית בגלל התקרה הנמוכה, כמו כן חלל הרחצה היה חשוך עם עיצוב מאוד שמרני וכבד. 

"בשלב הראשון החלפנו את המיקום בין המקלחת והכיורים וכך יצרנו חלל יותר מרווח", מספרת גלית, "בנוסף השתמשנו בחומרים טבעיים והוספת Sky lights כדי להוסיף אור טבעי לחלל. כל הארונות בחדרי הרחצה נבנו על ידי נגר בהתאמה אישית והמשטחים הם Caesar stone.

שירותי אורחים

הסלון

סלון הבית לפני השיפוץ

על המעצבת

גלית משמשת כמעצבת פנים בעמק מזה 19 שנה והיא מתמחה בבתים פרטיים ומשרדים.

בתחילת דרכה עבדה במשרד אדריכלים בישראל וניהלה פרויקטים כשאחד המרכזיים שביניהם היה תיכנון פנים של 750 יחידות דיור בשכונה חדשה ברחובות.

גלית המשיכה את דרכה במשרד אדריכלים בסן פרנסיסקו אשר מתמחה בתכנון בתי חולים והייתה שותפה בתכנון בית החולים Mills-Peninsula שבברלינגיים.

אחרי שצברה הרבה ניסיון בתחום גלית פתחה משרד עצמאי בו היא עובדת עד היום.

 

*מדור העיצוב של אתר בעניינים נועד לתת במה למעצבים ואדריכלים מן הקהילה ואינו משמש כהמלצה על מעצב זה או אחר. אם אתם מעצבים או אדריכלים הפועלים כאן באיזור ורוצים להשתתף במדור, כתבו לנו- sackerman@paloaltojcc.org

מהפך! שיפוץ בית לפני מכירה בוודסייד

מהפך! שיפוץ בית לפני מכירה בוודסייד

מיקום: Woodside

גודל הבית: 6600sf, גודל המגרש Acres 1.2

משך השיפוץ: כשנה

תיכנון: רויטל קאופמן מירון (BeKoM Design)

צילומים: Rich Anderson LucidPic

במשך שנה שלמה עמד הבית בוודסייד נטוש ובמצב תחזוקתי ירוד עד שרכש אותו יזם ושיפץ אותו למכירה. הפוטנציאל בבית היה אדיר – הוא היה גדול מאוד, השתרע על שתי קומות במגרש עם שלושה מפלסים גדולים- שניים בחלק האחורי של הבית (הכניסה המקורית) ואחד תחתון בקדמת המבנה. פריסת החדרים הייתה אף היא פריסה אידאלית- סלון וארבעה חדרי שינה של הבית בקומה העליונה באגף אחד ומטבח ופינת משפחה באגף השני. בנוסף, היה מרתף פתוח (Day light basement) עם תקרה נמוכה בקומה התחתונה שבה גם הייתה החניה.

הפרוייקט כאמור היה ליזם ולכן המטרה הייתה לתכנן בית שמיועד למכירה וקולע לפלח רחב יותר באוכלוסיה. ככזה, הבקשה הראשונה הייתה לשמור על סגנון Contemporary כלומר לא אולטרה מודרני, אך שומר על קווים נקיים.

דרישות הלקוחות

הפרוגרמה הפנימית שנתבקשה הייתה ארבעה חדרי שינה במפלס אחד, מתוכם שתי סוויטות ושני חדרי שינה עם שירותים משותפים Jack and Jill במיקום קרוב אחד לשני, סוויטת אורחים נפרדת ואיזור משותף שבו פונקציות ׳שמרניות׳ יותר של פינת אוכל פתוחה לסלון ומטבח פתוח לפינת משפחה. הדרישה לתכנון הפנימי הייתה שימוש בפלטת חומרים עשירה עם דגש על חיבור בין פנים לחוץ גם ברמה הפונקציונלית וגם ברמה הויזואלית כדי להדגיש את הנוף הדרמטי למפרץ.

הכניסה לבית לפני השיפוץ

חלל הכניסה

הגישה שלנו לכל פרוייקט, בין אם השיפוץ הוא מינורי ובין אם הוא נרחב, היא לא להתקבע על התכנית הקיימת של הבית, אלא לנצל הזדמנויות בתוך המבנה ולממש את הפוטנציאל הקיים בבית- לפני התכנון לבחון מחדש האם הבית צריך תוספת או התערבות מבנית כדי להשיג את התוצאה הרצויה.

לפיכך, המהלך הראשון שעשינו היה שינוי קטן שיצר אפקט מיידי והוא לשנות את מיקום הכניסה לקדמת המבנה במפלס התחתון. בבית הקיים חצה אח לבנים בגובה שתי קומות את המבנה לשתיים, והגביל משמעותית את המבטים למפרץ. הגישה לקומה התחתונה מקומת הכניסה העליונה הייתה דרך גרם מדרגות קטן וחשוך. את האח הכפול החלפנו בכניסה מזמינה בעלת חלל כפול, שמובילה לקומה השניה בה נמצאים חללי המגורים באמצעות גרם מדרגות מרחף.

מרתף פתוח עם תקרה נמוכה בקומה התחתונה לפני השיפוץ

בצורה זו גם הצלחנו ליצור כניסה מהחניה ישירות לתוך חלל הכניסה/הבית. המהלך השני היה להגביה את תקרת המרתף הפתוח/ הקומה הראשונה. הגבהת התקרה על ידי העלאת הקומה השניה טמנה בחובה התערבות מבנית מאוד גדולה בקומה השניה ואף בגג המבנה. כתוצאה מכך בחרנו לשנות את גובה התקרה לאו דווקא על ידי הגבהת הקומה השניה אלא על ידי הנמכת היסודות. ביקור מהנדס בבית לפני תחילת התכנון (דבר שאותו אנו ממליצות בחום) אישש את ההנחה הראשונית שלנו. בקומה זו בחרנו לשלב פונקציות אירוח, שיכולות לפעול בנפרד מהבית- משרד/חדר אורחים נוסף, אחסון, בר יינות ואיזור ישיבה משותף.

קומת המרתף לאחר השיפוץ

חדרי השינה

את אגף חדרי השינה הגדלנו בתוך תחומי המבנה על ידי חיבור חלל הכניסה המקורית להגדלת החדר הראשון, דבר שאיפשר לנו להוסיף את אמבטיית ה-Jack and Jill. לסוויטה הנוספת יצרנו אמבטיה בתוך חלל ארונות בלתי מנוצל. בנוסף לסוויטות יצרנו חדר כביסה שנועד לשרת את דרי הבית.

מימין: חדר האמבטיה לפני השיפוץ

יחידת ההורים הוגדלה על ידי הסרת קירות לא תומכים ליצירת אמבטיה גדולה עם נוף למפרץ, וארון מרווח. פלטת הצבעים שנבחרה לאמבטיית ההורים הייתה פלטה חמה עם דגשים על צבעים חומים כהים ובהירים. האריחים לבית נרכשו מ-Poecelanosa ומיובאים מספרד. לחברה אולם תצוגה נפלא בסן חוזה וסן פרנסיסקו שייחודו בכך שבנויים בו חדרי אמבטיה עם תצוגה של מבחר אריחים רחב. השיש שנבחר לפרוייקט הוא מחברת אבן קיסר ועבודת הנגרות נעשתה על ידי נגר.

שילוב הפנים והחוץ והכנסת האור הטבעי לבית נעשו על ידי הוספת Skylights בחלל הכניסה והמגורים, הגדלת החלונות ושילוב דלתות זכוכית מתקפלות מחברת La Cantina להדגשת הנוף בקדמת הבית, ובצד האחורי הפרטי יותר בקישור לגינה.

דבר חשוב בעיני הוא תכנון תלת מימדי- תכנון כל המבנה מן הרגע הראשון והתייחסות לא רק לתכנית אלא גם לעיצוב התקרה, הגגות, החזיתות ופונקציות החוץ של הבית, שכן הם משפיעים אחד על השני בצורה ישירה. לשם כך בחרנו לעבוד עם תכנת שרטוט תלת מימדים Revit כדי לייצר מהפגישה הראשונה מבטים בתוך ומחוץ לחלל על מנת להראות ללקוח את הבית.

תכנון הפנים בעיניי חשוב לא פחות, אם לא יותר מתכנון המבנה, שכן הגימורים הפנימיים משפיעים ישירות על הלך הרוח בבית. לפיכך את תהליך תכנון הפנים ובחירת החומרים אנו מתחילות כבר בשלב תכנון הבית כדי לנצל פרטי חומר להדגיש פרטי תכנון ולהיפך.

הנגרות בבית נעשתה על ידי נגר – העץ שנבחר היה עץ אגוז שלו טקסטורה מאוד יחודית ועשירה

באמצעות עבודת הנגרות הגדרנו את הפונקציונליות של כלל חלל ונתנו לו יעוד.

המטבח

וכך נראה המטבח לפני השיפוץ

במטבח חזר אלמנט עץ האגוז על מנת לשמור על שפה אחידה. מכשירי החשמל שנבחרו הם בסגנון תעשייתי יותר, עם יותר פרטים מחברת Thermador.

המטבח מרוכז סביב אי ישיבה גדול הפתוח לחדר המשפחה ומאפשר כינוס של המשפחה סביבו. גם במטבח בחרנו להשתמש בדלתות חיצוניות מתקפלות על מנת לחבר את האיזור הפרטי של הבית עם הפונקציות החיצוניות וליצור חלל שהוא פנים-חוץ אמיתי.

לבית נוספו אחים מודרניים יותר מחברת Napoleon – אח מרכזי בסלון ושני אחים אנכיים הממסגרים את יחידת הטלוויזיה בחדר המשפחה. השימוש באח נעשה לא רק על מנת ליצור אלמנט עיצובי אלא גם לחימום החללים המיידיים- לשם כך נבחרו אחים עם חיבור לגז יעילים בעלי הפצת חום גדולה, לעומת אחים חשמליים יותר דקורטיביים.

החצר האחורית

תכנון החוץ נסוב סביב פונקציות שהוגדרו מראש- אח (Firepit), מטבח חיצוני שנבנה על פי תכנון, פינת אכילה ואיזור ישיבה. על מנת לחבר את מפלס הגינה עם המפלס העליון תכננו מפל מים בגובה קומה וחצי (ההפרש בין שני המפלסים) ומערך מדרגות לגישה. הריצוף החיצוני הוא שלוב של עץ רדווד ואריחי Travertine בגוון חמים. ניצול נוסף בהבדלי הגובה היה בניית שירותים חיצוניים וחדר מכונות שהוכנו לבריכה עתידית מתחת למפלס העליון.

החצר לפני השיפוץ

ספרי קצת על עצמך

"התחלתי את המסלול האדריכלי שלי בלימודי תואר ראשון בארכיטקטורה באוניברסיטת תל אביב. מיד לאחר התואר עברתי (או יותר נכון הועברתי תודות לעולם הי טק:)) לבוסטון. התשוקה שלי תמיד הייתה לתכנון מגורים – חללי מגורים בעיני הם החשובים ביותר בעולם התכנון שכן את מרבית זמן האיכות שלנו, זמננו עם המשפחה ופעילויות הפנאי אנו מבלים בבית. לאדריכלים ומעצבים השפעה אדירה על הדינמיקה המשפחתית – תפקיד חשוב מאין כמוהו. לפיכך, בחרתי לעבוד במשרדים שהתמחו בתחום המגורים, במסגרתם תכננתי החל מבתי קיט בקייפ קוד וכלה בבנייני דירות בבוסטון רבתי. לאחר כארבע שנות עבודה בחוף המזרחי עברתי (או שוב, הועברתי :)) לקליפורניה. כאן חברתי לשותפתי סוזן בוון, בוגרת תואר ראשון באדריכלות ותואר שני בבינוי ערים באקוודור ויחד אנו מתכננות שיפוצים נרחבים ובתים חדשים מאיזור סן חוזה בדרום ועד לסן פרנסיסקו בצפון.

הסגנון שלנו, כמו התכנון משתנה מלקוח ללקוח. האמונה שלנו היא שתפקיד המעצב הוא לשרת את הלקוח, שצרכיו וסגנו הם ייחודיים לו – אנחנו אורחות בבית הלקוחות שלנו וככאלה חובתנו לעזור להם לבטא את רצונותיהם ושאיפותיהם מהבית ולתרגם אותם לתכנון ייחודי".

 

*מדור העיצוב של אתר בעניינים נועד לתת במה למעצבים ואדריכלים מן הקהילה ואינו משמש כהמלצה על מעצב זה או אחר. אם אתם מעצבים או אדריכלים הפועלים כאן באיזור ורוצים להשתתף במדור, כתבו לנו- sackerman@paloaltojcc.org

בית פתוח: הצצה לבית המואר בשכונת קמבריאן בסן חוזה

בית פתוח: הצצה לבית המואר בשכונת קמבריאן בסן חוזה

מיקום: שכונת קמבריאן בסן חוזה

גודל הבית: 2160sf

גודל המגרש: 8800sf

תקציב השיפוץ: 650,000$

הדיירים: זוג צעיר מטקסס עם שני ילדים קטנים.

תיכנון: ANAV Design

צילום: בועז מאירי

 

כשהחל התכנון לשיפוץ הבית, היה ברור שכל חלוקת החללים בבית הולכת להשתנות. במקור, היה הבית שבשכונת קמבריאן בעל 3 חדרי שינה, מחולק להרבה חללים סגורים וחשוכים, עם עיצוב מסורתי וחסר אופי. כשהחלה האדריכלית ענת שמריהו לעבוד על תכנון הבית עם הדיירים, זוג צעיר עם שני ילדים קטנים, הדרישות העיקריות שלהם היו להוסיף חדר שינה נוסף ושירותים, להוסיף אור לבית וליצור מבנה פתוח וקשר עם החצר האחורית בכל האיזור הציבורי של הבית.

המבנה הקדמי הקרוב לרחוב שבו חדרי השינה והגראז' נשאר ושינינו בו קירות פנימיים, פתחים וחומרי גמר בלבד. לעומת זאת, את החלל המשותף הרסנו ובנינו מחדש. החלל המשותף שכולל מטבח, פינת אוכל, סלון וחדר משפחה בנוי כולו לאורך החצר האחורית. יצרנו מרחב פתוח, תיקרות גבוהות עם סקיילייטים ופתחים גדולים.

ישנה חשיבות עצומה מבחינתי לאור טבעי, גם בבית הזה וגם בכל בית שאני מתכננת. אור שמגיע מפתחים גדולים בקירות ובתיקרה לא רק שמביא לחיסכון באנרגיה, אלא גם קשור קשר ישיר למצב הרוח. תאורה נכונה משפרת את איכות החיים שלנו. לתאורת חשמל יש תפקיד חשוב לא פחות ולכן אני מנסה להתאים את התאורה לחלל. מטבח למשל צריך תאורה ממוקדת וקרה ולעומת זאת סלון מצריך תאורה נעימה חמה ומזמינה.

חלל הכניסה

מימין: הכניסה לפני השיפוץ והכניסה אחרי השיפוץ

כדי להקטין את עלויות שיפוץ הבית, החלטנו להשאיר את שני חלקים בבית הצמודים לרחוב, הגראז' וחדר ההורים, כמו שהם ולא להזיז אותם. הבעיה היתה ששני החלקים היו קרובים אחד לשני ויצרו מעבר צר וארוך לעבר הכניסה. כפתרון, העברנו את הכניסה לבית קרוב יותר לרחוב, הוספנו דלת כחולה וגבוהה ופרגולת עץ מעל, רצועת צמחיה שמלווה את הדרך וחיפוי עץ סידר (Cedar Wood) שמלווה את הכניסה לבית מהחוץ לפנים ובין השאר מסתיר מאחוריו ארון מעילים גדול.

מבואת הכניסה בתוך הבית עצמו  היתה ארוכה, ניסתרת , חשוכה ולא מוגדרת כאזור כניסה- זו בעצם היתה כניסה לפרוזדור צמוד למטבח.

המטבח

לפני השיפוץ, המטבח היה ממוקם בכניסה לבית ומאחר שרצינו את הקשר לחוץ, העברנו אותו בצמוד לאיזור של החצר האחורית. את הקשר לחוץ יצרנו גם על ידי יצירת חלון במטבח שמתקפל ומשטח העבודה שנמשך בגובה זהה אל מחוץ לבית ויוצר ישיבת בר חיצונית צמודה למטבח. הוספנו סקיילייטים רבים לאורך החלל המשותף כדי להכניס אור לעומק הבית. לסקיי לייט יש וילון פנימי עם שליטה אלקטרונית שיכול להיסגר בשעות של שמש ישירה.

המטבח לפני השיפוץ

אחד הדברים שהיה חשוב לדיירים זה שהמטבח יהיה אזור נעים לישיבה למשפחה הגרעינית, אך באותה עת נעים גם לארוח של מספר משפחות עם ילדים.

בכל איזור המטבח, פינת האוכל והסלון ישנה יציאה לדק עץ ענק דרך פתחי דלתות גדולים וחלונות מתקפלים מה שמאפשר נגישות נוחה ותחושה של זרימה בין האזורים. המשפחה נהנית מן החיבור לחצר, מהעובדה שמכל חלל ניתן לפקח על ביטחונם של הילדים ולאפשר להם עצמאות בבית. למזלה של המשפחה, הם גם התברכו בשכנים נהדרים ולכן יצרנו שערים בגדרות כדי שהילדים יוכלו לטייל בין החצרות האחוריות.

הסלון וחדר המשפחה

חדר המשפחה מופרד מהסלון והמטבח באמצעות קיר עם דלתות ענק מה שמאפשר לילדים חלל משחק משותף עצמאי בעוד המבוגרים מבלים יחד ללא הפרעה תוך השגחה.

הסלון לפני השיפוץ

רצינו שתהיה הפרדה בין הסלון לחדר המשפחה ולכן הוספנו קיר עם דלתות הזזה שנבלעות בתוכו (pocket door). בחדר המשפחה הוספנו אח כדי לתת חמימות לחלל, ואת כל הקיר שמסביבו חיפינו באריחים שחורים מקרמיקה. משני צידי האח הוספנו ספסל בנוי מעץ שמשמש לאחסון פתוח.

כל החלונות והדלתות החיצוניות בבית הם עם פרופילים שחורים שמדגישים את הפתחים בתוך הבית ומשתלבים בצבע השחור של הזכוכית מבחוץ (זכוכית מבחוץ נראית שחורה ביום ומבפנים שקופה). גם הקיר השחור בחדר המשפחה נועד למעשה ליצור קונטרסט מול הקירות הלבנים, הוא מדגיש את הלובן ויוצר נקודת התיחסות ברורה (Focal Point).

יחידת ההורים

חדר השינה לפני השיפוץ היה חשוך, עם שטיחים מקיר לקיר ומבנה לא פונקציונלי. עשינו שינויים בחלל במסגרת הקירות של הבית ואת הגג של חדר שינה גם השארנו כמו שהוא. הוספנו חדר ארונות, שינינו את המיקום של חדר הרחצה וכן הוספנו חלון הבנוי כמעין ספסל (Bay Window) שאפשר לשבת עליו ולקרוא ספר. את השטיחים הסרנו  ובמקומם התקנו רצפת עץ אלון עם יחידות ברוחב של 7 אינץ שגם נותנות תחושה של מרחב. את הרצפה הזאת למעשה התקנו בכל רחבי הבית, פרט לחדרי האמבטיות. החלון מצופה עץ סידר בו השתמשנו באיזורים שונים בבית. הקרמיקה בחללים הרטובים הם מעבודת יד של חברת Fire Clay והגוונים שהשתמשנו בהם נעים בין לבן לשחור.

חדר האורחים

חדר זה משמש למשפחה שבאה מטקסס לביקור, הוא מנותק משאר חדרי המשפחה, צמוד אליו חדר רחצה מה שמאפשר פרטיות. בימים שאין מבקרים משמש החדר כמשרד. אני מאוד אוהבת שלחללים בבית יש שימוש לאורך היום ולאורך השנה. חללים נטושים נוטים לתת הרגשת ניכור ואם לחדר מיותר יש גם דלת  רוב הסיכויים שהוא יהפוך לחדר מיחזור קרטונים של אמזון.

ספרי קצת על הנסיון המקצועי שלך

למדתי אדריכלות בטכניון ובבצלאל והשלמתי ידע מקומי ב-West Gate College. ארכיטקטורה עבורי היא תיכנון מרחב לפעילות אנושית. נקודת המוצא שלי היא תמיד האדם ולא הצורה, המרחב ולא הסיגנון. כשאני לומדת את האדם שעבורו אני מתכננת את הבית, אני יוצרת לו סביבה שמתאימה בדיוק לו לפעילות הפיזית והתרבותית שלו.

אני לא מגדירה את סיגנון התיכנון שלי בשם אלא יצירת מרחב בעל אופי שיוצר לאדם סביבה נעימה, מפרה, מוארת, מאווררת למיגון רב של פעילויות שבסופו של דבר יוצרת לו תחושת בית. מכיוון שבנשמתי אני ישראלית אני מאמינה שהישראליות שלי ניכנסת לכל עבודה שלי, אם זה בפתיחות, בחום או במשפחתיות.

 

*מדור העיצוב של אתר בעניינים נועד לתת במה למעצבים ואדריכלים מן הקהילה ואינו משמש כהמלצה על מעצב זה או אחר. אם אתם מעצבים או אדריכלים הפועלים כאן באיזור ורוצים להשתתף במדור, כתבו לנו- sackerman@paloaltojcc.org

בית תחת כיפת השמיים: הצצה לבית אולטרה מודרני באתרתון

בית תחת כיפת השמיים: הצצה לבית אולטרה מודרני באתרתון

Cordellos photography

ארכיטקטורה ועיצוב פנים: מידן אדריכלים Maydan Architects

מיקום הבית: אתרטון

גודל הבית: sq ft5,000

גודל המגרש: sq ft26,000

תקציב השיפוץ: כ-1.5 מיליון דולר

הדיירים: הזוג מיטל ודן וארבע בנותיהם שהיו אז בגילאי 7 עד 17.

מיטל ודן שהגיעו לעמק הסיליקון מצרפת, הם זוג חברותי ומלא חיים ומהווים ציר מרכזי של הקהילה הצרפתית בעמק הסיליקון. כשפנו אל המעצבת מרי שגיא-מידן לגבי שיפוץ ביתם, היו להם מספר דרישות מרכזיות. היה להם חשוב שהבית יהיה נוח ומרווח עבור משפחתם, שיהיה נעים לארח בו אירועים של עד 100 איש, ובנוסף, רצו ליהנות משקיפות מוחלטת בין הפנים לחוץ, שהטבע הקסום שמקיף את הבית והשמיים הכחולים של קליפורניה ישתקפו מכל פינה בבית.

חלל הכניסה וסלון הבית לפני השיפוץ

הבית בסגנון אייכלר שרכשו באתרטון השתרע על קומה אחת והיו בו 3 חדרי שינה ו-2.5 אמבטיות. הוא לא ענה על צרכי המשפחה ולא תאם את סגנון העיצוב המודרני האהוב עליהם. מטרות השיפוץ היו להוסיף קומה שנייה שתכלול את סוויטת ההורים וכן שני חדרי שינה נוספים שיחלקו אמבטיה ובנוסף לשנות את התכנון בקומה הראשונה וליצור חלל מרכזי גדול שפונה כולו לגינה.

"השיפוץ למעשה כלל בנייה כמעט מחדש של הבית" מספרת מרי, "הצלחנו לשמור את היסודות ואת רצפת הבטון המוחלק וכן על כמה אמבטיות, אבל התקציב היה בבחינת הישג גדול עבור בית שלמעשה נבנה כמעט מן היסוד ועוד ברמת גימור כזאת גבוהה. בנינו סלון בגובה 16 פיט עם חלונות מרצפה עד תקרה, חדר קולנוע, חנייה לשתי מכוניות, 6 חדרי שינה ו-4.5 חדרי אמבטיה, כמו כן הוספנו בריכה שחיה ותכנון אדריכלות נוף חדש".

בביקורי הראשון בבית, שהיה במצב לא רע בכלל, חשבתי שהפרוייקט לא יתאים לנו, נזכרת מרי, אמרתי למיטל שאנחנו מתכננים שיפוץ רק אם אנחנו יכולים ליצור ביחד בית מרהיב, הן מבחינת עיצוב הפנים והן מבחינת הארכיטקטורה. המשרד שלנו לא מתעסק בשיפוץ של אמבטיה, הוספת 1,000 סקוור פיט, או הזזה של כמה קירות. מיטל השיבה שזה בדיוק החלום שלהם, שיפוץ מאסיבי שבסיומו הבית יהיה מושלם. חלקנו את אותה אסתטיקה עיצובית, אבל הדבר שבאמת משך אותי לפרוייקט היתה האישיות המיוחדת של מיטל ודן, הם אנשים נהדרים, שופעי חום ושמחת חיים, ובעלי סטייל טבעי. צרפתים כנראה נולדים עם זה".

חלל הכניסה

Cordellos photography

בחלל הכניסה המקורי היה ריבוע גדול שקוע ברצפת הבטון שנועד לשתילת צמחייה ולא היה בשימוש. מיטל ודן החליטו להשתמש באלמנט הזה כדרך נוספת להכניס את החוץ פנימה, ולשתול בתוכו עץ דקל. המדרגות המרחפות תוכננו סביב הדקל, ובמקביל הוחלט להוסיף סקיילייט עצום מימדים (18X9 פיט) מעל חלל המדרגות שיכניס אור ושמש למרכז הבית.

נתנו לבית את השם 'בית תחת כיפת השמיים' כיוון שהחלום של דן ומיטל היה לראות את השמיים מכל פינה בבית. לשם כך הוספנו סקיילייטים בפינות רבות, כולל המטבח וחדרי השינה.

המטבח

Cordellos photography

Cordellos photography

במקור רצו מיטל ודן להשאיר את המטבח כמות שהוא. המקרר והתנור היו כמעט חדשים ומאחר שכבר גרו בבית כמה חודשים והיו רגילים למטבח שלהם, לא ראו צורך בשינוי. התקדמנו עם התכנון לשלבים די סופיים עד שהבינו שההמלצה הראשונית שלי היתה נכונה. שברנו את הקיר שהפריד בין המטבח לחדר האורחים ויצרנו חלל גדול אחד שכולו פונה לגינה המרהיבה עם אי רחב ידיים. בדיעבד זו היתה אחת ההחלטות הטובות ביותר שקיבלנו במהלך התכנון – החלטה ששינתה לחלוטין את האופן בו מתנהלת המשפחה בבית, חיה ומארחת.

המטבח לפני השיפוץ

יחידת ההורים

Cordellos photography

Cordellos photography

מיטל ודן רצו שהשירותים יהיו בחדר נפרד בתוך חדר האמבטיה ויכללו גם כיור קטן, כפי שנהוג בצרפת. בסוף, למרות שהקצנו לכך מספיק שטח, החליטו להסתפק בשירותים ״אמריקאיים״ וויתרו על הכיור הנוסף. שני אלמנטים מעניינים בחדר האמבטיה היו במה מעץ עליה הונחה אמבטיה (כדי להימנע מטרדות של בלאי, השתמשנו באריחי קרמיקה מאורכים דמויי עץ). רעיון נוסף היה תכנון של מלבן ארוך על הרצפה מתחת לכיורים, עם טחב  (moss) צמח ירוק שמתאים לאקלים לח.

 

האמבטיה לפני השיפוץ

באילו מגבלות או אתגרים נתקלתם במהלך השיפוץ?

היו אתגרים רבים בנסיון לשמר כל שניתן מן הבית המקורי. הקבלן שיתף פעולה ועשה מאמצים אדירים לשמר אפילו את החימום התת רצפתי מתחת לרצפת הבטון המוחלק, משימה שכל היועצים הגדירו כבלתי אפשרית. אתגר נוסף היה להפוך את הריבוע בכניסה לבית לשימושי עבור צמחייה וליצור ניקוז מתחת לרצפה הגמורה. צריך היה למצוא דרך לנתב את המים הרחק מהבניין מבלי לשבור את הרצפה. ללא ספק היה יותר קל לתכנן בית מן היסוד על המגרש הזה אבל בהחלט יש סיפוק כשמצליחים לנצל חלקים בעלי ערך בבית המקורי.

איזה טיפ את יכולה לתת למי שמתכנן לשפץ את ביתו?

אני קוראת לטיפ שלי אפקט ה-25%. כשמתחילים פרוייקט, חייבים לקחת בחשבון שהוא בהכרח יעלה יותר מכפי שחשבתם ויארך יותר זמן מכפי שתיכננתם. אני אופטימית ניצחית ותמיד בטוחה שהפעם הבנייה תהיה מהירה, הכל יתנהל בצורה מושלמת, וגם התקציב יהיה בשליטה, אבל בבנייה לצערי האופטימיות בדרך כלל לא הופכת לנבואה שמגשימה את עצמה. בעשרות הפרוייקטים אליהם הייתי קשורה, נוכחתי שוב ושוב שגם השקולים שבלקוחות מתפתים להרחיב את היקף הפרוייקט או לחרוג מהתקציב. כשכבר מתחילים רוצים שהכל יהיה מושלם. ומשום מה חוק טבע הוא שדבר מה שלא בשליטתנו יגרום לפרוייקט להתארך, בין אם בגלל הרחבת היקפו, תנאי מזג האוויר או סיבות רבות אחרות שיצוצו. עצתי היא לקחת את זה בחשבון. להיות מוכנים מראש לחריגה מסויימת בתקציב ולכך שמועד הסיום יידחה, ולהיערך בהתאם. זו ערובה לחיים הרבה יותר שלווים בזמן הבנייה ולפרוייקט מהנה ומוצלח יותר. אם תיקחו בחשבון שיעלה לכם 25% יותר מכפי שרציתם ויימשך 25% יותר זמן מכפי שחזיתם, תוכלו אולי להיות מופתעים לטובה.

איך הגעת לעולם האדריכלות?

את הקריירה שלי בכלל התחלתי בעיתונות. בגיל 23 הגעתי לניו יורק כשליחת עיתון גלובס, התמחיתי בכתבות מגזיניות וראיינתי כמה מהדמויות הבולטות ביותר בימינו כמו מיכאיל גורבצ׳וב, ברברה וולטרס, לארי קינג, ג׳רי סיינפלד ודונאלד טראמפ. בשנת 98 נשלחתי לראיין את ד״ר דן מידן, שהיה אז הישראלי בעמדה הבכירה ביותר בעמק הסיליקון. דן שידך אותי לבנו וכבר באותה שנה התחתנו ועברתי לעמק הסיליקון.

עמק הסיליקון היה בשבילי הלם. גדלתי בתל אביב וגרתי בניו יורק ופתאום הגעתי לפאלו האלטו היפה והמשעממת. לשמחתי, העבודה שלי עברה יחד איתי ועכשיו במקום לראיין שועי עולם ראיינתי יזמי היי טק. כשהתחלנו לחשוב על הבית הראשון שלנו התאהבתי בארכיטקטורה וברעיון של להטביע את החותם שלי ולא רק לכתוב על אנשים שעשו דברים מדהימים.

ההסבה שלי לארכיטקטורה היתה בלתי צפויה. בעלי ואני החלטנו לבנות בית, ואני אהבתי רק סגנון אולטרה מודרני. לא היתה באיזור אדריכלות מודרנית וחיפושיי הובילו אותי  לאדריכל מפורסם בלוס אנג׳לס. הבעייה היתה שהוא כבר היה מבוגר מאוד ואיטי מאוד ומפאת המרחק הכל נפל עלי: ללכת לעירייה לברר מה מותר ומה אסור לעשות, לתאם עם יועצים וכדומה ובינתיים בצד שלו כלום לא זז. ראיתי מול העיניים את הבית שהייתי רוצה והתחלתי לשרטט ולשלוח לו בפקס. ישבתי שעות בעיריית פאלו אלטו ולמדתי תוכניות של אדריכלים אחרים כדי להבין איך לתרגם את מה שאני רואה בדמיוני לשפה שבה משרטטים ומגישים תוכניות. כך התחיל הרומן שלי עם ארכיטקטורה.

ואיך נראה הנוף הארכיטקטוני בעמק באותה תקופה?

חזית הבית באתרטון. צילום: Cordellos photography

עמק הסיליקון אז כמו היום היה מעוז החדשנות. המקום ממנו יצאו בשורות פורצות דרך לכל העולם, מלבד בתחום של ארכיטקטורה. המקומיים אהבו טירות צרפתיות ואחוזות ספרדיות. קשתות היו ממש סמל סטטוס. הקונסנזוס היה שסגנון מודרני מתאים לבניין משרדים אבל לא לבית פרטי ואף אחד לא מעוניין לגור בבית זכוכית. ״אם אנשים היו אוהבים מודרני״, אמרו לי, ״כל היזמים היו בונים בתים מודרנים״. זה היה בלתי נתפש בעיני. לא הייתי יזמית אבל הייתי משוכנעת ביופי של ארכיטקטורה נקייה ומדוייקת, חפה מקישוטיות יתר, ובכך שזה סגנון שמאוד מתאים לאיזור ולקונטקסט שלנו. רציתי להתרחק מהתבנית של גגות רעפים, קשתות וחלונות אקראיים. רציתי חלונות מרצפה עד תקרה ופתחי ענק שיכניסו את החוץ פנימה, ימלאו את החלל באור טבעי, בשמש ונוף ירוק ופורח. האקלים המושלם של עמק הסיליקון הזמין בעיני טשטוש בין פנים לחוץ. הייתי משוכנעת בכל ליבי שאם ייבנה בית יפה בסגנון מודרני אנשים יאהבו בזה. באותה עת אפילו לא חשבתי שזה מהלך אמיץ ללכת נגד הזרם. פשוט התאהבתי בארכיטקטורה הזו. לא הרגשתי שאני צריכה שמישהו יתן לי גושפנקא שזה סגנון ראוי. בדיעבד אני רואה כמה חצוף היה לצפות שאנשים יעשו תפנית של 180 מעלות וימצאו יופי במה שהיו רגילים לחשוב עליו כקר ומשרדי.

דרור, בעלי, נתן לי גב. הוא שנא את התהליך ומבחינתו כל עוד הוא יכול היה להתעסק במחשבים ולא לגעת בשום דבר שקשור לבנייה, יכולתי לעשות מה שאני רוצה. המתווכת שלנו הזהירה אותנו: ״אין שוק לסגנון מודרני. כשתירצו למכור תצטרכו למכור בהנחה של 10-20 אחוזים. מאחר שלא התכוונו למכור, התעלמנו מהאזהרה. אנקדוטה מעניינת היא שכאשר מכרנו בסוף לפני שלוש שנים, למיליארדר היי טק, הבית נמכר בפרמייה גדולה.

במהלך הבנייה התפרסמה על הבית כתבה ב-Palo Alto Weekly  ואנשים עצרו באתר הבנייה וביקשו ממני לתכנן להם את הבית. החלטתי שזה תחום שמעניין אותי כקריירה, על כל הכרוך בכך- הרבה שנות הסמכה. אבא שלי, יהושע שגיא, שהיה כתב ועורך בכיר בעיתון הארץ, שדר רדיו ואיש תקשורת בכל נשמתו אמר לי: ״את לא יכולה לעזוב את העיתונות. עיתונות זה ייעוד, זה לא מקצוע״.  בשלב הזה כבר היו לנו שני ילדים והיה ברור לי שלא אוכל להיות גם אמא, גם עיתונאית וגם ארכיטקטית ויצאתי לחופשה מהעיתון. לזכות הוריי ייאמר שברגע שהחלטתי הם נתנו לי תמיכה בלתי מסוייגת.

היה לי מזל שהייתי חלוצה של סגנון שהפך למאוד פופולארי והובלנו את הדרך. אני זוכרת שכאשר הבית השני שתכננתי עמד למכירה הגיעו ל״Open House״ הראשון כ-1,000 איש. זה יצא מכלל שליטה. הנעליים שמבקרים מורידים בכניסה לבית כבר הגיעו עד לכביש. המתווכת אמרה שהיא תפסיק לעשות  open houses ותראה אותו רק בתיאום מראש. זו הייתה בעיני הוכחה נוספת לכך שהצמא למשהו אחר, חדש ורענן, הוא גדול. אני חייבת לציין שישראלים דווקא תמיד נטו יותר למודרני מאשר אמריקאיים. אולי מאחר שהאדריכלות בארץ טובה והם רגילים לזה.

מהי העצה שלך לאדריכל המתחיל?

העיצה שאני יכולה לחלוק היא שאי אפשר חצי לשבור מוסכמות. בתחילת הקריירה שלי פנו אלי אנשים רבים שרצו שאתכנן להם בית מודרני בפנים אבל שמרני בחוץ, ״כדי להתאים לשכונה״. למרות שהייתי להוטה לקבל עבודות, לא לקחתי את הפרוייקטים האלו. האמנתי שזו טעות לבנות בית שלא החליט מה הוא רוצה להיות. המודרניסטים ירגישו שהוא לא מספיק מודרני והשמרנים יחשבו שהוא מידי מודרני ואף אחד לא ימצא בו יופי. העיצה שלי למי שרוצה לפרוץ מוסכמות היא להאמין בחזון שלו וללכת איתו עד הסוף.

 

*מדור העיצוב של אתר בעניינים נועד לתת במה למעצבים ואדריכלים מן הקהילה ואינו משמש כהמלצה על מעצב זה או אחר. אם אתם מעצבים או אדריכלים הפועלים כאן באיזור ורוצים להשתתף במדור, כתבו לנו- sackerman@paloaltojcc.org